Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 18:05

Wajda upamiętniony na Żoliborzu Oficerskim. Będzie tam miał swój skwer

Legendarny reżyser Andrzej Wajda za życia związany był z Żoliborzem Oficerskim i to właśnie w tej części dzielnicy będzie skwer jego imienia. Wcześniej zakusy na nadanie placu imieniem mistrza miał deweloper.

W tym artykule przeczytasz m.in. o:

- o tym, gdzie na Żoliborzu będzie Skwer im. Andrzeja Wajdy,
- o ambicja dewelopera na stworzenie placu im. Andrzeja Wajdy.

W czasie lipcowej sesji rady miasta, stołeczni radni zdecydowali by u zbiegu ulicy Czarnieckiego i Hauke-Bosaka był skwer imienia Andrzeja Wajdy, który mieszkał na Żoliborzu Oficerskim, u zbiegu ulicy Śmiałej i Hauke-Bosaka. Dziś przypomina o tym fakcie ustawiona w 2020 roku szklana tablica. Widnieje na niej napis: "Andrzej Wajda z żoną Krystyną Zachwatowicz mieszkał i pracował w tym domu w latach 1973-2016″.

Sama lokalizacja skweru im. Andrzeja Wajdy została zaproponowana przez Stowarzyszenie Żoliborzan, którego wniosek był w październiku 2021 roku negatywnie zaopiniowany przez Zespół Nazewnictwa Miejskiego. Członkowie zespołu przychylali się wówczas do pomysłu Dom Development, by reżysera upamiętnić placem na Żoliborzu Artystycznym, gdzie w postaci murali i nazw ulic zachowana jest pamięć o artystach związanych z Żoliborzem.

Przeczytaj również: W rocznicę śmierci Andrzeja Wajdy odsłonięto tablicę upamiętniającą reżysera

Deweloper był pierwszy, ale nie minęło wymagane 5 lat od śmieci artysty

Deweloper złożył wniosek już w 2018 roku, jednak pierwotnie został on zaopiniowany negatywnie, ponieważ musi upłynąć 5 lat od śmierci danej osoby zanim, będzie mogła być ,w tym przypadku patronem skweru czy placu. (Andrzej Wajda zmarł w październiku 2016 roku.) Wówczas wniosek dwelopera poparła również sama Komisja ds. Nazewnictwa Miejskiego z zastrzeżeniem, by nadać nazwę placu po 5 latach od śmierci mistrza.

Jednak po upływie 5 lat od śmierci reżysera swój wniosek złożyło Stowarzyszenie Żoliborzan z propozycją, by nieopodal domu Wajdów, na Żoliborzu Oficerskim był skwer imienia Andrzeja Wajdy. Mając dwa wnioski, przewodnicząca Komisji ds. Nazewctwa Miejskiego, Anna Nehrebecka-Byczewska zwróciła wówczas uwagę, że w takiej sytuacji należy przychylić się do wniosku Stowarzyszenia Żoliborzan. Również inni członkowie komisji jak, Monika Jaruzelska, Joanna Staniszkis i Anna Auksel-Sekutowicz poparły opinię przewodniczącej i były zdania, że Wajda powinien być uhonorowany w miejscu, z którym był związany. Tym samym wniosek Dom Development zaopiniowano negatywnie, zaś Stowarzyszenia Żoliborzan pozytywnie.

Przeczytaj również: Żoliborz z nowym pasażem. Jego patronem jest wybitny aktor Zbigniew Zapasiewcz

Radni Żoliborza z poparciem dla wniosku Stowarzyszenia Żoliborzan

Sprawa trafiła w styczniu 2022 roku pod obrady żoliborskich radnych. O czym informowała Gazeta Wyborcza w artykule "Karczemna awantura o Andrzeja Wajdę".

Obecny podczas posiedzenia Mateusz Turecki przedstawiciel Dom Dvelopment wyliczał, że plac jest ogólnodostępny i poczyniono już wiele starań by uhonorować Andrzeja Wajdę takich, jak rzeźba krzesła reżyserskiego, mural czy wmurowane płytki z tytułami filmów wyreżyserowanych przez Wajdę. – Podsumowując: zarówno w skali urbanistycznej ciągu pieszego, aż do pasażu, jak i jakości architektonicznej, wydaje nam się, że godnie upamiętniamy postać Andrzeja Wajdy – mówił wtedy Turecki i przypomniał, że ich działania wspiera Krystyna Zachwatowicz-Wajda, wdowa po legendarnym reżyserze.

Do wystąpienia przedstawiciela dewelopera odniosła się m.in. Jolanta Zjawińska, radna Żoliborza, a także członkini Stowarzyszenia Żoliborzan, która podkreślała, że przygotowania jakie poczynił Dom Development, zakładając, że na Żoliborzu Artystycznym będzie plac Wajdy, stawia radę i mieszkańców pod ścianą i wypominała, że nikt nie pytał ich w tej sprawie o zdanie. Jednocześnie radna zacytowała słowa Krystyny Zachwatowicz-Wajdy popierające inicjatywę Stowarzyszenia Żoliborzan: „Udzielam Stowarzyszeniu Żoliborzan poparcia w sprawie nadania im. Andrzeja Wajdy skwerowi u zbiegu ulic Czarnieckiego i Józefa Hauke-Bosaka. W domu przy ulicy Hauke-Bosaka mieszkaliśmy 43 lata. Od roku 1963 do roku 2016. Wiem, jak ważnym miejscem był dla niego Żoliborz. Gorąco popieram inicjatywę Stowarzyszenia”.

Ostatecznie, zarówno rada dzielnicy jak i miasta przychyliły się do wniosku Stowarzyszenia Żoliborzan.

Przeczytaj również: [Wideo] Daniel Passent: “Możemy być dumni z naszej dzielnicy”


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.