Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:50

Interwencja mediów pomogła – niepełnosprawny żoliborzanin w końcu może wyjść z mieszkania

Szczęśliwy finał walki o podjazd dla niepełnosprawnych - przed blokiem na ul. Popiełuszki powstała metalowa rampa dla wózków inwalidzkich.

W listopadzie 2020 roku rozgorzała burza na temat przeszkód architektonicznych w jednym z bloków na ul. Popiełuszki. Chodziło o trzy schodki przy wejściu do klatki schodowej, które skutecznie uniemożliwiały wyjście z bloku osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Głównym zainteresowanym w sprawie jest pan Arkadiusz, niepełnosprawny trzydziestosiedmiolatek dotknięty toksoplazmozą. Mężczyzna urodził się bez części mózgu. Nie mówi, ma problemy z chodzeniem, musi poruszać się na wózku. Wraz z matką mieszka na szóstym piętrze budynku przy ul. Popiełuszki. Na parter mogą zjechać windą, jednak żeby wyjść z bloku musieli do tej pory pokonywać wiodące do wejścia schody.

Trzy stopnie do wolności

Ze względu na niepełnosprawność pana Arkadiusza i jego problemy z poruszaniem się trzy stopnie wiodące do wejścia na klatkę schodową były właściwie nie do pokonania. Żeby wyjść z bloku trzeba było znieść wózek z panem Arkadiuszem, czego mama niepełnosprawnego nie mogła dokonać w pojedynkę. – W bloku przy ulicy Popiełuszki 1 na Żoliborzu, na szóstym piętrze mieszka pani Krystyna. Ma ponad 60 lat i 37-letniego syna z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Arek nie chodzi, nie mówi, nie jest w stanie sam się ubrać, umyć. Ona - drobnej budowy, 50 kg wagi, syn - blisko 120 kg. W bloku jest winda, a mimo to pani Krystyna nie może z niego z synem wyjść, kiedy jej się podoba. Na przeszkodzie stoją im trzy schodki – czytamy w opisie zbiórki zorganizowanej przez Katarzynę Nowak, żoliborską aktywistę związaną ze stowarzyszeniem Żoliborz Przyszłości. Petycję podpisało prawie pół tysiąca osób.

Sprawie walki z przeszkodami architektonicznymi rozgłosu nadały media. Również redakcja „Gazety Żoliborza” pisała o problemie pana Arkadiusza:

Czytaj również: Niepełnosprawny żoliborzanin nie może wyjść z bloku. Dzielą go od tego trzy schody

Bez pomocy sąsiadów nie mogą wyjść z domu

Sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu po śmierci męża pani Krystyny w 2019 roku. Od tego czasu mama pana Arkadiusza o pomoc musiała prosić obcych: – Zjeżdżamy na dół, stajemy przed wyjściem, ja wózek hamuję, biegam dookoła i szukam chętnego, w sile wieku, który mi zjedzie po tych trzech schodkach na dół. Listonosza, przechodnia. Z powrotem to samo. Albo dzwonię domofonem po sąsiada, widzę po samochodach, kto jest w domu. Ale w tygodniu wszyscy dorośli mężczyźni w pracy. Najgorzej w sobotę, niedzielę. Przychodzi weekend, a my płaczemy z rozpaczy, nie możemy wyjść. Nasza okolica jest wymarła w weekendy, ludzie jeżdżą na działki. Piękne dni, a my siedzimy w tym domu – opowiadała „Gazecie Wyborczej” pani Krystyna w listopadzie 2020 roku.

Obywatelska interwencja

Dzięki nagłośnieniu sprawy przez media oraz pomocy sąsiadów i lokalnych aktywistów Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa nareszcie zapewniła mieszkańcom bloku przy ul. Popiełuszki podjazd dla niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Kobieta i jej syn czekali na tę chwilę czternaście lat.

Czytaj również: Plac Grunwaldzki ostatnia niezabudowana działka w centrum Żoliborza

Czternaście lat walki

Walka zaczęła się w 2006 roku. Do Warszawskiej Spółdzielni mieszkaniowej pisma w tej sprawie pisali już sami zainteresowani, ich rodzina, sąsiedzi, lokalni aktywiści. Głównym problemem, na który powoływała się WSM, było źródło finansowania podjazdu umożliwiającego ominięcie schodów. – Oględnie sytuacja wygląda tak. Pozwolenia mają, albo są w trakcie załatwiania. Mają projekt budowy (120 tys. na obie klatki) i naciągają kobietę na dofinansowanie celowe z PFRON. Ona oczywiście nie zrobi tego, bo to zablokowałoby jej wnioski na kolejne trzy lata. Nie biorą pod uwagę żadnych innych, proponowanych przez nas rozwiązań. Rampę kobieta kupiła, ale rampa waży 12 kg i, biorąc pod uwagę również samą specyfikę klatki schodowej, ciężko jest jej za każdym razem wyjmować ją, rozkładać, zjeżdżać, składać i chować. Mnie też byłoby ciężko – wyjaśnia sąsiad pani Krystyny.

Nie tylko pieniądze są tu problemem

Problematyczne było nie tylko źródło finansowania, ale również kwestie administracyjne. Część terenu przed blokiem należy nie do WSM, ale do Skarbu Państwa. Z tego powodu dyrektor osiedla Cezary Krakus zadeklarował stworzenie tymczasowego podjazdu, na czas załatwiania formalności związanych z przebudową schodów. Budowa miała zakończyć się do końca lutego. Tak też się stało.

Czytaj również: Stolica bezdomnych

WSM dotrzymała obietnicy

Po czternastu latach walki, dziesiątkach próśb, pism i podań przed klatką schodową powstał metalowy podjazd dla wózków inwalidzkich. – Jestem bardzo zadowolona i usatysfakcjonowana. I pomyśleć, że tak niewiele, a jednak wiele potrzeba nam do szczęścia. Czuję się jakby przywrócono nas społeczeństwu. Dziękuję bardzo stacji TVN Uwaga oraz realizatorom reportażu. Dziękuję również Spółdzielni Mieszkaniowej za to, że dotrzymała słowa. Podjazd już wypróbowałam. Jest fantastycznie!!! Pozdrawiam K. Rokicka z synkiem Arusiem – pisze na Facebooku pani Krystyna.


IMG_20210302_091154

IMG_20210302_091154

IMG_20210302_091237

IMG_20210302_091237

IMG_20210302_091403

IMG_20210302_091403

IMG_20210302_091559-1

IMG_20210302_091559-1

IMG_20210302_092126

IMG_20210302_092126

IMG_20210302_092218

IMG_20210302_092218

IMG_20210302_091154-1

IMG_20210302_091154-1

IMG_20210302_091237-1

IMG_20210302_091237-1

IMG_20210302_091237-2

IMG_20210302_091237-2

IMG_20210302_092218-1

IMG_20210302_092218-1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.