Zarząd Dróg Miejskich w środę opublikował Raport Bezpieczeństwa Drogowego w Warszawie za 2021 rok. Wówczas na stołecznych drogach doszło do 700 wypadków, w których zmarły 42 osoby, a 750 zostało rannych.
W tym artykule przeczytasz m.in.:
- o tym ile było wypadków w dzielnicy,
- kto najczęściej był sprawcą wypadku.
„Liczba wypadków drogowych po raz drugi z rzędu jest znacząco niższa od tysiąca, co oznacza, że jej poziom utrzymuje się, mimo luzowania pandemicznych obostrzeń” – czytamy w raporcie bezpieczeństwa drogowego Zarządu Dróg Miejskich, który obejmuje zdarzenia mające miejsce w 2021 roku. Wówczas w Warszawie doszło do 700 wypadków, w których obrażenia odniosło 750 osób, a 42 zmarły (22 osoby na miejscu a 20 zmarło w wyniku doznanych obrażeń).
Największą część ofiar śmiertelnych nadal stanowią piesi. Autorzy projektu zauważają jednak, że w ubiegłym roku po raz pierwszy stanowili oni mniej niż połowę zabitych na warszawskich ulicach i po raz pierwszy ta liczba spadła poniżej 20. Łącznie na warszawskich drogach w 2021 roku zginęło 19 pieszych. W ośmiu przypadkach pieszych zabito na pasach. Inne przykłady śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych: 10 lipca 29-letni mężczyzna wszedł na jezdnię pod nadjeżdżającego fiata, 7 sierpnia 60-letni mężczyzna, pieszy, pijany, wszedł na czerwonym świetle pod motocykl, 70-letnia kobieta, piesza, została przejechana na chodniku przez rozpędzonego 20-letniego kierowcę audi.
W sumie samych wypadków z udziałem pieszych było 208 i aż 141 wynikało z nieudzielenia im pierwszeństwa. Liczba wypadków z udziałem pieszych, w stosunku do 2020 roku wzrosła o ok. 6,5 procent. „Warto jednak zauważyć, że zarówno liczba wypadków z pieszymi stanowi coraz mniejszy odsetek wszystkich wypadków w Warszawie, jak i liczba ofiar tych wypadków to coraz mniejsza część ogólnej liczby ofiar wypadków” – zwracają uwagę autorzy raportu.
A jak sytuacja wygląda na Żoliborzu? Według opracowanego raportu, w 2021 wypadków z udziałem pieszych było 5. To o 3 więcej niż w roku poprzednim. Nie było z kolei żadnej ofiary śmiertelnej, zaś w roku poprzednim była jedna.
Przeczytaj również: Mniej wypadków, ale więcej ofiar śmiertelnych na stołecznych drogach. Jak wygląda sytuacja na Żoliborzu?
Kto najczęściej powodował wypadki?
Z 700 zaraportowanych wypadków, 483 spowodowali kierowcy samochodów, 55 rowerzyści, 44 piesi, 40 kierowcy ciężarówek, 17 kierowców autobusów miejskich, 15 motocykliści oraz motorowerzyści, 11 użytkownicy hulajnóg i 2 maszynistów tramwaju.
Drugą, poza nieudzieleniem pierwszeństwa pieszym, najczęstszą przyczyną wypadków było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (138), a trzecią niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (94). „Szczególnie niebezpiecznym manewrem od wielu lat jest skręt w lewo na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną” – czytamy w raporcie.
W 2021 roku wśród 28 kierowców sprawców będących pod wpływem alkoholu lub środków odurzających znalazło się 26 mężczyzn i 2 kobiety. 65 sprawców wypadku uciekło z miejsca zdarzenia.
W analizowanym roku było łącznie 59 wypadków więcej niż w 2020 roku. Autorzy projektu podkreślają, że wzrost ten wynika z luzowania obostrzeń, które w 2020 roku były nałożone w wyniku pandemii. Wówczas ruch uliczny był na niskim poziomie.
W podziale na dzielnice najwięcej wypadków odnotowano w Śródmieściu (135), na Woli (73), Mokotowie i Pradze Północ (68). Najmniej wypadków było z kolei w Ursusie (2).
Na Żoliborzu liczba wypadków co roku maleje. W 2021 roku było ich 12, czyli o dwa mniej niż w 2020 roku, a 8 w stosunku do 2019.
fot. zdjęcie archiwalne
Przeczytaj również: Statystki Żoliborz: W 2019 roku w wypadkach zginęło 4 razy więcej osób niż rok wcześniej
Napisz komentarz
Komentarze