Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 04:11

Sady Żoliborskie i strategia na ich owocowy charakter

Mieszkańcy Żoliborza w edycji budżetu obywatelskiego do realizacji w 2021 roku wybrali projekt uwzględniający kompleksowe działania na rzecz unikalnego charakteru Sadów Żoliborskich. Kosztujący ponad 300 tys. złotych projekt zdobył poparcie ponad 2 tys., czyli najwięcej ze wszystkich wówczas dopuszczonych do głosowania. Projekt przewiduje m.in. specjalistyczną pielęgnację drzew rosnących w Sadach, a także sporządzenie strategii urządzenia parku. W środę zaprezentowano założenia strategii.

W Sadach 40 proc. drzew to okazy owocowe sadownicze

W środę podczas dzielnicowej Komisji Ochrony Środowiska przedstawiona została prezentacja dotycząca strategii urządzenia parku. Zgodnie z założeniami zaprezentowanymi w środę, w tym roku, a konkretnie na początku listopada w sadach ma pojawić się 40 nowych drzew. Zgodnie z wytycznymi strategii w Sadach ma odbyć się właściwa pielęgnacja drzew oraz wykonanie zielonej infrastruktury chroniącej faunę żyjącą w parku, czyli domki dla jeży i wieże lęgowe dla jerzyków. Strategia przewiduje również przesadzenie drzew liściastych ozdobnych. Strategia wstępnie przewiduje wstępnie działania tegoroczne oraz te najpilniejsze do wykonania w przyszłym roku i długoterminowe rozłożone na od 5 do 10 lat. W strategii opracowano zalecenia pielęgnacyjne dla każdego drzewa, ale w zakresie cięć, wycinania suchych gałęzi, bądź też obserwacji, jeżeli są jakieś patogeny, pasożyty czy grzyby.

Przeczytaj również: Jaka przyszłość czeka park Sady Żoliborskie?

Wskazano również odmiany jabłoni i grusz, które mogą być sadzone na terenie Sadów.

Samej strategii formalnie nie otrzymał jeszcze Urząd Dzielnicy, zaś zdaniem profesor SGGW Ewy Zaraś wymaga ona dużo pracy i uszczegółowienia, tak aby wiadome było, jak należy opiekować się drzewami w Sadach w kolejnych latach.

W ramach prowadzonych działań zinwentaryzowano drzewa rosnące w Parku. Na przestrzeni ostatnich 15 lat zrobili to do tej pory mieszkańcy w ramach sąsiedzkiej inicjatywy Owocowe Sady Żoliborskie. Według ich wyliczeń w ciągu ostatnich 15 lat z sadów ubyło około 100 drzew owocowych. Obecnie w parku rośnie łącznie 973 drzew z czego 310 są drzewami sadowniczymi owocowymi. Połowa z drzew owocowych została sklasyfikowana jako drzewa stare, które w najbliższych latach mogą dożyć swojego kresu. W ramach opracowania eksperci wskazali około sto najstarszych, najbardziej ozdobnych okazów drzew owocowych. Do nich jak do wszystkich są wskazane zabiegi pielęgnacyjne.

O tym kto ma zająć się parkiem decydować teraz czy po otrzymaniu pełnej strategii?

W sprawie przyszłości Sadów Żoliborskich przewodniczący dzielnicowej Komisji Ochrony Środowiska zaproponował projekt uchwały, w myśl której zwrócono się do zarządu dzielnicy z prośbą o „zapewnienie prawidłowej pielęgnacji drzew pod nadzorem pomologa zgodnie z przygotowaną strategią dla Parku Sady Żoliborskie”.

Zdaniem radnej Moniki Kurowskiej projekt uchwały jest mało przemyślany, ponieważ wspomniana strategia nie została w całości przygotowana i formalnie nie przekazano jej zarządowi. Sama treść uchwały zdaniem radnej ma sugerować, że Urząd Dzielnicy w nieprawidłowy sposób przeprowadza nadzór i pielęgnację w Sadach. Do słów radnej Kurowskiej odniósł się przewodniczący Porębski podkreślając, że docenia prace i zaangażowanie pracowników Wydziału Ochrony Środowiska żoliborskiego Urzędu, a jego zastrzeżenia dotyczą wykonawców, którzy na zlecenie Urzędu zajmują się dzielnicową zielenią.

Przeczytaj również: Sady Żoliborskie i awantura o zbieranie owoców. Prezentujemy nagrania z rozmów z urzędnikami.

W podobnym tonie wypowiedziała się radna Marta Szczepańska, która zwróciła uwagę, że tego typu nadzór pozwoliłby uniknąć pewnych błędów, które do to tej pory miały miejsce.

Z kolei radna Donata Rapacka zasugerowała, by w projekcie uchwały komisji skupić się wyłącznie na nawiązaniu współpracy z pomologiem i zapewnieniu finansowania na tego typu działania. Do dyskusji włączyła się również Jolanta Zjawińska, która przypomniała, że od stycznia przyszłego roku wszystkie dzielnice Warszawy zacznie obowiązywać Karta Praw Drzew, która określa jednolite zasady pielęgnacji stołecznej zieleni. Do tej wypowiedzi odniósł się radny Porębski, który stwierdził, że Sady ze względu na swoją specyfikę wymagają indywidualnego podejścia.

W kwestii tego, kto powinien opiekować się Sadami wypowiedziała się również profesor Zaraś. Według niej Sady wymagają pieczołowitego nadzoru i tzw. gospodarskiego oka. Tu zaproponowała Urzędowi Dzielnicy możliwość współpracy z jej instytutem, co umożliwi dostęp do szerokiego grona specjalistów. Pani profesor zasugerowała, by zamiast nadzoru pomologicznego rozważyć nadzór ogrodniczy. Sama zaprezentowana strategia w ocenie profesor Zaraś jest pierwopisem, nad którym trzeba jeszcze bardzo dużo popracować. Jak zaznaczyła ekspertka, póki co nie ma podstaw do tego, by zabierać wiążący głos w sprawie opieki, ponieważ obecnie nie ma jeszcze precyzyjnej strategii.

Podczas komisji całą strategię pozytywnie ocenił przedstawiciel sąsiedzkiej inicjatywy Owocowe Sady Żoliborskie Jarosław Walczuk. Dodał jednak, że opieka specjalisty nad Sadami jest kluczowa, a realizacja opracowanej strategii bez odpowiedniego nadzoru nie ma sensu, szczególnie w kontekście unikalnych odmian gatunków drzew, które występują w Sadach. Przedstawiciel sąsiedzkiej inicjatywy podkreślił dodatkowo, że w ostatnich latach w Sadach nie była prowadzona, żadna specjalistyczna pielęgnacja.

Dyskusję podczas środowej komisji na temat opieki specjalisty nad sadami zakończył wniosek formalny radnej Doroty Klejn o zakończenie dyskusji. Swoją decyzję radna poparła tym, że jej zdaniem wszystko co ważne zostało już powiedziane, a na podjęcie uchwały w tych brzmieniach jakie zostały dotychczas zaproponowane jest za wcześnie.

Przeczytaj również: Czy Sady Żoliborskie pozostaną sadami? Mieszkańcy opowiedzieli się za owocowym charakterem parku


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ