Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 01:38

Miejsca, które lubię i często odwiedzam. Z Żoliborza to rzut beretem - Felieton

Starówka Warszawska, mimo, iż nie jest może ulubionym miejscem spacerowym mieszkańców stolicy, a głównie atrakcją turystyczną, pozostaje jedną z najpiękniejszych dzielnic Warszawy. To tu zaczęła się historia miasta, które rozrastało się z każdym kolejnym wiekiem. Wielokrotnie była niszczona przez klęski żywiołowe i wojny, jednak zawsze ją odbudowywano ingerując w jej pierwotny charakter. Najgorzej było oczywiście w czasie II wojny światowej, kiedy to została prawie całkowicie zniszczona. Jednak już po 8 latach została pieczołowicie zrekonstruowana i odżyła na nowo.

Przy odbudowie Starówka Warszawska odzyskała wygląd z najświetniejszych czasów. Nad pracami czuwali architekci, historycy, planiści miejscy i budowniczowie: Mieczysław Kuźma, Piotr Biegański, Jan Zachwatowicz, Stanisław Żaryn, Halina Kosmólska, Leon Suzin. Zachowano średniowieczny układ urbanistyczny oraz historyczne formy architektoniczne. Całość jest pięknie kolorowa i bardzo czysta. Pieczołowicie odmalowane sgraffita, freski, dekoracje cieszą oko. Bruk uwiarygadnia dawny sznyt miasta, a liczne instytucje kultury zachęcają do przyjemnego spędzania czasu. Biją tu też niejedne dzwony kościelne.

Opowiem Wam o paru miejscach, które bardzo lubię i często odwiedzam. Z Żoliborza to rzut beretem.

Przeczytaj również: Sady Żoliborskie. Zbierajmy, na Boga, owoce! – Felieton

Zamek w Warszawie

Zamek Królewski jest wspaniale zrekonstruowany, z bardzo dobrą zawartością sal wystawienniczych. W kolekcjach znajduje się między innymi Rembrandt. Organizowane jest tu wiele wydarzeń, wykładów i spotkań.

Kościół św. Marcina przy ul. Piwnej

Kościół został ufundowany wraz z klasztorem augustianów w 1353 r. Podobnie jak inne budowle Starego i Nowego miasta świątynia została zniszczona w 1944 r., po wojnie odbudowana, jednak ze zmienionym, bardziej nowoczesnym wnętrzem. Kościół dobrze żyje ze środowiskiem z podwarszawskich Lasek. Tu przechowywane są szczątki uwielbianego przez siostry i szanowanego przez Prymasa Wyszyńskiego ks. Władysława Korniłowicza. Na bocznym filarze nawy głównej umieszczono dolną część zniszczonego przez Niemców krucyfiksu z XVII wieku, znajdującego się w tym miejscu przed wojną. Kościół znany jest z organizowania ekumenicznych spotkań.

Przeczytaj również: Zamek Królewski. Symbol polskiej władzy, tożsamości i sztuki – Felieton

Ulica Szeroki Dunaj

To zakątek z najpiękniejszymi kamienicami, ozdobionymi w niepowtarzalny sposób. Dla takich kawałów sztuki jeździmy czasem do innych krajów, a takie cuda mamy pod nosem. Liczne zwierzęta mówią, co tu było. Puszcza. Kiedyś biło tu źródło, od którego pochodzi nazwa. Miejsce żyło – w XVII w. działało tu targowisko, w jednej z kamienic mieścił się cech szewski, znajduje się tu małe muzeum.

Muzeum Mickiewicza

Choć Mickiewicz w Warszawie był jedynie przejazdem to doczekał się tu swojego muzeum. Znajduje się ono w jednej z kamienic Starego Miasta. Najbardziej zachwyca nawet nie samo muzeum, a sale ekspozycyjne na parterze w głębi, szczególnie w bardzo słoneczne dni, gdy do kamienicy wlewa się przez okna iście śródziemnomorski spokój podwórek.

Kamienice na Mostowej i Boleść

W dolnej części ulicy Mostowej, zachwycają kamienice z prawie azulejos. Domy został ozdobione niebieskimi mozaikami ceramicznymi w latach 1956-1960. Odbudowywano Stare Miasto w klasycyzujących formach, motywach floralnych, girlandach i innych, pozwolono sobie na swobodę w tej materii na rynku Nowego Miasta i okolicznych ulicach. Zaczęto odchodzić od wymogów sztuki zrozumiałej, realizmu przestawienia oraz wykraczać poza dyrektywy “spokojnej kolorystyki”. Artyści zyskali większą swobodę, zaczęli stosować intensywne kolory oraz upraszczać formy. Efekt jest fenomenalny, żal, że tak niewielki.

Kościół św. Jacka

Ten kościół to fenomen, bo z bocznym wjazdem dla wózków, podczas gdy większość kościołów jest po schodkach w górę lub w dół. Od początku (XVII w.) urzędują tu dominikanie. Podczas powstania mieścił się tu szpital polowy. W wyniku zbombardowania pod gruzami zginęło ok. 1000 osób. Kościół konsekrował w 1962 roku kard. Stefan Wyszyński. Przy kościele znajduje się ciekawy mural z 1954 roku – “Murarzom Starówki”, niedawno odrestaurowany, autorstwa Bohdana Urbanowicza, Wojciecha Sadleya i Ireny Wilczyńskiej.

Kino Wars, dziś Teatr WARSawy

Kino wpisane jest w jedną z kamienic, z dużą salą dla widzów na tyłach. Otwarto je w 1958 roku. To tu ryczałam jak bóbr na “Życie jest piękne” i tu ściągali nas wychowawcy na przegląd kronik filmowych (w celach poznawczych, jak działała propaganda). Kino mnie jednak zachwyca z innego powodu – pod salą kinową znajdują się schrony przeciwatomowe. Niestety nie widziałam ich, bo nie ma możliwości zwiedzania. Wiem jednak, że są i zwiedzenie, choć jednego pozostaje w sferze moich warszawskich marzeń. Wiem że są wyspowe i znajduje się w nich wiele pomieszczeń z korytarzami, parę sal i labirynt pod ziemią.

Punkt widokowy

Świetny jest również punkt widokowy z pomnikiem Marii. Panoram jest sporo, ale widoki w większości marne. Ten lubię, bo jest tam całkiem nowy pomnik Marii Skłodowskiej Curie, która patrzy i można popatrzeć razem z nią.

Przeczytaj również: Muzeum Katyńskie – wyjątkowe miejsce pamięci na Żoliborzu. Felieton Podróżującej rodziny


IMG_1271

IMG_1271

FullSizeRender-3

FullSizeRender-3

IMG_1271-1

IMG_1271-1

IMG_1728

IMG_1728

IMG_1761

IMG_1761

IMG_1205

IMG_1205

IMG_1291

IMG_1291

IMG_1456-1

IMG_1456-1

IMG_1719

IMG_1719

IMG_1766

IMG_1766


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ