Zmiana ma wejść w życie od 1 lutego.
W tym artykule przeczytasz m.in. o:
- jakie zmiany wchodzą w życie w związku z wydawanymi abonamentami?
- dla kogo karty N+?
- o ułatwieniach w składaniu reklamacji
W grudniu podczas sesji Rada Warszawy zagłosowała w sprawie projektu uchwały zmieniającej warunki wydawania abonamentów upoważniających mieszkańców do parkowania w określonym obszarze strefy płatnego parkowania. Pomysł by dodać nowe kryterium do wydawania abonamentów zarekomendował Zarząd Dróg Miejskich.
Uchwała uprawomocniła się. Wojewoda mazowiecki nie zakwestionował jej, co oznacza, że wejdzie ona w życie 1 lutego. Od tego dnia o abonament mieszkańca, zarówno rejonowy jak i obszarowy, będą mogli się starać mieszkańcy spełniający dotychczasowe warunki jak choćby zameldowanie w obszarze objętym SPPN. Po wprowadzonych zmianach mieszkaniec starający się o abonament, osobiście w Punkcie Obsługi Pasażera jak również elektronicznie, nie będzie musiał udowadniać swojego meldunku. Urzędnicy dzięki dostępowi do warszawskiego rejestru z danymi o zameldowaniu sami będą mogli zweryfikować podany adres zameldowania.
Przeczytaj również: SPPN na Żoliborzu od miesiąca, a prace nadal trwają. Zmiana organizacji ruchu na dzielnicowych drogach
Płacisz podatki w mieście to możesz starać się o abonament
Najważniejszą nowością będzie powiązanie abonamentu z podatkiem PIT. „Abonament będzie przysługiwał wyłącznie osobom, które rozliczyły się z fiskusem za poprzedni rok w Warszawie. Zmiana służy zachęceniu do płacenia PIT w stolicy i ograniczeniu dostępu do przywilejów parkingowych dla osób, które unikają płacenia podatków” – informuje Zarząd Dróg Miejskich. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w kilku polskich miastach takich jak Kraków, Poznań, Szczecin i Łódź.
Nowe zasady będą obowiązywać również karty N+, które umożliwiają postój osobom z niepełnosprawnościami do postoju w całej strefie za darmo. Ich ważność zostanie wydłużona do pięciu lat. Osoby niepełnosprawne nierozliczające podatku w Warszawie mogą w korzystać z bezpłatnego postoju na tzw. kopertach, wykładając za szybą kartę parkingową.
Przeczytaj również: Parkowanie na podwórkach tylko dla posiadaczy abonamentów
Ratusz podkreśla, że wszystkie wydane dotychczas abonamenty zachowują swoją ważność. Dopiero gdy wygasną, ich posiadacze występując o przedłużenie uprawnień będą zobowiązani udowodnić rozliczenie podatku PIT w Warszawie.
Drogowcy przewidzieli również okres przejściowy do 30 kwietnia 2022 roku. W tym czasie dokumentem potwierdzającym rozliczanie PIT w Warszawie będzie również formularz ZAP-3, złożony w 2021 lub 2022 roku, w którym wskazano Warszawę jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego. Dzięki temu osoby przenoszące rezydencję podatkową do Warszawy nie będą musiały czekać na abonament do momentu pierwszego rozliczenia podatkowego.
Uproszczenia w reklamacjach i dla kontrolerów
W ramach zmian prostsza będzie procedura reklamacji. Od 1 lutego będzie się ją składać na specjalnym formularzu. Zmiana ma ułatwić i przyspieszyć procedurę reklamacji. W ostatnich dniach pojawiła się informacja o usprawnieniach kontroli patroli pieszych, które zostały wyposażone w e-czytniki. Dzięki temu kary będą wystawiane w systemie elektronicznym co oznacza, że kierowcy nie znajdą już wezwania do zapłaty kary za wycieraczką, tylko otrzymają je pocztą. Tego typu patrole poruszają się w miejscach trudno dostępnych dla samochodów ZDM wyposażonych w automatyczny system e-kontroli.
Przypomnijmy, kara za brak opłaty za parkowanie to 250 zł, albo 170 zł jeśli kierowca zapłaci ją w ciągu 7 dni.
Przeczytaj również: Jak zmienią się ulice Żoliborza? ZDM opublikował projekt zmian
Napisz komentarz
Komentarze