Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 06:34

Warszawa z budżetem na kolejny rok z szeregiem inwestycji na Żoliborzu

Po wielogodzinnej debacie radni miejscy zagłosowali nad przyszłorocznym budżetem miasta, w którym ujętych jest wiele kluczowych dla dzielnicy inwestycji.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

- o tym z jakimi trudnościami musi mierzyć się samorząd Warszawy ustalając budżet,
- jakie największe inwestycje będą realizowane na Żoliborzu i w Warszawie,
- kto głosował przeciw a kto się wstrzymał w sprawię przyjęcia budżetu.

Debata w sprawie budżetu Warszawy na przyszły rok trwała od czwartkowego poranka aż do jego wieczora. Radni Koalicji Obywatelskiej na czele z prezydentem Warszawy w czasie swoich wystąpień odnosili się do działań rządu. – Budżet na 2023 rok jest dowodem na wyjątkową efektywność pracy prezydenta i rady. Został przygotowany tak, by ograniczyć negatywny wpływ rządowych pseudoreform na codzienne życie warszawianek i warszawiaków. Rząd nieustannie drenuje samorządowe finanse, zwłaszcza budżet Warszawy. Mam nadzieję, że ostatecznie dochody okażą się wyższe od planowanych. Na pewno będziemy o to zabiegać – mówi Jarosław Szostakowski, przewodniczący klubu PO w Radzie Warszawy.

Z kolei radni z klubo Prawa i Sprawiedliwości na czele z Dariuszem Figurą przekonywali, że budżet Warszawy wcale nie jest taki zły, a pretensje do rządu są nieuzasadnione, bo w stosunku do poprzedniego roku wpływy do kasy miejskiej z CIT wzrosły o 40 proc., a subwencja oświatowa o 23 proc. Radny pomijał z kolei rosnące koszty utrzymania miast i podległych mu placówek z powodu rosnącej inflacji. Radni z klubu PiS zarzucali prezydentowi Trzaskowskiemu brak realizacji obietnic wyborczych.

Trzaskowski z kolei bronił się, że część z nich nie zostanie zrealizowana z powodu drożyzny, kryzysu i zmniejszenia się dochodów miasta.

Ostatecznie Rada Warszawy przyjęła budżet na 2023 rok, głosami radny klubu Koalicji Obywatelskiej. Przeciw byli radni Prawa i Sprawiedliwości. Od głosu wstrzymali się przedstawiciele Nowej Lewicy. – W tym budżecie przeznaczonych jest za mało pieniędzy na straż miejską, która nie działa. Brak też odpowiednich środków na mieszkalnictwo i redukcję emisji gazów cieplarnianych. Mimo, że są pieniądze na dofinansowanie Tramwajów Warszawskich, to jakość komunikacji publicznej spada. W tym budżecie są źle rozłożone priorytety – podkreślał Marek Szolc radny miejski Nowej Lewicy wyjaśniając, dlaczego jego klub wstrzymał się od głosy.

“Marzy mi się kościół rzymskokatolicki w parterze budynku na placu Grunwaldzkim”- mówi w wywiadzie Grzegorz Hlebowicz (PiS)

Budżet poparty tylko przez Koalicję Obywatelską

Skarbnik miasta przedstawił sytuację finansową Warszawy. Przyszłoroczne dochody miasta zaplanowano na poziomie 20,2 mld zł. Będą one mniejsze od tegorocznych o 826 mln zł, a od tych sprzed dwóch lat – o 1,4 mld zł. Wydatki sięgną 24,4 mld zł, co spowoduje deficyt w wysokości 4,1 mld zł. Będzie to największy deficyt budżetowy na przestrzeni ostatnich 15 lat.

Główną przyczyną jaką wskazano są zmiany w PIT wprowadzone w ramach Polskiego Ładu. W przyszłym roku dochody miasta z tego tytułu będą niższe o 285 mln zł niż te w roku obecnym oraz niższe aż o 1,1 mld zł w stosunku do 2021 roku. Rządowa rekompensata pokrywa jedynie niecałe 33 proc. ubytku dochodów z PIT.

Jednocześnie, mimo spadających wpływów miasta, rośnie wysokość Janosikowego, które Warszawa musi wpłacać do państwowej kasy. W przyszłym roku będzie to 1,4 mld zł, czyli o 116 mln więcej niż obecnie.

Na te wszystkie problemy nakłada się rosnąca inflacja, która zwiększa koszty realizacji miejskich inwestycji. Rosną też koszty energii – w przyszłym roku wzrost wydatków z tego tytułu sięgnie 204 mln złotych.

Rzecznik Praw Ucznia zacznie działać w grudniu i będzie do dyspozycji uczniów i uczennic – zapewnia radna miejska Dorota Łoboda

Na co najwięcej pieniędzy przeznaczy miasto?

Najwięcej z kasy miejskiej pochłonie edukacja, bo ponad 6 mld złotych oraz transport i komunikacja które pochłoną ponad 4,5 mld złotych, czyli ponad 900 mln więcej niż przed rokiem.

Największe wydatki w przyszłym roku, podobnie jak w latach poprzednich, zaplanowano na edukację oraz transport. Warszawa po raz kolejny dopłaci do subwencji oświatowej. Wyda też o 919 mln zł więcej niż obecnie na komunikację miejską.

Wśród najkosztowniejszych inwestycji miejskich jest m.in. budowa II linii metra, budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej, rozbudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli, budowa szkoły przy ul. Świderskiej oraz zespołu szkolno-przedszkolnego w rejonie ul. Hennela.

Na Żoliborzu jednym z kosztowniejszych planowanych w przyszłym roku inwestycji jest m.in kontynuacja przebudowy ulicy Śmiałej. Tym razem prace mają ruszyć na odcinku od alei Wojska Polskiego do ulicy Hauke Bosaka. Ponad 400 metrowy fragment zyska nowe chodniki, jezdnię i zieleń. Koszt inwestycji to 5 mln złotych.

To nie jedyna planowana inwestycja drogowa. Tym razem chodzi o ulicę Przasnyską na odcinku od ulicy Duchnickiej do ulicy Krasińskiego na przebudowę, której zarezerwowano 6,6 mln złotych. Poza nową jezdnią, chodnikami, ścieżką rowerową i zatokami postojowymi, prace obejmą również budowę ronda na skrzyżowaniu ulicy Przasnyskiej z Rydygiera.

Setki milionów na utrzymanie szkół i Janosikowe, i ponad 20 mln na inwestycje na Żoliborzu

Łącznie na inwestycje w 2023 roku ma być przeznaczone 22 mln złotych. – Konsekwentnie utrzymujemy nasze priorytety, czyli inwestycje w oświatę, modernizację ulic, rozwój OSiR-u i tworzenie Żoliborskiego Domu Kultury. Muszę podkreślić, że uchwałę budżetową poparły zarówno koalicja rządząca, jak i dzielnicowa opozycja – dodaje przewodniczący żoliborskiej rady.

dochody-z-pit

dochody-z-pit

fot.-E.Lach_2

fot.-E.Lach_2

wyplyw-polskiego-ladu

wyplyw-polskiego-ladu

fot.-E.Lach_1-1

fot.-E.Lach_1-1

dochody z pit 1

dochody z pit 1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ