„W zeszłym roku na warszawskich drogach zginęło 35 osób. Szósty raz z rzędu jest ich mniej niż rok wcześniej” – chwalą się drogowcy. A jak statystyki wyglądają na Żoliborzu? W ciągu minionego roku na żoliborskich drogach zginęło więcej osób niż w latach 2015 – 2018.
Zarząd Dróg Miejskich zaprezentował raport o stanie bezpieczeństwa drogowego w Warszawie za 2019 rok. – Każdy śmiertelny wypadek to ludzka tragedia, dotykająca całe rodziny. W zeszłym roku było ich wciąż o 35 za dużo, dlatego przed nami nadal wiele pracy. Ale liczby wskazują, że zmierzamy w dobrym kierunku. Warto skutecznie diagnozować przyczyny, organizując kompleksowe audyty miejsc niebezpiecznych czy co roku drobiazgowo analizując dane. Warto działać według planu, a nie prześcigać się w obietnicach, gdy akurat temat robi się głośny. Warto wreszcie przy każdej, nawet najdrobniejszej przebudowie, planować ją pod kątem poprawy bezpieczeństwa pieszych, rowerzystów i kierowców. Tak właśnie postępujemy w stolicy – mówi cytowany w komunikacie Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
Przyczyny?
To już szósta odsłona raportu o stanie bezpieczeństwa drogowego w Warszawie. Jak informują drogowcy w ciągu 6 lat roczna ofiar wypadków zmalała ponad dwukrotnie.
Jaki były główne przyczyny wypadków? Wśród tych spowodowanych przez kierujących pojazdami, najczęstszą przyczyną było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu. Na 230 wypadków 2 skończyły się z ofiarami śmiertelnymi. Drugą częstą przyczyną było nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu. Tu ofiar śmiertelnych było więcej bo, aż 8 na 201 wypadków.
Najwięcej ofiar śmiertelnych, bo aż 11 było w wyniku niedostosowania prędkości do warunków ruchu.
W wypadkach spowodowanych przez pieszych łącznie z ofiarami śmiertelnymi odnotowano 9. Najczęściej dochodziło do nich, gdy pieszy przekraczał jezdnie w niedozwolonym miejscu lub wchodził na nią przy czerwonym świetle.
Najtragiczniejszymi miesiącami w zeszłym roku były: luty, marzec i listopad – po 5 ofiar śmiertelnych. „Grudzień był pierwszym miesiącem od blisko czterech lat i drugim odkąd prowadzimy szczegółowe statystyki, w którym na ulicach Warszawy nikt nie zginął” – czytamy w raporcie.
Najwięcej wypadków, w których zginęli piesi zdarzyło się w styczniu, lutym i we wrześniu co stanowi 55% takich zdarzeń.
W Warszawie tendencja spadkowa, a na Żoliborzu ofiar więcej
Choć zmniejsza się liczba ofiar śmiertelnych w skali miasta to na Żoliborzu tendencja jest odwrotna. W 2015 roku w dzielnicy nie było, żadnego wypadku z ofiarą śmiertelną. W latach od 2016 do 2018 roku łącznie ofiar śmiertelnych był trzy. Z kolei w 2019 roku zabitych było już czterech. W porównaniu do 2018 roku w 2019 ponad połowę zmalała liczba rannych i samych wypadków.
W wyniku najechania pieszego na Żoliborzu odnotowano jedną ofiarę śmiertelną. To wypadek z marca zeszłego roku, do którego doszło na wysokości siedziby Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Wówczas mężczyzna przechodził tędy przez jezdnię w niedozwolonym miejscu.
Innym przykładem śmiertelnego wypadkiem, który miał miejsce na Żoliborzu to tragiczne zdarzenie motocyklisty z samochodem na ulicy Powązkowskiej. Wówczas w okolicy placu Niemena w wyniku zderzenia zmarł na miejscu motocyklista.
Bielany ze stałą tendencją
Wg liczby ofiar śmiertelnych na 1 wypadek najgroźniejsze zdarzenia miały miejsce w dzielnicach: Bielany, Ursus, Rembertów.
Na Bielanach od trzech lat utrzymuje się stały poziom ofiar śmiertelnych wypadków. Od 2017 do 2019 roku według statystyk ZDM co roku giną 4 osoby, w 2016 – 3, a w 2015 – 9.
Najgłośniejszym medialnie wypadkiem jaki miał miejsce w minionym roku było potrącenie pieszego na ulicy Sokratesa. Mężczyzna został śmiertelnie potrącony przez kierowcę BMW, który jadąc znacznie przekroczył prędkość. Wówczas jechał 136 km/h.
O ponad połowę spadła z kolei liczba rannych oraz wypadków.
Raport został przygotowany dzięki informacjom o zdarzeniach drogowych, udostępnionych przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Obejmuje wszystkie wypadki, do jakich doszło na warszawskich ulicach.