Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 11:02

Jacek Nowicki. Wyjątkowy żoliborzanin, architekt i urbanista

W 1921 roku założono Warszawską Spółdzielnie Mieszkaniową. W tym samym roku urodził się też Jacek Nowicki i choć jest to czysty przypadek, to data ta wydaje wydaje się niezwykła ze względu na dokonania architekta związanego nie tylko z WSM, ale i Żoliborzem. Gdyby żył dziś obchodziłby setne urodziny.

Jacek Nowicki całe swoje życie zawodowe poświęcił idei nowoczesnego mieszkania. Dążył do poprawnego kształtowania przestrzeni mieszkalnej dla przeciętnego człowieka. Takie miało być m.in. Osiedle Zatrasie, na którym z resztą mieszkał przez 40 lat.

fot. domena publiczna

Urodził się sto lat temu, a dokładnie 4 sierpnia 1921 roku w Warszawie. Jego ojciec, Marian Nowicki od 1932 roku był prezesem Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej, co mogło mieć wpływ na losy Jacka Nowickiego, wychowanego w duchu szlachetnych idei spółdzielczości.

Zainteresowanie architekturą przerodziło się w chęć studiowania jej na Politechnice Warszawskiej. Wybuch wojny przekreślił jednak plany, więc podjął naukę w Państwowej Szkole Budownictwa w Warszawie, na funkcjonowanie której zezwolił wówczas okupant. Po jej ukończeniu Jacek Nowicki kontynuował zdobywanie wiedzy na podziemnym Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Dyplom obronił 1949 roku. Jego promotorką była prof. Barbara Brukalska.

Swoje pierwsze szlify zawodowe zdobywał jako asystent Romualda Gutta, który miał ogromny wpływ na kształtowanie jego wrażliwości architektonicznej, a także w Pracowni Architektury i Urbanistyki w Warszawie w zespole Heleny i Szymona Syrkusów, autorów przedwojennych stołecznych osiedli spółdzielczych.

Przeczytaj również: “Współczesny polski architekt na Żoliborzu powinien czuć się jak barbarzyńca w ogrodzie”

Prosta i spokojna architektura

Realizacje architektury Jacka Nowickiego charakteryzuje prostota i spokój. Dzieła architekta związanego z Żoliborzem uspokajają krajobraz i działają kojąco na człowieka za sprawą swojego modernistycznego charakteru. Takim przykładem są budynki mieszkalne przy ulicy Wyspiańskiego i na placu Henkla. Malownicza Kolonia Wyspiańskiego ma nawiązywać swoim charakterem do dworkowego stylu willi na Żoliborzu Urzędniczym. Jacek Nowicki zaprojektował również budynków przy ulicy Śmiałej,

To nie jedyne realizacje Jacka Nowickiego na Żoliborzu. Wspomniane Zatrasie na którym spędził swoją starość oraz tzw. „Serek Żoliborski” są dziś uważane, na czele z Sadami Żoliborskimi Haliny Skibniewskiej, za najlepsze osiedla mieszkaniowe ostatniego stulecia.

Przeczytaj również: Idea architektury społecznej doceniona. Budynek XIII kolonii WSM zabytkiem

Realizacje osiedli mieszkaniowych Jacka Nowickiego kultowe w świecie architektury

Przy projektowaniu Zatrasia Jacek Nowicki postawił sobie za cel stworzenie eksperymentalnej jednostki społecznej, która właściwie byłaby samowystarczalnym osiedlem. Znalazła się tu szkoła podstawowa, pawilony handlowe, garaże i tereny rekreacyjne. W planach było jeszcze powstanie Społecznego Domu Kultury, którego budowę z czasem zaniechano. Cały układ urbanistyczny osiedla miał sprzyjać nawiązywaniu więzi społecznych. System ciągów z poszczególnych kolonii zaprojektowano w taki sposób by zbiegały się one z jedną główną aleją.

Architektura mieszkaniowa to nie jedyne dokonania Jacka Nowickiego. Spuścizną architekta są również obiekty użyteczności publicznej. Górujący dziś nad centralną częścią Żoliborza Spółdzielczy Dom Handlowy „Merkury” jest jedną z architektonicznych ikon Żoliborza. Od frontu budynek ma rytmicznie rozmieszczone okna niemal na całej długości. U podstawy wieżowca znajduje się wysunięty taras kawiarni Havana. Tuż obok „Merkurego” znajduje się zaprojektowany przez niego prosty budynek, w którym mieści się obecnie Urząd Dzielnicy Żoliborz. Są to obiekty użyteczności publicznej nawiązujące swoim charakterem do najbliższego otoczenia.

Bronił przed "blokowiskami"

„Nieoceniona była też jego działalność w Stowarzyszeniu Architektów Polskich a zwłaszcza w stworzonej m.in. z Jego inicjatywy Sekcji Architektury Mieszkaniowej, która odegrała istotną rolę w bronieniu – czasami bezskutecznie – standardu polskiej architektury mieszkaniowej wobec politycznych nacisków wiodących nieuchronnie do tak znanych nam »blokowisk«” – czytamy w tekście poświęconym Jackowi Nowickiemu autorstwa architekta i historyka sztuki Tadeusza Baruckiego.

Swoją wiedzę i doświadczenie Nowicki przekazywał pisząc i publikując książki o tematyce mieszkaniowej pt.: Kształtowanie środowiska – Architektura i urbanistyka w perspektywie przełomu stulecia” i Środowisko mieszkaniowe II – Osiedla warszawskie – projekty o doświadczenia XX wieku.

Dziś realizacje projektów Jacka Nowickiego na Żoliborzu wpisane są do gminnej ewidencji zabytków.

Przeczytaj również: Jakie elementy krajobrazu budują tożsamość Żoliborza?


nowicki-jacek

nowicki-jacek

plac-henkla

plac-henkla


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

słabe opady śniegu

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 37 km/h