Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 21:39

4 rady jak jeździć rowerem zgodnie z przepisami

To już dwieście czwarte lato od kiedy baron von Drais wynalazł rower, ale ogromna część rowerzystów nadal nie wie jak jeździć zgodnie z przepisami.

– No i po cholerę się pchasz tym rowerem na drogę jak masz chodnik obok? – krzyknął do mnie niedawno ubrany w elegancką koszulę i krawat kierowca czarnego audi – na autach się nie znam, ale wyglądało na drogie – poruszający się ul. Krasińskiego w kierunku placu Wilsona.

Zacząłem mu tłumaczyć, że nie za bardzo chcę łamać prawo, a ono wymaga ode mnie, aby poruszał się jezdną. Poza tym, gwoli ścisłości, droga to szersze pojęcie niż mu się wydaje, bo oprócz jezdni obejmuje również: „pobocze, chodnik, drogę dla pieszych lub drogę dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczonym do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt”, że zacytuję z pamięci ustawę Prawo o ruchu drogowym.

Werbalnej odpowiedzi nie otrzymałem. Przez okno kierowca jedynie wystawił dłoń ułożoną w gest Lichockiej i odjechał. Uznałbym to za jednorazowy wybryk, ale takich sytuacji jest mnóstwo, nie zachęcają do przesiadki na rower, a przecież wszystkim powinno na tym zależeć – rower to jedyny niemal zeroemisyjny środek transportu. Stąd też wziął się ten krótki poradnik, który, mam nadzieję, przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i uświadomi rowerzystów co do ich praw i obowiązków w ruchu drogowym.

Przeczytaj również: Rewolucja komunikacyjna nadchodzi! A może… nadjeżdża? – Felieton

Polska dla Polaków, ziemia dla ziemniaków, chodnik dla pieszych

Choćby kierowcy trąbili, klęli i pokazywali nieprzyjazne gesty, miejscem rowerzysty jest droga dla rowerów, a jeśli takowa nie istnieje, jezdnia. Od niedawna ta sama zasada dotyczy również osób poruszających się na hulajnodze elektrycznej. Rowerem po chodniku można poruszać się w tylko w kilku określonych sytuacjach i po spełnieniu szeregu warunków, o których opowiem później.

Ustąp pierwszeństwa

Podstawowym zarzutem kierowanym do rowerzystów jest to, że nie ustępują pierwszeństwa. Pamiętajmy, że rower to też pojazd, który podlega tym samym przepisom prawa o ruchu drogowym, co samochody, a kierujący nim powinien stosować się do tych samych znaków. Rowerzysta musi ustąpić pierwszeństwa pieszemu, który przechodzi przez pasy przecinające drogę dla rowerów. Co więcej, na ścieżkach rowerowych obowiązują takie same przepisy jak na jezdni – w tym „reguła prawej ręki”. Jeśli więc dojeżdżamy do skrzyżowania dwóch lub więcej dróg dla rowerów i nie widzimy żadnego znaku określającego kto ma pierwszeństwo, to pamiętajmy, aby przepuścić rowerzystę nadjeżdżającego z prawej strony.

Przeczytaj również: Kradzieże rowerów na Żoliborzu nie ustają

Kiedy możesz jechać po chodniku?

Tak często słyszana przeze mnie fraza „won na chodnik!” jest niczym więcej jak zupełnie bezprawnym podżeganiem do popełnienia wykroczenia. Wyjątkowo dopuszcza się jazdę rowerem po chodniku w kilku, określonych w ustawie, przypadkach.

Pierwszym takim przypadkiem jest sytuacja gdy rowerzysta opiekuje się dzieckiem poniżej 10. roku życia, które kieruje rowerem. Jazda po chodniku dopuszczalna jest również, gdy na jezdni obowiązuje ograniczenie prędkości większe niż 50 km/h, chodnik ma co najmniej 2 metry szerokości, a obok nie ma wydzielonej drogi dla rowerów. Ostatnim przypadkiem, kiedy przepisy dopuszczają poruszanie się rowerzysty po chodniku jest sytuacja, gdy na jezdni występują złe warunki pogodowe takie jak: śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła. Pamiętajmy jednak, że w każdym z tych przypadków przepisy zobowiązują rowerzystę do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa pieszym.   

Nie patrz w telefon, zdejmij słuchawki

Ten śródtytuł wydaje się truistyczny, ale wystarczy zrobić sobie wieczorną wycieczkę wzdłuż bulwarów wiślanych, by przekonać się, że głupota w narodzie ma się dobrze. Ileż to razy z trudem uniknąłem zderzenia czołowego z zagapionym w telefon młodzieńcem, który mojego dzwonka oczywiście nie słyszał bo na uszach miał słuchawki, oczywiście Beats – innych we Warszawie nie sprzedają. Zdrowy rozsądek znajduje odzwierciedlenie w przepisach. Art. 45. ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym wymienia czynności, których zabrania się kierującemu pojazdem, a wśród nich figuruje między innymi korzystanie z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.

To oczywiście nie wszystkie zasady, do których warto się stosować. Na tak długi elaborat nie starczyłoby stron w Wordzie. Streścić je wszystkie można jednak w jednym zdaniu – bądźmy rozsądni. Władysław Bartoszewski twierdził, że warto być przyzwoitym. Pewnie miał rację, myślę jednak, że jeszcze bardziej warto być rozsądnym.

Przeczytaj również: Ścieżki rowerowe na Bielanach i Żoliborzu. Jakie inwestycje w 2021 roku?


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.