Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 05:10

Sportowe dzieła sztuki na Żoliborzu - Felieton

Dziś napiszę o budynku i terenie w świetnej lokalizacji, ale przede wszystkim o rzeźbach naokoło. Mowa o Centrum Olimpijskim w Warszawie na zielonym Żoliborzu. Dzieje się tu sporo w kontekście sportu, popularyzowania różnych dyscyplin, ale również pod względem estetycznym i wizualnym. To również idealny kierunek na spacery.

Pierwsze plany wybudowania Centrum Olimpijskiego powstały w latach 80. XX w. Już w latach 90. wskazano miejsce budowy, jednak dopiero w pierwszych latach XXI w. rozpoczęto budowę. Centrum otworzono w 2004 r. Wybór patrona jest trochę (jak dla mnie) niezrozumiały - Jan Paweł II, ale podobno lubił jeździć na nartach, więc może dlatego. Co mieści ten wyjątkowy, bardzo udany, nowoczesny budynek? Przede wszystkim, choć ma to dla zwiedzających najmniejsze znaczenie - Polski Komitet Olimpijski. Jest też Centrum Edukacji Olimpijskiej, Polska Fundacja Olimpijska, Klub Olimpijczyka oraz siedziba spółki związanej z organizacją EURO 2012 - PL.2012+. Działa tu również fitness klub.

Przeczytaj również: Las, który zachwyca – Felieton

Główną atrakcją turystyczną jest Muzeum Sportu i Turystyki. Ma długą tradycję, jest jedną z pierwszych placówek tego typu w Europie, zostało utworzone już w 1952 r. Początkowo mieściło się przy stadionie Skry na Ochocie. Znajduje się tu ogromna ilość około olimpijskich eksponatów (ponad 50 tysięcy) - puchary, medale, proporczyki, ale również stroje oraz sprzęt sportowy. Jest to fajna opcja dla dzieci, pokazująca dzieje sportu od starożytnej Grecji do współczesności. Mamy tu również przedstawione sylwetki wielu sławnych polskich sportowców. Są również sportowe pamiątki patrona Centrum - na przykład kajak, którym pływał po Mazurach.

Podwórko pełne sztuki

Ja, jako znana maniaczka sztuki, uwielbiająca chodzić po małych włoskich muzeach i zgadywać świętych na obrazach, zachwycam się regularnie podwórkiem Centrum. W ogrodzie są dzieła sztuki. Przede wszystkim Mitoraj, leżący na rynku w Krakowie i skrzyżowaniu w Rzymie. Chyba najbardziej rozpoznawalny rzeźbiarz Polski wszech czasów. Jego rzeźba Ikaro Alato to klasyczny antykizujący posąg, w brązie, bez rąk i jednym skrzydłem. Przypomnę - Ikar to syn Dedala, tego od "nie leć synu, bo jeszcze nie dopracowałem mego wynalazku", a syn i tak poleciał. Nurtuje mnie, jak to się ma do osiągnięć polskich olimpijczyków.

Przeczytaj również: Sady Żoliborskie. Zbierajmy, na Boga, owoce! – Felieton

Pozostałe rzeźby są w podobnej kanwie, ale już bardziej sportowe. Na uwagę zasługuje Kraul Jerzego Bandury. Rzeźba wykonana jest z brązu, ukazuje mężczyznę płynącego kraulem. Postać wykonuje zamach i nabiera powietrza przed zanurzeniem. Na głowie mężczyzny znajduje się zwycięski wieniec laurowy. Ręka sportowca jest imponująco umięśniona. Reszta jego ciała znajduje się pod wodą, którą symbolizuje jasny postument. Rzeźba powstała w 1948 r., zdobyła honorowe wyróżnienie w Olimpijskim Konkursie Sztuki w Londynie, który odbył się podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie. w tymże roku.

Z 1959 r. pochodzi Bramkarz, Stanisława Sikory. Broni on, pełen poświęcenia bramki, ma na dłoniach rękawice, zupełnie nie jak Ricardo, co broni jak wiemy bez rękawic.

Kolarze, Bronisława Chromego, to coś co najbardziej pasuje moim etosowym upodobaniom w mężczyznach, więc stąd wyjątkowa sympatia. Są to dwie rzeźby z brązu, jedna przedstawia czterech, a druga dwóch kolarzy. Sportowcy o długich rękach i nienaturalnie długich nogach są pochyleni do przodu. Brawa, każdy ma na głowie kask. Rowery są symboliczne, to olbrzymie koła. Kolarze znajdują sie bardzo blisko siebie, taki peleton by się właściwie nie udał.

Rzeźb jest więcej, polecam pochylić się nad nimi i popodziwiać. Z Centrum Olimpijskiego już jest rzut beretem do świetnej ścieżki nad Wisłą, czy parku Kępa Potocka.

Przeczytaj również: Kościół św. Stanisława Kostki. Miejsce, które gromadziło cały naród


UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ae73

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ae73

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a5f0

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_a5f0

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ae63

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ae63

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ae61

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ae61

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ae65

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ae65

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ae67

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ae67

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ae68

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_ae68


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ