Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 00:21

Wieś z epizodem na kartach wielkiej literatury. Felieton o Polanie Lipków

Gdybym miała wybrać jedną, najważniejszą wartość Warszawy, to byłby to park narodowy na granicy miasta. Można do niego dojechać komunikacją miejską nie wyjeżdżając po za granice pierwszej strefy biletowej komunikacją miejską. Z Żoliborza to paręnaście minut jazdy. Ulubionych miejsc w samym Kampinoskim Parku Narodowym nie sposób zliczyć, bo to zróżnicowana puszcza o wielu twarzach i możliwościach. Dziś chciałabym Wam opowiedzieć o dobrym starcie, lub punkcie docelowym wycieczki, czyli o Polanie w Lipkowie.

Jej widok zachwycił i przeraził mnie zarazem. Pozytywne wrażenie wywołał ogromny plac zabaw, - przeraził zaś widok miliona zaparkowanych samochodów, a w każdym z nich chyba z osiem osób, sądząc po ilości korzystających z atrakcji. Wiem doskonale, że takie atrakcje omija się w godzinach szczytu.

Placów zabaw jest tu właściwie kompleks. Atrakcyjne wyzwania sprawnościowe znajdą dzieci w różnym wieku, od maluchów, po starszaków. Są zjeżdżalnie, pajęczaki, ścianki i huśtawki.

Przeczytaj również: Zamek Królewski. Symbol polskiej władzy, tożsamości i sztuki – Felieton

Lipków to idealne miejsce dla rodzin, jest tu również olbrzymia polana rekreacyjna z bardzo profesjonalnie przygotowanymi paleniskami zarówno do ognisk, jak i kamiennego grilla. Są zadaszone wiaty oraz stoliki i ławy. Jednak uwaga - by rozpalić ogień należy mieć zgodę dyrektora Kampinoskiego Parku Narodowego. Ściśle kontrolowana jest jakość powietrza w okolicy i zieloną kartę na zabawy ogniem uzyskuje się dopiero jeśli nie zaszkodzi to okolicy. Telefon do Izabelin: 22 722 60 01. Na szczęście ognisko to nie jedyna atrakcja na miejscu.

W głębi polany znajduje się początek ścieżki nad małą, płytką rzeczką o nazwie "Ścieżka edukacyjna nad Lipkowską Wodą". Jest idealna dla małych stópek - ma może kilometr. Przez kanał przerzucone są liczne pnie, służące za mostki. Natrafiliśmy na ślady odchodów kopytnych, więc bywają na pewno w tym miejscu duże ssaki, które można podziwiać (łosie, daniele, sarny).

Dla tych, co lubią zatopić się w kontekst - wart odwiedzenia jest kościół św. Rocha w Lipkowie. Pierwsze wzmianki o miejscowości pochodzą z XV w. Nie był to atrakcyjny teren - bliskość puszczy gwarantowały podmokłe tereny i duża ilość komarów, które uchodzą za najgroźniejsze zwierzęta puszczy. Jednym z XVIII wiecznych właścicieli był Paschalis Jakubowicz, który otworzył tu manufakturę lipkowskich pasów kontuszowych i zbudował dwór. Potem powstała tu również fabryka materiałów jedwabnych, płóciennych i bawełnianych. W 1791 r. wpadł do Lipkowa na wizytę król Stanisław August Poniatowski. W 1792 r. został wybudowany rzeczony kościół. Fundamenty i ruiny zabudowań przemysłowych kryją się w krzakach przy cmentarzu, ale świątynia ma się świetnie.

Przeczytaj również: Kępa Potocka. Zakątek Żoliborza i Bielan do odpoczynku i rekreacji

Lipków miał swój epizod na kartach wielkiej literatury. Do Maryni, córki właściciela ziem - Szetkiewicza, przyjeżdżał jako konkurent Henryk Sienkiewicz, a potem już jako jej mąż. Na prośbę ukochanej żony umieścił w Lipkowie scenę pojedynku Bohuna z Wołodyjowskim w tomiszczach Ogniem i mieczem. Karczma opisana przez Sienkiewicza została rozebrana w dwudziestoleciu międzywojennym.

Po wojnie (oczywiście) powstał tu PGR, dwór spłonął przez nieuwagę pracowników. Kościół od lat już stał zamknięty i niszczał. W latach 50. staraniem proboszcza z Nowego Miasta w Warszawie przystąpiono do prac porządkowych i na nowo powołano parafię. Dziś świątynia jest już po osuszeniu fundamentów. Miejmy nadzieję, że jej piękny zostanie zachowany i nikt nie wpadnie na budowę większego, nowocześniejszego przybytku.

Dojazd do Lipkowa jest prosty. To wieś w południowych, przywarszawskich rubieżach stołecznej puszczy. Można ósemką, ale ja akurat wybrałam przedłużenie Górczewskiej. Wróciliśmy przez Laski, co było niby najszybszą opcją, ale jednak po 18 w korku. W GPS wbijamy “Polana w Lipkowie” i tam nas zastanie duży leśny parking. Autobusy dojeżdżające tu to L-6 i L-7.

Przeczytaj również: Kościół św. Stanisława Kostki. Miejsce, które gromadziło cały naród


C9CFE24B-4797-44B9-B15C-396E4D8FDD94_1_105_c_wynik

C9CFE24B-4797-44B9-B15C-396E4D8FDD94_1_105_c_wynik

DE9A54FD-55F3-4079-8EB9-5D8B72500119_1_105_c_wynik

DE9A54FD-55F3-4079-8EB9-5D8B72500119_1_105_c_wynik

E21EF9BE-CAE6-4DB4-819C-62328021B57F_1_105_c_wynik

E21EF9BE-CAE6-4DB4-819C-62328021B57F_1_105_c_wynik

E26C8088-8B86-449B-8E7E-F3185DC118CC_1_105_c_wynik

E26C8088-8B86-449B-8E7E-F3185DC118CC_1_105_c_wynik

1FF7B80A-9B1D-4A70-BC4E-3C122ECE6B16_1_105_c_wynik

1FF7B80A-9B1D-4A70-BC4E-3C122ECE6B16_1_105_c_wynik

4CF1BE9B-58E7-417C-8CB0-7FBF6D00058A_1_105_c

4CF1BE9B-58E7-417C-8CB0-7FBF6D00058A_1_105_c

05D90175-2768-461F-8759-B8C9385017A1_1_102_o_wynik

05D90175-2768-461F-8759-B8C9385017A1_1_102_o_wynik

58C49F66-EA12-4A02-8500-77E8D52BEC4D_1_105_c_wynik

58C49F66-EA12-4A02-8500-77E8D52BEC4D_1_105_c_wynik


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ