Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:30

Zniknie zabytkowa balustrada na ul. Powązkowskiej. ZDM wyłonił wykonawcę na jej renowację

[Tylko u nas!] Jest światełko w tunelu w sprawie remontu zabytkowej kutej balustrady na ul. Powązkowskiej. Stołeczny Konserwator Zabytków poinformował o wyłonieniu wykonawcy.
Zniknie zabytkowa balustrada na ul. Powązkowskiej. ZDM wyłonił wykonawcę na jej renowację

Autor: Wiktor Zając

Półtora roku temu doszło do wypadku drogowego na ul. Powązkowskiej, podczas którego doszło do uszkodzenia jednego z przęseł zabytkowej kutej balustrady stojącej między jezdniami w pobliżu skrzyżowania z ul. Duchnicką.

Historia zabytkowych balustrad w pigułce

Pierwotnie secesyjna balustrada zdobiła wiadukt drogowy nad obwodową linią kolejową. Pierwszy wiadukt w tym miejscu powstał jeszcze przed wojną. Mimo modernistycznej konstrukcji wiaduktu, sama balustrada była jego zaprzeczeniem. Kute barierki były bardzo zbliżone do tych znajdujących się na Moście Poniatowskiego. Na całym wiadukcie znajdowały się 22 przęsła. Podczas Powstania Warszawskiego wiadukt został wysadzony w powietrze. Po wojnie wiadukt odbudowano już w nieco innej konstrukcji. Przez środek wiaduktu zamiast kutych balustrad, zastosowano żelbetowe murki. Niemniej postanowiono zachować te, które nie uległy zniszczeniu podczas wybuchu. W związku z czym zachowano łącznie 8 przęseł, które zdobiły cztery krańce wiaduktu. W 2009 r. ze względu na zły stan techniczny przeprawy, drogowcy zdecydowali się na budowę nowej konstrukcji przejazdu nad torami. Niestety projektanci nowego wiaduktu nie dość, że nie uwzględnili wkomponowania historycznych balustrad, to o mały włos a doszłoby do wywiezienia balustrad na złom. Pod naciskiem Zespołu Opiekunów Kulturowego Dziedzictwa Warszawy balustradę udało się uratować, a także wpisano ją do rejestru zabytków. W drodze kompromisu balustrada nie wróciła już na wiadukt. Drogowcy zdecydowali, że balustrada zostanie zamontowana między jezdniami ul. Powązkowskiej, po żoliborskiej stronie względem nowego wiaduktu.

Przedwojenny wiadukt ul. Powązkowskiej

Miesiące mijały, a zdewastowana balustrada wciąż straszyła

Miesiące mijały, a balustrada stała ciągle zdewastowana. Dokładnie rok temu, Stowarzyszenie Zatrasie wystąpiło z wnioskiem zarówno do Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Stołecznego Konserwatora Zabytków, a także do Zarządu Dróg Miejskich ws. odrestaurowania i przeniesienia zabytkowych balustrad na wiadukt. Początkowo nie było wiadomo czy prace te będzie wykonywał Zarząd Dróg Miejskich czy Biuro Stołecznego Konserwatora Zabytków. Kiedy decyzja zapadła, że balustrady zostaną naprawione i odnowione, potrzebna była jeszcze zgoda mazowieckiego konserwatora, który w międzyczasie zdążył się zmienić. Ostatecznie stanęło też na tym, że balustrada nie zostanie przeniesiona na wiadukt, gdyż stwarzałoby to wiele komplikacji i sporów w kwestii dostosowania balustrady do obowiązujących przepisów.

Secesyjna balustada po wypadku wiosną 2023 r.

Jest przełom w sprawie

Jak poinformował Stołeczny Konserwator Zabytków na swoim profilu na Facebooku, jest wykonawca remontu uszkodzonej barierki na ul. Powązkowskiej. „Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę z wykonawcą” - poinformował Stołeczny Konserwator Zabytków Michał Krasucki. „Na czas remontu balustrada zostanie zdemontowana i powróci na Powązkowską po jego zakończeniu w styczniu 2025 r. Prace będą prowadzone pod nadzorem Stołecznego Konserwatora Zabytków” - poinformował stołeczny konserwator na swoim profilu.

Zniszczone przęsło zabytkowej balustrady z końca lat 20. XX w. 

Jednocześnie Stołeczny Konserwator Zabytków poinformował, że zakres prac został dokładnie określony: w pierwszej kolejności renowację przejdą najsilniej uszkodzonego przęsła. „Kolejne zostaną oczyszczone z wtórnych przemalowań, korozja usunięta, ubytki będą uzupełnione a słupki odtworzone” - dodał. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.