Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 14:26

Hermetyzacja zakładu BYŚ na Bielanach stoi pod znakiem zapytania. Firma przez 5 lat nie otrzymała pozwolenia na rozbudowę

BYŚ chce wybudować halę, w której przetwarzano by odpady. Urząd Miasta odmawia wydania pozwolenia na budowę. Rada Dzielnicy twierdzi, że generowałoby to uciążliwości dla mieszkańców Bielan.

Przemysłowy charakter północnej części Bielan swoją historią sięga dość dawnych czasów. W 1952 roku rozpoczęto tam budowę huty. Dziś w tej okolicy znajdują się przedsiębiorstwa produkujące mieszanki mineralno-asfaltowe, lakiernie proszkowe, czy zakłady przetwarzające odpady komunalne.

Modernizacja jednego z zakładów zajmujących się mechaniczno-biologicznym przetwarzaniem odpadów od pewnego czasu jest przedmiotem gorącej dyskusji. 17 kwietnia 2015 roku inwestor wystąpił z wnioskiem do Wydziału Architektury i Budownictwa o wydanie pozwolenia na „rozbudowę kompleksowego zakładu odzysku odpadów”. Po trzech latach procedowania wniosku otrzymał decyzję odmowną.

Zobacz też: Żoliborz jedyną dzielnicą w Warszawie, która zatrudnia na “śmieciówkach” w Miejscach Aktywności Lokalnej

Czas płynie, ale sprawa w dalszym ciągu jest w toku: – Odmowa Urzędu Dzielnicy wydania pozwolenia na budowę wynika z powodów formalnych, bo z innych po prostu nie może. Nie ma tam słowa o ilości protestów mieszkańców, którzy byli zwodzeni hasłami, że im więcej protestów tym lepiej. Odwołujemy się od tej decyzji, gdyż powody odmowy są błahe, a drobne uchybienia mogły być uzupełnione przed wydaniem decyzji, ale nie dano nam już tej szansy. Po raz kolejny w budowanie profesjonalnej gospodarki odpadami uderzył wyborczy bat populizmu – twierdzi Karol Wójcik, rzecznik prasowy firmy BYŚ.

W odmownej decyzji wydanej z upoważnienia prezydenta Warszawy rzeczywiście wykazane jest, że inwestor wielokrotnie wzywany był przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska do uzupełnienia dokumentacji raportu o oddziaływaniu na środowisko. Uzasadnienie decyzji stwierdza również brak niektórych wymaganych podpisów pod projektem budowlanym oraz inne uchybienia o podobnym charakterze.

Zobacz też: Żoliborzanie z osiedla sPlace od prawie dwóch lat boją się otworzyć okno. Wszystkiemu winne śmieci

Rada Dzielnicy się sprzeciwia

Dyskusja rozgorzała również na posiedzeniach Rady Dzielnicy. Rada uchwaliła stanowisko „wyrażające sprzeciw wobec rozbudowy kompleksowego zakładu odzysku odpadów zlokalizowanego przy ul. Wólczyńskiej oraz stwierdzające konieczność przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Wólki Węglowej.”

Jednocześnie w treści stanowiska radni domagają się jasnego określenia kierunku rozwoju Wólki Węglowej – Placówki oraz określenia przez inwestora „transparentnej koncepcji rozwoju zasad współistnienia zakładu przy zachowaniu najwyższych reżimów środowiskowych i zeroemisyjności”.

Dwa lata temu z podobnych powodów wstrzymano funkcjonowanie zakładu biologicznej stabilizacji odpadów MPO na Radiowie. „Mieszkańcy Dzielnicy Bielany, w szczególności osiedli Radiowo, Wólka Węglowa, Placówka, Chomiczówka i Młociny, przez długie lata doświadczali wyjątkowo intensywnej uciążliwości zapachowej związanej z funkcjonowaniem kompostowni MPO na Radiowie. Po latach starań mieszkańców, lokalnych stowarzyszeń i samorządów udało się doprowadzić do wstrzymania działalności Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w zakresie użytkowania instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych” – czytamy w stanowisku Rady Dzielnicy.

Zobacz też: [List]:”Czy ktoś z Was chciałby patrzeć na kontenery pełne śmieci? No nie. Nawet, gdyby to miała być tylko godzina w tygodniu.”

Składowane tam odpady bio były przyczyną nieprzyjemnego zapachu, na który wielokrotnie narzekali mieszkańcy tej okolicy. Rada Dzielnicy w swoim stanowisku stwierdza, że: „Z taką uciążliwością odorową dla mieszkańców Dzielnicy Bielany będzie wiązała się rozbudowa zakładu odzysku odpadów oraz budowa kompostowni przy ul. Wólczyńskiej”.

BYŚ wyjaśnia

Innego zdania jest ubiegająca się o pozwolenie na dobudowanie hermetycznej hali firma BYŚ: – Mieszkańcom, gdy słyszą, że chcemy w tej hali zlokalizować część kompostową, wydaje się, że będą to odkrywane płachty, spod których będzie wydobywał się odór. To jest zupełnie inna technologia. Przede wszystkim chcemy zadaszyć te procesy, które prowadzimy dziś na zewnątrz, bez zwiększania mocy przerobowych zakładu. Ma być lepiej, a nie więcej.” – stwierdza Karol Wójcik, rzecznik prasowy firmy BYŚ i wyjaśnia: – Technologia, którą pokazywaliśmy mieszkańcom i którą chcemy wprowadzić jest zupełnie odmienna. Nie jesteśmy zwolennikami prymitywnego kompostowania odpadów pod płachtami, których odkrywanie prowadzi do emisji odoru. Chcemy prowadzić działania w zamkniętym systemie, w którym pracują roboty. Jest to nadal zakład mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów, ale technologia jest zupełnie inna. Mówienie, że jest to ta sama technologia to daleko idące nadużycie.

Bielańscy radni podnoszą również argument uciążliwego hałasu: „Oprócz potencjalnych uciążliwości zapachowych występują również uciążliwości akustyczne związane z hałasem zarówno wynikającym z pracy zakładu, jak również wzmożonego ruchu pojazdów ciężarowych dowożących odpady. Uciążliwości hałasowe już dziś dają się we znaki mieszkańcom najbliższych okolic zakładu przy ul. Wólczyńskiej, a jego znacząca rozbudowa, zwiększenie tonażu odpadów oraz funkcji zakładu nasili ten problem” – czytamy w stanowisku Rady Dzielnicy z 16 stycznia 2020 roku.

Zobacz też: Plac Wilsona z koncepcją rewitalizacji. Zielona rewolucja w centrum Żoliborza

Bumistrz jest za, a nawet przeciw?

– Na jednej z ostatnich sesji Rady Dzielnicy burmistrz Grzegorz Pietruczuk tłumaczył, że chce przeprowadzać pomiary odorowości na terenie dzielnicy Bielany – twierdzi Karol Wójcik i dodaje: – Burmistrz zapowiedział wówczas, że te podmioty, które okażą się emitentem odorowości, będzie namawiał do hermetyzacji procesu, czyli budowy szczelnych hal. Otóż właśnie o pozwolenie na budowę takiej hali występujemy od kwietnia 2015 roku - bez przymuszania, bez pomiarów.

Podobne stwierdzenie burmistrz Bielan Grzegorz Pietruczuk zawarł w wywiadzie z „Gazetą Żoliborza” w lutym 2021 roku. –  Aby walczyć z uciążliwościami zapachowymi musimy znaleźć przyczynę i źródło odoru. Według mnie najlepszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie hal hermetycznych. Wszystkie procesy odbywałyby się w zamkniętych halach, które są filtrowane i zbudowane w taki sposób, aby uciążliwości zapachowe nie wychodziły na zewnątrz. Pierwsze czujniki z planowanego przez nas systemu zostały ustawione w grudniu ubiegłego roku – stwierdził wówczas burmistrz Pietruczuk.

Zobacz też: Sport, oświata, kultura i seniorzy. Priorytety na 2021 ujawnia Grzegorz Pietruczuk

Pytanie o to, z czego wynika ten brak porozumienia, skoro wizja pana burmistrza i przedstawicieli firmy wydaje się podobna, skierowaliśmy do Urzędu Dzielnicy. W odpowiedzi otrzymaliśmy jednak jedynie pliki z ogólnodostępnymi dokumentami: decyzją wydaną z. up. prezydenta m.st. Warszawy nr 8/2021, w której odmówiono wydania pozwolenia na rozbudowę oraz uchwałę i stanowisko Rady Dzielnicy, w których zawarto sprzeciw wobec rozbudowy zakładu.


6a4ae5d759fd58d8f017c481da289403-0

6a4ae5d759fd58d8f017c481da289403-0

6a4ae5d759fd58d8f017c481da289403-1

6a4ae5d759fd58d8f017c481da289403-1

6a4ae5d759fd58d8f017c481da289403-2

6a4ae5d759fd58d8f017c481da289403-2

6a4ae5d759fd58d8f017c481da289403-3

6a4ae5d759fd58d8f017c481da289403-3

IMG_20210415_093124

IMG_20210415_093124

IMG_20210415_094414

IMG_20210415_094414

IMG_20210415_094924

IMG_20210415_094924

IMG_20210415_093124-1

IMG_20210415_093124-1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.