Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 00:42

Sady Żoliborskie. Zbierajmy, na Boga, owoce! - Felieton

Ostatnio na czasie jest temat Sadów Żoliborskich i drzewek owocowych. Nie będę wchodzić w tematy lokalnej polityki, bo są inni, którzy robią to lepiej, jedynie dodam od siebie, że nie lubię, kiedy owoce gniją na chodnikach. Jestem również przekonana, że te drzewka były zasadzone nie bez myśli o tym, by mieszkańcy się przy nich integrowali, również z konsumpcją zebranych owoców. Opowiem o samym osiedlu i o parku.

Osiedle to pięć dużych kolonii bloków - kostek, które toną w zieleni. Kolonie Sadów Żoliborskich charakteryzuje funkcjonalność, dbałość o szczegół i przyrodę. Jeśli coś mamy wyciągać dobrego z czasów bardzo słusznie minionych, to jest to właśnie idea fajnego mieszkania na małym metrażu. Sady powstały z inicjatywy Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, zaprojektowane przez arch. Halinę Skibniewską wspólnie z arch. Jackiem Nowickim. Budowane były przez 12 lat (ostatnia V kolonia oddana w 1973 r.), są dziś przeglądem kolejnych poglądów i możliwości realizacyjnych lat sześćdziesiątych. Przy planowaniu kolejnych części projektanci musieli liczyć się z rosnącymi oszczędnościami i coraz bardziej restrykcyjnymi normatywami. 

Przeczytaj również: Sady Żoliborskie i awantura o zbieranie owoców. Prezentujemy nagrania z rozmów z urzędnikami.

W konsekwencji właściwie tylko przy kolonii I Skibniewska mogła pozwolić sobie nie tylko na zaplanowanie urbanistyki, ale i własnych budynków wraz z detalami. 

Osiedle skomponowane jest z wielokrotnie powtarzalnych, niskich trzy- i pięciokondygnacyjnych budynków (w sumie jest ich 24, w tym 18 pięciokondygnacyjnych). Oprócz tego na obrzeżach znajduje się jeden wysoki, jedenastokondygnacyjny blok. Uwagę zwraca specyficzny układ budynków. Rozrzucone wśród zieleni, na pozór w sposób nieuporządkowany, tworzą między sobą mniejsze, kameralne przestrzenie. Te swego rodzaju dziedzińce przeznaczone zostały na miejsce zabaw dla dzieci, odpoczynku i spotkań mieszkańców. 

Przeczytaj również: Sady Żoliborskie: Życie na jednym z najpiękniejszych osiedli Żoliborza

Punktowce charakteryzuje ekonomiczny układ rzutu — z klatką wewnętrzną, oświetloną światłem górnym. Mieszkania ze względu na narzucone normy są niewielkie — zaprojektowane jednak w sposób przystępny mieszkańcom. Na uwagę zasługuje sposób opracowania układów mieszkań. Skibniewska zaprojektowała przestawne meblościanki umożliwiające aranżację wnętrz zgodnie z upodobaniami. Niestety z uwagi na duży koszt produkcji takich elementów pojawiły się one tylko w budynku prototypowym — w następnych znalazły się już zwykłe ścianki działowe. 

Park Sady Żoliborskie nie powstał równolegle z koloniami. W latach 70. i 80. XX w. znajdowały się tu ogródki działkowe i dopiero w 1992 r. grupa lokalnych emerytek zorganizowała Społeczny Komitet Ochrony Parku, z czasem przeistaczając go w Stowarzyszenie Ochrony Parku Sady Żoliborskie. Rośnie tu kilkadziesiąt dębów, kasztany, drzewa owocowe i nowe, kilkunastoletnie nasadzenia drzew i krzewów. W koronach drzew bytuje siedemnaście gatunków ptaków. Są tu ławki, kręgi wypoczynkowe, stoliki do szachów.

Dzieciaki cieszy przyjemny, ogrodzony plac zabaw z fajną konstrukcją sprawnościową. Piaskownica jest tu w cieniu, dla starszych misiów jest pajęczak i równoważnia.

Park Sady to świetne miejsce, absolutnie oszałamiające jesienią, która właśnie nadchodzi dzięki kolorowych liściom, oraz wiosną gdy kwitną drzewa owocowe. Cieszmy się i doceniajmy i, na Boga, zbierajmy te owoce, bo się przylepiają do butów!

Przeczytaj również: Sady Żoliborskie łączą ludzi! Owocobrania łączą ludzi! – Felieton


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a6c5

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a6c5

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a6c7

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a6c7

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a6df

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a6df

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a6e3

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a6e3

IMG_2833

IMG_2833

IMG_2833-1

IMG_2833-1

IMG_2834

IMG_2834

IMG_2835

IMG_2835

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a6b1

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a6b1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ