Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:10

Budżet Obywatelski. Niemal połowa projektów na Żoliborzu odrzucona

Budżet Obywatelski w Warszawie wkracza w kolejny etap. Opublikowano listę projektów, które zostały dopuszczone do głosowania. Na Żoliborzu odrzucono prawie połowę zgłoszonych pomysłów. Wśród nich znalazła się kontynuacja projektu z poprzedniej edycji zapewniającego pielęgnację drzew na Sadach Żoliborskich.

Wszystkie zgłoszone do Budżetu Obywatelskiego projekty podlegały ocenie zgodnie z określonymi kryteriami. Pomysły, które spełniły założenia formalne, w kolejnym kroku przeanalizowano pod kątem oceny merytorycznej polegającej na sprawdzeniu możliwości ich realizacji. Oceniana była zgodność z obowiązującymi przepisami prawa, wskazana lokalizacja projektu i szacunkowy koszt realizacji projektu. Kluczowy jest również czas realizacji projektu. Dwa lata temu zmieniły się przepisy, wedle których Budżet Obywatelski jest obowiązkowy w miastach na prawach powiatu, a proces jest kontrolowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Ponadto zgłoszone projekty muszą być zrealizowane w ciągu jednego roku budżetowego.

Zobacz też: Dzielnica powołuje przedszkole i szkołę podstawową przy ul. Anny German

Negatywna ocena dla pielęgnacji drzew na Sadach Żoliborskich

Oceny merytorycznej nie przeszedł również projekt będący kontynuacją zachowania unikalnego charakteru parku Sady Żoliborskie, czyli zwycięskiej inicjatywy z poprzedniej edycji budżetu obywatelskiego. Projekt przewiduje dalszą pielęgnację nasadzeń, które mają zostać zrealizowane jeszcze w tym roku oraz odtworzenie trawników, ochronę i leczenie kasztanowców zaatakowanych przez szkodniki, a także utrzymanie łąk kwietnych, pasiek, domków dla owadów i innych obiektów ujętych w poprzednim projekcie. Dodatkowo autorzy ujęli w swoim projekcie działania edukacyjno-integracyjne takie jak warsztaty na temat wykorzystania owoców na przetwory, zajęcia dla dzieci, wspólne wykonanie wiklinowych koszy na owocobrania i wygrodzeń łąk kwietnych.

Projekt oceniali urzędnicy z żoliborskiego magistratu. Wniosek został przez nich negatywnie oceniony, ponieważ, jak można przeczytać w uzasadnieniu: „realizacja projektu koliduje z realizowanymi przedsięwzięciami”, czyli projektem z zeszłego roku, polegającym na przeprowadzeniu pielęgnacji wszystkich drzew owocowych w parku. Według urzędników problematyczną częścią całego projektu jest ta, która dotyczy pielęgnacji drzew sadowniczych.

Jak czytamy w uzasadnieniu, usługi pielęgnacyjne drzew nie mogą być zrealizowane, bo nie można ich obecnie wycenić. Według urzędników należy najpierw ocenić kondycję, rodzaj i wiek oraz wymagania drzew, a dopiero później określić zakres specjalistycznych zabiegów, aby w ogóle je przeprowadzić.

Autorzy projektu nie zgodzili się na wykreślenie tej części z projektu, bo, jak uzasadniają, pielęgnacja drzew jest trzonem całego założenia. To działania niezbędne do przedłużenia żywota drzew rosnących w parku - tak doradzili eksperci podczas konsultacji społecznych. Zgodnie z przekazanymi wskazówkami wyliczono również uśrednioną stawkę na pielęgnację drzew.

Autorzy zapowiadają odwołanie się od negatywnej oceny projektu. Można to zrobić do 11 maja. Odwołania będą rozpatrywane do 31 maja. Tego dnia poznamy ostateczne wyniki oceny, a zarazem listę projektów dopuszczonych do głosowania.

Zobacz też: W Warszawie powstanie sieć systemu monitoringu powietrza. Nowe czujniki na Żoliborzu u Bielanach

Historyczny charakter dzielnicy utrudnia realizację projektów?

Ponadto, do realizacji niektórych projektów na terenie Żoliborza, potrzebna jest zgoda i opinia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Te okazały się kluczowe jeśli chodzi o projekt polegający na odtworzeniu szpalerów drzew pośrodku ulicy Krasińskiego na odcinku od placu Wilsona do ulicy Popiełuszki.

Na zasadzenie 60 drzew w pasie zieleni pomiędzy dwoma pasami ruchu konserwator miał wydać pozytywną opinię, jednak, jak czytamy w uzasadnieniu negatywnej oceny projektu, nie pozyskano w regulaminowym czasie warunków realizacji zgłoszonego projektu od MWKZ.

Jeśli chodzi o inne projekty takie jak oświetlenie fragmentu chodnika i ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Słowackiego, który wykonano w ramach budżetu obywatelskiego, również potrzebne jest uzyskanie decyzji MWKZ, ponieważ zarządca drogi, w tym przypadku Zarząd Dróg Miejskich, nie może zastosować dowolnych urządzeń oświetleniowych. Jak informują urzędnicy, realizacja całego projektu jest niemożliwa w trakcie jednego roku budżetowego, ze względu na oczekiwanie na decyzje MWKZ. Sprawę opisywał Wojciech Karpieszuk w stołecznym dodatku "Gazety Wyborczej". Jak czytamy w sprawie projektu na ulicy Słowackiego, nikt o opinie MKWZ w sprawie ich realizacji nie pytał.

Ponadto, w tej edycji odrzucono projekt, który zakłada nadanie alei Wojska Polskiego parkowo-rekreacyjnego charakteru poprzez wybudowanie hamaków, leżaków, stojaków rowerowych oraz wybiegu dla psów. Projekt odrzucono ze względów konserwatorskich i niezgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Brak przejścia przez plac Inwalidów i tężni solankowych

Negatywnie oceniono również projekt przejścia dla pieszych przez plac Inwalidów w osi alei Wojska Polskiego. Według drogowców, którzy oceniali projekt konieczna jest budowa sygnalizacji świetlnej, której opracowanie dokumentacji oraz wykonanie prac w terenie wymaga wielu miesięcy, przez co nie jest możliwe zrealizowanie go w trakcie jednego roku.

Z tego samego powodu nie powstanie m.in. tężnia solankowa na Zatrasiu. Dodatkowym argumentem do wystawienia negatywnej oceny na realizację tego projektu jest zwiększone ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19.

Zobacz też: [Felieton]Kościół Dzieciątka Jezus – niewidzialna świątynia w sercu Żoliborza

Głosowanie w czerwcu

W 8. edycji Budżetu Obywatelskiego do dyspozycji mieszkańców są ponad 93 mln zł. Głosowanie na projekty będzie trwało od 15 do 30 czerwca. Lista zwycięskich projektów zostanie ogłoszona 15 lipca. Będą one realizowane w 2022 roku.

W tym roku pozytywnie oceniono łącznie 30 projektów. Znaczna część dotyczy zieleni. Więcej może pojawić się jej przy ulicy Popiełuszki, Potockiej, Rydygiera, przy żoliborskich szkołach i pętli autobusowej na Marymoncie. Kwota przeznaczona na realizację projektów w ramach VIII edycji Budżetu Obywatelskiego na Żoliborzu wynosi 1 871 502 zł.

Zobacz też: Lex Deweloper na Żoliborzu. Sąd pozwala na budowę przy ul. Gdańskiej. Na horyzoncie kolejne wnioski w sprawie dwóch lokalizacji


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.