Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 21:39

70 lat temu zakończyła się budowa Społecznego Domu Kultury, pionierskiego projektu w skali miasta

Powstał dzięki składkom mieszkańców, później został im zabrany, by znów odrodziła się jego funkcja. Z osiedlowego ośrodka stał się dzielnicową przystanią rozwijania zainteresowań.

Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa za swój cel obrała zapewnienie godnych warunków mieszkaniowych każdemu, kto pracował - niezależnie od wykształcenia czy wykonywanego zawodu. Był to sposób na zapewnienie w odradzającej się Polsce odpowiednich warunków bytowych mieszkańcom stolicy.

Życie mieszkańców WSM nie ograniczało się do czterech ścian mieszkań. Ich lokale nie były zbyt duże, co wiązało się z tym, że nie wszystkie potrzeby można było w nich realizować. Ponadto WSM w swoim statucie zapisał, że jej celem jest m.in. zaspokajanie kulturalnych potrzeb swoich członków.

W związku z tym niezbędne było wybudowanie Społecznego Domu Kultury, w którym każdy mógł rozwijać swoje zainteresowania. Dzieci samodzielnie mogły przyjść i zapisać się na upragnione zajęcia z aktorstwa czy tańca, a to wszystko pod okiem instruktorów. Dostępna była również dobrze wyposażona biblioteka. Rola Społecznego Domu Kultury była więc bardzo istotna.

Zobacz też: Skarga do wojewody w sprawie strefy płatnego parkowania na Żoliborzu

Zaraz po wybudowaniu, placówka została odebrana mieszkańcom

Po II wojnie światowej w WSM idea dostępu do kultury i animowania życia swoim członkom przetrwała. W ramach odbudowy zniszczonych kolonii podjęto również decyzję o wybudowaniu Domu Społecznego. Koszt jego budowy oszacowano wówczas na 75 mln zł. W celu zebrania potrzebnej kwoty uruchomiono fundusz, na który wpłacano potrzebne pieniądze. Wsparcia finansowego mógł udzielić właściwie każdy i szukano go na różnie sposoby nie tylko na Żoliborzu ale i w całym mieście. W zamian wpłacający otrzymywali symboliczną cegiełkę.

Projektowanie Domu Społecznego okazało się nie lada wyzwaniem, ponieważ tego typu budowa na taką skalę nigdy wcześniej przez WSM nie była realizowana. Za projekt odpowiadała pracownia architektoniczna Barbary i Stanisława Brukalskich. Prace budowlane rozpoczęły się w 1948 roku i zakończyły po dwóch latach. Uroczyste otwarcie nastąpiło pod koniec kwietnia 1950 roku i obfitowało w wiele wydarzeń kulturalnych.

Mieszkańcy nowym nabytkiem nie nacieszyli się jednak zbyt długo. Po niecałym roku żoliborskim Domem Kultury zaczęła zarządzać Wojewódzka Rada Związków Zawodowych. Mimo wcześniejszych ustaleń na temat działalności i realizowania programu społecznego żoliborskiego Domu Kultury, placówka stała się niedostępna dla spółdzielców, a część z salą widowiskową po wybudowaniu stała siedzibą Zespołu Pieśni i Tańca Wojskowego. Po wielu latach w 1958 roku Dom Kultury został ponownie otwarty za sprawą uchwały Rady Ministrów z 1957 roku.

Zobacz też: Nowe murale upamiętnią Krystynę Sienkiewicz i Korę. Wybrano autora projektu

Z osiedlowej placówki do dzielnicowej

Otwarcie placówki poprzedzał remont obejmujący również salę widowiskową. W celu rozpoznania potrzeb przyszłych użytkowników obiektu do jednego z numerów „Życia WSM” dołączono ankietę adresowaną do wszystkich mieszkańców w wieku od 12 do 25 lat. Odpowiedzi na zawarte w niej pytania miały zadecydować w dużym stopniu o formie pracy domu kultury.

„Z każdym dniem zapalały się światła w coraz to nowym lokalu oznajmiając rozpoczęcie nowego ośrodka zainteresowań. Za dziećmi przyszła młodzież i dorośli zajmując pomieszczenia często jeszcze świeżo po malarzach, bez firanek i urządzeń wewnętrznych. Jedynie Biblioteka Naukowa Pracowała swym dawnym trybem szczycąc się największą w Warszawie frekwencją czytelników” – czytamy na łamach archiwalnego „Życia” WSM. W żoliborskim Domu Kultury swój wolny czas spędzały trzy pokolenie żoliborzan.

Z czasem, gdy na Żoliborzu pojawiały się nowe osiedla takie jak Sady Żoliborskie czy Zatrasie Społeczny Dom Kultury wykraczał poza funkcję osiedlowej placówki. Jej rola rozrastała się do animowania wolnego czasu mieszkańców z całego  Żoliborza. Swoją działalność prowadził tam Dom Kultury Dziecka zwany „Ogniskiem”, Żoliborski Uniwersytet dla Rodziców, Związek Harcerstwa Polskiego, RKS Marymont, Klub Esperantystów, Front Jedności Narodu, Sekcja Radioamatorów, która w święta wyrabiała i sprzedawała oświetlenia choinkowe, zarabiając w ten sposób na kupno urządzeń radiowych. Taka była też forma działania domu kultury, by stwarzać warunki dla swobodnej działalności społecznej różnych kół, klubów czy organizacji. W ten oto sposób na Żoliborzu zaczęła się odradzać wartość społecznego działania, które było podstawowym zadaniem Społecznego Domu Kultury będącym pionierską inwestycją w tamtych czasach.

Żoliborski ośmiokąt z ażurową kopułą

Sam budynek wizualnie do dziś robi wrażenie, a to za sprawą części widowiskowej, która została wybudowana osobno. Stanisław Brukalski do jej zaprojektowania przystąpił w czasie budowy części społecznej. To wolnostojący trzykondygnacyjny budynek na planie ośmiokąta. Jego punktem charakterystycznym jest finezyjna kopuła z prostokątnymi oknami. W całej koncepcji obejmującej również społeczną część można doszukiwać się mieszanki różnych stylów i niecodziennych elementów jak choćby zegar słoneczny na jednej ze ścian, fantazyjne balustrady, loggie na zapleczu czy charakterystyczna kopuła na szczycie której znajduje się szyszka.

Widownia Sali widowiskowej liczy 485 miejsc. Scenę wdać z każdej części trybun, której każde kolejne rzędy znajdują się coraz wyżej. Salę naturalnym światłem rozświetlają okna umieszczone w górnej części kopuły. Sufit zaś zdobią kasetony. To pierwsze w kraju wykorzystanie prefabrykowanych elementów.

Sam teatr kilkukrotnie zmieniał nazwę. W pierwszych miesiącach działalności teatr określano jako Teatr na Żoliborzu. Następnie nosił nazwę Teatr Estrada, zaś od stycznia 1957 roku nazywany był Teatrem Komedia. W latach 90-tych na 4 lata jako Teatr Północny, był częścią Północnego Centrum Sztuki. Budynek Teatru Komedia wpisany jest do rejestru zabytków.

Zobacz też: Coraz więcej różowych skrzyneczek w Warszawie. Jedna pojawiła się nawet na Żoliborzu

Pierwotnie teatr żoliborski miał być sceną, jedynie goszczącą teatry zawodowe z Warszawy i prowincji by w ten sposób zapewnić mieszkańcom Żoliborza łatwy dostęp do kultury teatralnej.

Teatr połączony jest ze Społecznym Domem Kultury tworząc jedną spójną całość. Po zmianie ustrojowej, budynek przestał spełniać rolę społeczną. Dostępne pomieszczenia zaczęto oferować na wynajem. Dziś znajduje się tam m.in. redakcja Radia 3/5/7, restauracja i Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży Biblioteki Publicznej. Sam budynek w ostatniej dekadzie przeszedł liczne remonty. W 2012 roku prowadzone były rozmowy dzielnicy i WSM w sprawie kupna budynku. Do porozumienia jednak nie doszło. Teatr Komedia, a raczej plac przed budynkiem w ostatnich latach w świadomości żoliborzan silnie kojarzył się z potańcówkami międzypokoleniowymi.

Zobacz też: Michał Krasucki. Stołeczny konserwator zabytków: “Na tle innych dzielnic Żoliborz jest dość dobrze chroniony”


teatr-komedia

teatr-komedia

poster-teatr-komedia-widownia

poster-teatr-komedia-widownia

zegar-sloneczny

zegar-sloneczny


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.