Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 17:39

[Część 3]Żoliborz. Ciąg dalszy afery mobbingowej: "Sytuacja o której mówiły pracownice Centrum Lokalnego jest wysoce prawdopodobna"

Zachowanie urzędnika Urzędu Dzielnicy Żoliborz w ocenie pełnomocniczki prezydenta Warszawy ds. kobiet w pewnych sytuacjach wyczerpało znamiona molestowania seksualnego.

„Poniżej przedstawiam uprzejmie zdanie odrębne do wniosków końcowych z dnia 22 grudnia 2020 roku sporządzonych przez Zespół powołany do wyjaśnienia uwag zgłoszonych w dniu 23 listopada 2020 roku na zdalnym posiedzeniu połączonych Komisji Kultury i Komisji Samorządności i Dialogu Społecznego Rady Dzielnicy Żoliborz” – czytamy w pierwszych słowach stanowiska Pełnomocniczki Prezydenta Warszawy ds. kobiet z 8 stycznia skierowanego do Pawła Michalca, burmistrza Żoliborza.

Zobacz też: [Prolog]Centrum Lokalne na Żoliborzu z szowinistycznym skandalem w tle

Komisję powołano w związku z oskarżeniami wobec kierownika wydziału Zespołu Komunikacji Społecznej i Funduszy Europejskich, który nadzorował m.in. prace animatorek zatrudnionych w Centrum Lokalnym przy placu Grunwaldzkim. Na poznanie efektów prac komisji przyszło nam czekać blisko dwa miesiące. Pierwsze wzmianki poznaliśmy 10 lutego podczas sesji rady dzielnicy, kiedy to żoliborscy radni próbowali dowiedzieć się, co ustalił zespół powołany w sprawie oskarżeń wobec urzędnika. Burmistrz poinformował, że nie wykryto znamion molestowania seksualnego i ogłosił, że więcej na ten temat nic nie powie.

Urząd Dzielnicy nie poinformował jednak opinii publicznej, że do jednogłośnego zdania komisji zostało zgłoszone zdanie odrębne, w którym pełnomocniczka ds. kobiet napisała, że w jej mniemaniu zachowanie kierownika nosiło znamiona molestowania seksualnego.

Zobacz też: [Część 1]Procedura anty-mobbingowa w sprawie Centrum Lokalnego uruchomiona

Nowe światło na wyniki prac komisji.

Przypomnijmy, że w tej sprawie nasza redakcja wysłała 4 zapytania do władz dzielnicy, z czego dwa w oficjalnym trybie dostępu do informacji publicznej. W pismach tych zapytaliśmy czy komisja wykazała jakiekolwiek nieprawidłowości. Z przesłanej odpowiedzi wynika, że powołany zespół do wyjaśnienia zgłoszonych uwag nie wykazał nieprawidłowości, a decyzja była jednogłośna.

Kilka dni po przesłaniu do redakcji "Gazety Żoliborza" odpowiedzi na wniosek o dostęp do informacji publicznej, burmistrz dzielnicy przesłał pismo do wybranych radnych. W piśmie tym czytamy: “(…) W wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego ustalono, że sposób komunikowania pomiędzy Paniami animatorkami zatrudnionymi w Centrum Lokalnym i Kierownikiem Zespołu nie był zgodny ze standardami obowiązującymi w m.st. Warszawa i mógł mieć wpływ na sprawy organizacyjne. Jednocześnie jako kierownik jednostki, powołałem roboczy Zespół do wyjaśnienia zarzutów dotyczących zachowania pracownika, noszących znamiona molestowania seksualnego. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Zespół przedstawił mi wnioski, które wezmę pod uwagę przy podejmowaniu ewentualnych decyzji kadrowych. Decyzje, które podejmę w tej sprawie podlegają prawnej ochronie, ponieważ będą dotyczyły indywidualnej sprawy pracownika”

Zobacz też: [Część 2]Urząd Dzielnicy Żoliborz ujawnia wyniki pracy komisji antymobbingowej. Są sprzeczności

Jakie konkretnie wnioski przedstawiła komisja? O to zapytaliśmy żoliborski urząd w kolejnym już, piątym wniosku w tej sprawie. Na odpowiedź jeszcze czekamy. Warto zaznaczyć również, że komisja, której celem było zbadanie czy doszło do naruszeń ze strony kierownika Zespołu Komunikacji Społecznej i Funduszy Europejskich składała się wyłącznie z pracowników Urzędu Dzielnicy Żoliborz.

W tym samym czasie o podzielenie się wnioskami poprosiliśmy pełnomocniczkę prezydenta Warszawy ds. kobiet, byłą pracownicę biura Rzecznika Praw Obywatelskich, ekspertkę do spraw mobbingu i spraw kobiet, która od początku monitorowała sprawę związaną z oskarżeniami wobec pracownika żoliborskiego urzędu.

Zobacz też: [Część 4]Urząd Dzielnicy Żoliborz odmawia udostępnienia wniosków komisji antymobbingowej mieszkańcom

Zachowanie urzędnika w opinii pełnomocniczki ds. kobiet odnosiło się do płci

„W mojej opinii zachowanie pana ******** w pewnych sytuacjach wyczerpało znamiona molestowania seksualnego, ponieważ Jego zachowanie odnosiło się do płci pani ***** i pani *******, a w innych molestowania ze względu na płeć, ponieważ zachowywał się on w określony sposób tylko do kobiet, było niepożądane i wywoływało skutki wskazane w definicji molestowania seksualnego oraz molestowania” – czytamy słowa skierowane do burmistrza Żoliborza przez Katarzynę Wilkołaską-Żuromską.

W stanowisku, które otrzymał burmistrz Żoliborza czytamy, że molestowanie seksualne to „każde niepożądane zachowanie o charakterze seksualnym wobec osoby fizycznej lub odnoszące się do płci, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności tej osoby w szczególności przez stworzenie wobec niej zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery; na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy.”

Przypomnijmy, podczas listopadowej Komisji Kultury i Komisji Dialogu i Samorządności, animatorka z Centrum Lokalnego powiedziała, że pracowniczki Zespołu Komunikacji Społecznej zachowują się nerwowo, a kierownik wydziału mówi „co która z pań robi w nocy”. Jedna z pań animatorek uwagi oceniła jako bardzo oceniające i dyskryminujące. Dodała też, że uwagi pod ich adresem były seksistowskie. Jedna z nich osobiście usłyszała, że „nie pracuje na ulicy”. Pan Zbigniew Najbauer miał tłumaczyć również, że „kobiety nie rozróżniają strony prawej i lewej” i pokazywać palcem stronę prawą i lewą. Według pełnomocniczki prezydenta Warszawy ds. kobiet w obu tych sytuacjach „mogło dojść do molestowania ze względu na płeć.”

Prośba o spotkanie bez dodatkowych osób odrzucona

Ponadto, podczas spotkania z paniami animatorkami, kierownik Zespołu Wydziału Komunikacji i Funduszy Europejskich miał powiedzieć przez telefon swojemu rozmówcy, że „siedzi właśnie przy stoliku z dwiema młodymi paniami”. To zdarzenie w ocenie Wilkołaskiej-Żuromskiej również wyczerpało znamiona molestowania seksualnego. Jak się okazuje, podczas składania wyjaśnień urzędnik nie widział w swoim zachowaniu nic złego.

O niepożądanym charakterze zachowań naczelnika mają świadczyć próby zgłoszenia sprawy do wiceburmistrzyni dzielnicy, która w tej sprawie otrzymała dwie widomości przesłane mailem. Jak czytamy w treści maila z 28 października animatorki wyraźnie proszą o możliwość porozmawiania z członkiem zarządu dzielnicy. „Bardzo nam zależy na możliwości porozmawiania z Panią osobiście i bez obecności dodatkowych osób, co zapewni nam bezpieczne warunki do szczerej relacji z kilku tygodni funkcjonowania Centrum.” – czytamy w treści prośby o spotkanie, która nie została spełniona.

Podczas listopadowej Komisji Kultury i Komisji Samorządności i Dialogu Społecznego wiceburmistrzyni Żoliborza Renata Kozłowska przyznała, że panie animatorki napisały maila z prośbą o spotkanie. Wówczas miała odpowiedzieć, że spotkanie może się odbyć, ale w towarzystwie pracownika merytorycznego zgodnie z regulaminem. Wtedy animatorki centrum zrezygnowały ze spotkania.

Skutek? Wroga i upokarzająca atmosfera

Jak podkreśla Katarzyna Wilkołaska-Żuromska, skutkiem opisanych w skardze do burmistrza zachowań urzędnika żoliborskiego magistratu było stworzenie w relacjach z podwładnymi wrogiej i upokarzającej atmosfery. „Z definicji molestowania seksualnego oraz molestowania wynika, że wystarczy sam skutek, p. ******* nie musiał mieć takiego zamiaru. Sprawca dyskryminacji w formie molestowania nie musi nawet działać w celu naruszenia godności pracownika i stworzenia wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery, wystarczy, że jego zachowanie przyniesie taki skutek” – wyjaśnia pełnomocniczka prezydenta Warszawy ds. kobiet.

Ponadto, jak zwraca uwagę w swoim stanowisku Wilkołaska-Żuromska, w przypadku możliwości molestowania seksualnego i molestowania takie zdarzenie wystarczy uprawdopodobnić. Wówczas osoba, wobec której postawiono oskarżenia o zachowania naruszające równość płci powinna wykazać, że nie dopuściła się złamania tego typu zasady. „Nagranie z rozmowy telefonicznej z ******, które przedstawił p. ******* podczas składania wyjaśnień w dniu 17 grudnia 2020 roku i sposób przeprowadzenia tej rozmowy, wskazuje, że jest wysoce prawdopodobne, iż sytuacje, o których mówiły p. ******* i p. ******* miały miejsce.” – uzupełnia Katarzyna Wilkołaska-Żuromska.

Pismo przesłane do redakcji Gazety Żoliborza przez Pełnomocniczkę prezydenta m.st. Warszawy, ds. kobiet zostało zanonimizowane a w miejscach kropek znajdują się imiona i nazwiska dwóch Pań, które zgłosiły możliwość molestowania i mobbingowania oraz imię i nazwisko kierownika Zespołu Komunikacji Społecznej i Funduszy Europejskich, którego oskarżenia dotyczą.

Zobacz też: Żoliborz w oczach mieszkańców. Jak mieszkańcy Starego Żoliborza postrzegają Nowy Żoliborz?

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.