Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 00:10

Czy Żoliborz rzeczywiście jest zielony?

Powszechnie Żoliborz uznawany jest za dzielnicę skąpaną w zieleni. Czy rzeczywiście tak jest? Ile terenów zielonych użytkowych przypada statystycznie na jednego żoliborzanina i jak dzielnica wypada na tle całej Warszawy?

Warszawę otaczają rozległe tereny przyrodnicze, które w ocenie ekspertów są bardzo cenne. Od północy są to Lasy Legionowskie, Nieporęckie i Kampinoski Park Narodowy, od wschodu lasy Rembertowsko-Okuniewskie, zaś od zachodu Rezerwaty Łosiowe Błota. Od południa Warszawę otulają Lasy Chojnowskie, Celestynowskie i Otwockie. Wszystkie stanowią tzw. Zielony Pierścień Warszawy. To nie tylko bufor dla rozlewającej się aglomeracji, ale także miejsce wypoczynku dla mieszkańców stolicy. Są to tereny cenne przyrodniczo i prawnie chronione.

Takich też nie brakuje na terenie samej Warszawy, gdzie znajduje się 6 obszarów Natura 2000, 12 rezerwatów przyrody, 1 park krajobrazowy, 1 obszar chronionego krajobrazu, 6 użytków ekologicznych i 5 zespołów przyrodniczo krajobrazowych. Na Żoliborzu do Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu przynależy Kępa Potocka. Statystycznie dużą część Żoliborza stanowią tereny zielone takie jak: Park Kaskada, Kępa Potocka, Sady Żoliborskie, Fosa i Stoki Cytadeli, Park im. Żołnierzy Żywiciela, Aleja Wojska Polskiego i Park Żeromskiego.

Zobacz też: Trasa S7 przez Bielany powstanie do 2025 roku?

Błękitno-zielona infrastruktura

Wymienione parki i znajdujące się w niektórych z nich oczka wodne, drzewa, a także roślinność w całej dzielnicy miejscy urbaniści ukryli pod nazwą błękitno-zielona infrastruktura. Pełni ona wiele ważnych funkcji: ekologicznych, hydrologicznych, klimatycznych i społecznych. Dzięki niej mamy w mieście różnorodność gatunkową zwierząt i roślin, wpływa na warunki życia poprawiając jakość powietrza i zatrzymując wody opadowe, a także dostarcza nam wodę, żywność i inne surowce. Ponadto błękitno-zielona infrastruktura ma zbawienny wpływ, na życie człowieka łagodząc stres, stając się miejscem do wypoczynku, spotkań i aktywności fizycznej.

Eksperci z miejskiego biura Architektury i Planowania Przestrzennego do błękitno-zielonej infrastruktury zaliczyli obszary, na których powierzchnia pokryta roślinnością i wodami powierzchniowymi zajmuję ponad połowę terenu. Następnie tereny te skategoryzowano na:

  • tereny podstawowe mające największe znaczenie dla utrzymania bioróżnorodności. Są to więc obszary chronione, lasy, parki, czy ogrody działkowe.
  • tereny wspomagające mające potencjał w tworzeniu połączeń między podstawowymi terenami. Na co dzień wspomagają retencje wód i przewietrzają miasto. Są to najczęściej tereny rolnicze, porolne i mniej cenne zadrzewienia, cmentarze oraz obszary zabudowane, ale pełne zieleni.
  • tereny uzupełniające to pozostałe tereny zielone o dużym znaczeniu lokalnie

Brak lasów ma Żoliborzu, ale mieszkańcy mają dużą dostępność do parków

W kontekście całej Warszawy rozmieszczenie całości terenów błękitno-zielonych jest nierównomierne. Luki w systemie przyrodniczym występują w systemie zwartej zabudowy. Czyli w centralnej części Warszawy. Powoduje to brak połączenia między terenami cennymi przyrodniczo otulającymi Warszawę. Patrząc w tym kontekście na Żoliborz rozkład terenów błękitno-zielonych również jest nierównomierny. Znaczna większość skupia się w zachodniej części dzielnicy, z kolej jej środek jest powierzchnią, gdzie niemal całkowicie brakuje zieleni.

Zobacz też: Żoliborz w czołówce najlepszych dzielnic do życia

Mimo to Żoliborz jest dzielnicą, gdzie udział terenów błękitno-zielonej infrastruktury w powierzchni wynosi 50 proc. to najwięcej w ścisłym centrum Warszawy. Znaczącą część, bo około 20 proc. błękitno-zielonej infrastruktury zajmują tereny zabudowane ze znaczącym udziałem zieleni, około 10 proc. to zieleń naturalna i półnaturalna i nadbrzeża wód. Niecałe 10 proc. stanowią tereny zieleni urządzonej i ogólnodostępnej. Pozostałe to tereny ogródków działkowych, wody powierzchniowe i tereny cmentarzy. To co jeszcze wyróżnia Żoliborz to brak lasów.

Jak się okazuje, Żoliborz jest w czołówce jeśli chodzi o dostępność do parków i zieleńców. Stołeczni planiści sprawdzili ile metrów kwadratowych przypada na jednego mieszkańca w każdej dzielnicy. Na każdego żoliborzanina przypada 12,66 metra kwadratowego, lepiej w całej Warszawie jest tylko w Śródmieściu, gdzie na jednego mieszkańca przypada 22,19 metrów kwadratowych.

Wzrost temperatur i podtopienia, to grozi dzielnicy w ramach zmian klimatycznych

Warszawa leży nad Wisłą, ale sieć naturalnych cieków wodnych w mieście jest bardzo uboga. Właściwie jest pustynią bez wód powierzchniowych. Większość niewielkich rzek jak choćby Rudawka została skanalizowana albo jak inne są zasypane lub wyschły. Wcześniej były to dopływy Wisły.

Skutek jest tego taki, że dwa ostatnie dziesięciolecia są najcieplejsze w historii pomiarów temperatury powietrza w Warszawie. Zgodnie z prognozami Warszawa może być narażona na wzrost częstotliwości i intensywności fal upałów, występowania susz, liczby i intensywności powodzi, deszczy nawalnych i silnego wiatru.

Według stołecznego raportu „Strategia adaptacji do zmian klimatu dla m.st. Warszawy do roku 2030 z perspektywą do roku 2050” mieszkańcom Żoliborza grożą wysokie temperatury. Według prognoz w letnie noce temperatura powietrza ma oscylować powyżej 20 stopni Celsjusza. Dzielnicy grożą również podtopienia, będące skutkiem silnych, krótkotrwałych opadów. Lokalne podtopienia według prognoz miałby występować we wschodniej części dzielnicy i punktowo w zachodniej. Z kolei mieszkańcy Żoliborza Południowego i zachodniej strony Starego Żoliborza w przyszłości narażeni mogą być na dotkliwe upały, co potwierdzają pomiary temperatury powierzchni z 2018 roku wedle, których ta część dzielnicy jest jedną z miejskich wysp ciepła.

Zobacz też: Remont ul. Rydygiera. Zieleń i słupki zdemolowane, ale póki co ich naprawa jest niezasadna


procentowy-udzial-powierzchni-biol-czynnej

procentowy-udzial-powierzchni-biol-czynnej

ryzyko-klimatyczne

ryzyko-klimatyczne

temperatura-pow-ziemi

temperatura-pow-ziemi

tereny-z-podzialem-na-kategorie

tereny-z-podzialem-na-kategorie


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ