Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:12

Rocznica wojny w Ukrainie. Jak mieszkańcy Żoliborza pomogli uchodźcom

W ciągu ostatniego roku z powodu wojny w Ukrainie miliony ludzi musiało opuścić swoje domy. W tym czasie mieszkańcy Żoliborza postanowili działać. Wielu z nich udzieliło schronienia uchodźcom z Ukrainy, a także zorganizowało zbiórki pomocy dla osób potrzebujących.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

- o tym ile Ukrainek i Ukraińców przebywa w Warszawie,
- ile dzieci z Ukrainy uczęszcza do żoliborskich szkół.

Od początku inwazji na Ukrainę do Warszawy przybyło ponad 1,1 mln uchodźców. Jedynie część z nich postanowiła zostać w Warszawie. Jak informuje ratusz, aktywny status UKR uprawniający do korzystania z pomocy i świadczeń przysługujący osobom, które nie wróciły do Ukrainy na dłużej niż 30 dni, posiada w Warszawie 105 tysięcy osób (w całej Polsce jest to 985 tysięcy). „Nie ma danych pokazujących, ile uchodźców faktycznie przebywa w mieście, ale jest ich z pewnością więcej niż wynika to z samej rejestracji w Warszawie” – przekazał Ratusz.

W pierwszych tygodniach wojny największą pomoc udzielili mieszkanki i mieszkańcy Warszawy. W pomoc aktywnie włączyły się również żoliborzanki i żoliborzanie przyjmując pod swój dach uchodźczynie i uchodźców.

Pomoc Żoliborza Ukrainie

W CLŻ przy ul. Rydygiera koordynatorzy, pracownicy urzędu i mieszkańcy zbierali, selekcjonowali i przygotowywali paczki z darami. Łącznie wysłano 16 transportów. Gdy do Warszawy zaczęli przybywać uchodźcy z Ukrainy, którzy szukali schronienia, zorganizowano sąsiedzką akcję robienia kanapek dla potrzebujących oraz wspierających ich wolontariuszy. W ciągu kilkunastu pierwszych dni udało się przygotować aż 6 000 sztuk kanapek i bułek.

Nasz redakcyjny kolega wraz ze stowarzyszeniem Żoliborz Przyszłości zaangażował w pomoc przybywającym na warszawskie dworce uchodźcom żoliborskie restauracje, które przygotowywały darmowe posiłki. W kolejnych tygodniach dzięki współpracy z McDonald’s dwa razy w tygodniu dowożone były posiłki do tymczasowych pobytów zorganizowanych dla setek uciekających przed wojną Ukrainek i Ukraińców.

W CLŻ i MAL zorganizowano dla uchodźców spontaniczne, a później stałe, sąsiedzkie spotkania z nauką języka polskiego i angielskiego. Uruchomiona została społeczna biblioteczka z książkami w języku ukraińskim, a dla dzieci organizowano bajkowe poranki. Odbywały się także spotkania z psychologiem. Dużą wagę położono również na integrację sąsiedzką i międzynarodową. Zorganizowano warsztaty kulinarne z barszczem ukraińskim jako potrawą przewodnią, spotkania integracyjne dla wolontariuszy oraz warsztaty plastyczne i rękodzielnicze.

Ponadto z Żoliborza wyruszyło 6 transportów z niezbędnym sprzętem dla terytorialsów, którego zakup udało się sfinansować dzięki organizowanym przez Żoliborz Przyszłości zbiórkom.

Prawie 400 dzieci uczy się w żoliborskich szkołach

Na Ukraińskie dzieci otworzyły się również żoliborskie szkoły. Do żoliborskich szkół trafiło 390 dzieci i młodzieży z Ukrainy w wieku od 7 do 18 lat. W I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Integracyjnymi im. Bolesława Limanowskiego utworzono dwie klasy przygotowawcze oraz w Zespole Szkół nr 31 jedną.

Dodatkowe zajęcia z języka polskiego, zajęcia wyrównawcze oraz opieka psychologiczna zostały zorganizowane dla uczniów z Ukrainy. Ponadto, dofinansowano posiłki w szkołach oraz przygotowano wyprawki, podręczniki i laptopy do nauki zdalnej. W szkołach podstawowych i przedszkolach zatrudniono łącznie 10 nauczycielek z Ukrainy.

Rocznica wojny w Ukrainie. Znaleźć dach nad głową i pracę

Wszyscy, którzy musieli uciec przed wojną z własnych domów, poszukiwali najpierw bezpiecznego schronienia, ale później także pracy. Miasto otworzyło punkt rejestracji, w którym można znaleźć ofert pracy, i szkoleń, a wykwalifikowani pracownicy punktu posługują się językiem ukraińskim lub rosyjskim. Od początku działania punktu do 31 grudnia 2022 r. zarejestrowano 5 561 osób, z czego 4 871 to kobiety (88%).

Wśród rejestrujących się od początku dominują osoby z wykształceniem wyższym (61% ogółu), druga duża grupa to osoby z wykształceniem średnim (33%). Uchodźcy w 42% deklarują znajomość języka polskiego i w 34% znajomość języka angielskiego.

Deklarowane preferencje zawodowe wszystkich zarejestrowanych obywateli Ukrainy obejmują branże: gastronomia (kelnerzy, bariści, kucharze, pomoc kuchenna), fryzjer/kosmetyczka, sprzątanie (w tym hotelarstwo), handel/sprzedaż (w tym sprzedawcy, kasjerzy), logistyka (pakowacze, magazynierzy, wykładanie towaru), produkcja – prace proste, specjaliści – branża IT i inne (wymagany język polski lub angielski), usługi opiekuńcze (opieka nad dziećmi, osobami starszymi, osobami niepełnosprawnymi).

Przeczytaj również: Transportery dla zwierząt, pizza na Centralny i cały utarg dla Ukrainy. Żoliborskie firmy pomagają
W weekend przy pomocy żoliborskich restauratorów ruszyliśmy z pomocą na Dworzec Centralny, gdzie panuje chaos w związku z brakiem skoordynowanej pomocy. Na miejscu dzięki pizzerii „Pepperoni” uraczyliśmy pizzą głodne i wyczerpane ucieczką przed wojną osoby. W działaniach pomógł też „Warszawski Łotr” przekazując 59 gorących dań, takich jak pierogi czy quesadillę z kurczakiem, a także „La Strada” racząc uchodźców zupą pomidorową z ryżem.


punkt-pobytowy-bielany-1

punkt-pobytowy-bielany-1

274854044_337933668363132_3809948444030546890_n

274854044_337933668363132_3809948444030546890_n


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.