Kładki przy stacji Warszawa Gdańska nabierają kształtów i zaczynają górować nad okolicą. Przed weekendem na stacji odbyła się konferencja prasowa, na której kolejarze zdali raport z prowadzonych prac.
Ze stacji Warszawa Gdańska od 26 marca skorzysta więcej podróżnych. Ma to związek z przebudową Warszawy Zachodniej, która wkracza w kolejny etap. Wykonawca rozpocznie przebudowę przejścia podziemnego i peronów 6 i 7. Prowadzone tam prace wymagają wstrzymania ruchu pociągów na jednym torze linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną. Przygotowano zmienione trasy dla pociągów dalekobieżnych kursujących przez Warszawę. Ponad 40 pociągów dalekobieżnych PKP Intercity będzie dojeżdżało do Warszawy Gdańskiej. Z Żoliborza będzie można dojechać bezpośrednio do Krakowa, Zielonej Góry, Łodzi czy Poznania. Dodatkowe pociągi na Warszawie Gdańskiej będą obsługiwane prawdopodobnie do zakończenia przebudowy Warszawy Zachodniej czyli do połowy 2023 roku. Tymczasem prace na stacji wciąż trwają.
Zobacz też: Pieniądze na kluczowe inwestycje na Żoliborzu przyznane
Na kładki trzeba poczekać, póki co muszą wystarczyć ruchome schody
Przebudowa ma umożliwić obsługę większej liczby pasażerów. Na ukończenie samych kładek trzeba jeszcze poczekać, natomiast to nie jedyne zmiany na stacji Warszawa Gdańska.
Po przebudowie, dojście do trzech peronów mają ułatwić ruchome schody. W styczniu uruchomiono schody do peronu nr 4 natomiast jak informuje PKP PLK ostatnie testy i odbiory przechodzą schody ruchome przy peronach 2 i 3.
Sporym ułatwieniem w poruszaniu się w obrębie stacji mają być dwie kładki. Jak informuje PKP PLK, prace mają zakończyć się w połowie roku.
Choć prace trwają od kilku miesięcy, to inwestycja przy Warszawie Gdańskiej ruszyła dopiero rok po podpisaniu umowy z wykonawcą. Nadal przedłużany jest jeden z peronów i w dalszym ciągu nie ma bezpośredniego połączenia z sąsiednim wiaduktem. Umowę z wykonawcą podpisano w październiku 2019 roku, a koniec prac zapowiadano na końcówkę minionego roku. Kolejarze opóźnienia tłumaczą długim procesem uzyskiwania decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz przez wydłużony okres uzgadniania dokumentacji projektowej.
Miał być tunel, wybrano jednak tańsze rozwiązanie
Pierwotnie kolejarze planowali powiększyć tunel ze stacji metra do dworca a także wydrążenie drugiego tunelu po zachodniej stronie dworca. Rozwiązanie to okazało się za drogie, dlatego zdecydowano się na wybudowanie dwóch kładek.
Od strony wiaduktu drogowego na ul. Mickiewicza widać już konstrukcję zadaszonej kładki z zejściami na każdy z peronów. Zainstalowane zostaną windy, które umożliwią dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Druga kładka budowana jest od zachodniej strony stacji. Zadaszone przejście nad torami ułatwi dostęp do pociągów - połączy perony oraz ul. Kłopot znajdującą się w pobliżu Westfield Arkadia z ul. Felińskiego. W przejściu będą windy. Łącznie powstanie aż 8 nowych szybów. "Dzięki kładce będzie również łatwiejsza komunikacja w obszarze dzielnic, przez które przebiega linia kolejowa" - informują kolejarze. Przy kładce będą zamontowane stojaki rowerowe.
Obecnie prace przy kładkach obejmują montaż stalowych elementów konstrukcji. Wykonawca buduje szyby wind. Roboty na stacji prowadzone są z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu. Zachowane jest kursowanie pociągów wg obowiązującego rozkładu jazdy. Całość prac ma kosztować ponad 60 mln zł.
Powstające przy Dworcu Gdańskim stalowe kładki dominują nad gmachem dworca, a nawet samym wiaduktem. Budynek dworca wydaje się jeszcze mniejszy. Jak można było usłyszeć podczas piątkowej konferencji kluczowa była funkcjonalność Dworca Gdańskiego.
Zobacz też: Miłość, która zbudowała Bielany
Zmiany w kursowaniu pociągów PKP
Od 26 marca wybrane pociągi SKM S3 będą zaczynać i kończyć bieg na przystankach Warszawa Wola i Warszawa Powązki lub stacji Warszawa Gdańska.
Dla pociągów SKM linii S9 zmiany zostaną wprowadzone 26 marca i – podobnie, jak w przypadku linii S3 – będą polegały na skróceniu części relacji. Większość pociągów będzie standardowo zaczynała i kończyła kursy na stacji Warszawa Zachodnia peron 8, a pozostałe na przystankach Warszawa Wola i Warszawa Powązki lub stacji Warszawa Gdańska.
Napisz komentarz
Komentarze