Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 11:35

[Felieton]Zabytkowy park o szczególnym charakterze i wyjątkowej przeszłości

Jednym z moich ulubionych miejsc, które spektakularnie budzą się na wiosnę jest Ogród Krasińskich. To idealne miejsce do wygrzewania się w słońcu na ławce czytając książkę, do spacerów, czy na spotkanie z babcią.

Kluczowym elementem jest tu barokowy pałac Rzeczypospolitej, wybudowany w XVII wieku na ówczesnych przedmieściach Warszawy dla wojewody płockiego Jana Dobrogosta Krasińskiego. Przez sto lat zarówno budynek jak i założenie ogrodowe były w rękach prywatnych, a następnie cała posiadłość została wykupiona przez skarb państwa. Pałac pełnił rozmaite funkcje publiczne. Mieściła się tu Komisja Skarbowa Koronna, Sąd Sejmowy, Sąd Najwyższy. Dziś znajduje się tu filia Biblioteki Narodowej, z doskonałymi eksponatami w środku. Jeśli tylko będą jakieś „drzwi otwarte”, wystawa, czy cokolwiek - idźcie w ciemno, polecam! Przyjemne dla oka i już na stałe wtopione w charakter miasta i uwielbiane przez dzieci są kolorowe pegazy przed frontem budynku.

Dokładnie w roku 1768, po reorganizacji przez ogrodnika artystę Knackfusa, ogród został otwarty dla mieszkańców stolicy. Odbywały się tu uroczystości publiczne oraz imprezy mieszkańców. Ostatnia jaką ja pamiętam to urodziny Jana Kochanowskiego (cudowna impreza!), podczas których udało mi się zdobyć niejednego literackiego białego kruka.

Zobacz też: Skarga do wojewody w sprawie strefy płatnego parkowania na Żoliborzu

Park cieszył się ogromną popularnością i pokutował - co epoka, to chciano go ulepszyć. W latach 1891-1895 warszawski wirtuoz sekatora i sadzonek - Franciszek Szanior przekształcił ogród na park krajobrazowy.

Perfekcyjna lokalizacja sprowadziła na Ogród Krasińskich wojenne czarne chmury. Ponieważ niedaleko przebiegała granica getta, toczyły się w okolicy zacięte walki, a park był zapleczem zbrojnym dla tej części miasta. Podczas Powstania Warszawskiego centralna część parku została przekształcona w cmentarz wojenny. Szkody wojny zatuszowano nowymi nasadzeniami, a ogród zyskał nowe hektary - obecnie liczy ich całe 12. 

W drugiej dekadzie XXI wieku ogród Krasińskich otoczono blaszanym murem i zabrano się za rewitalizację. Mur szybko został wysprejowany hasłami sprzeciwu, prace wzbudziły wiele emocji wśród mieszkańców Warszawy. Kontrowersyjne były wycinki, ogrodzenie i zamykanie parku na noc oraz planowany zakaz wstępu dla psów. Obawy dotyczyły zachowania bioróżnorodności, miejsc lęgowych dla ptaków i zbyt szybką oraz drastyczną zmianę w przyrodzie. Choć efekt wizualny remontu jest udany, trudno nam szacować straty w naturze. Przede wszystkim wycięto wiele drzew (dokładnie 337), krzaków i samosiejek, które przysłaniały przedwojenny charakter miejsca, jednak były już stałym elementem ogrodu i domem dla wielu gatunków zwierząt.

Zachowano i wyeksponowano najstarsze gatunki drzew, pochodzące z końca XIX wieku. Są to: miłorząb dwuklapowy, orzech czarny, leszczyna turecka i skrzydłorzech kaukaski. Park przestał być cichym schronieniem dla okolicznych rdzennych staczy (nie mówię już o zwierzętach), stał się bezpiecznym miejscem spacerowym dla każdego mieszkańca.

Zobacz też: Nowe murale upamiętnią Krystynę Sienkiewicz i Korę. Wybrano autora projektu

Dziś Ogród Krasińskich to wspaniały, przejrzysty teren rekreacyjny, podzielony na interesujące strefy. Są trzy place zabaw - jeden skupiony wokół robót w piachu - są wiadra na łańcuchach i koparki, a tuż obok tor sprawnościowy dla starszaków z wielką zjeżdżalnią. Docelową grupą trzeciego wybiegu dla dzieci są osoby z dobrze funkcjonującym błędnikiem - duże karuzele, które też poniekąd puszczają oko dawnym parkom rozrywki.

Są stoliki z ławkami gdzie można zjeść, napić się (herbaty), pograć w karty czy szachy. Tuż obok stanowisko do grania w bule. Są przyjemne altanki, w których nieraz kryłam się przed wiosennym deszczem spacerując alejkami z dziećmi w wózku. Znajdziemy też drewniane leżanki na rozległych trawnikach, idealne na letnie popołudnia. 

W parku jest fontanna, dość popularna jako miejsce dzikiej zabawy w upalne dni. Uczulam jednak - sprawę konsultowałam w stacji sanepidowskiej (przed pandemią, kiedy jeszcze dało się tam dodzwonić), jakikolwiek kontakt z tą wodą jest niewskazany, obieg w fontannie jest zamknięty.

Na pokaźnym stawie pośrodku parku mieszkają kaczki i łabędzie, korony drzew są schronieniem dla wielu gatunków ptaków. Apeluję o oczywiste - nie karmimy blaszkodziobych pieczywem, ani niczym solonym i przetworzonym. Jeśli chcemy dać im smaczne, pożywne jedzenie, które nie szkodzi wybierzmy: płatki górskie (prosty pewniak), na show dla potrzeby dzieci: gotowane bez soli ziemniaki lub marchewki (rozdrobnione, ptaki nie mają zębów). Niegotowana marchewka pocięta w cienkie plastry też zostanie chętnie zjedzona.  

Przy okazji rewitalizacji parku, głośna była afera z psami. Początkowo nie mogły one wchodzić na teren ogrodu. Jednak teraz jest chyba najlepsze z możliwych rozwiązań - mogą, ale na smyczy, a właściciele są w obowiązku sprawować kontrolę nad zwierzętami i ich kupami. Dla psiarzy od zachodniej strony poza parkiem, ale tuż przy ogrodzeniu jest duży i ciekawy psi plac zabaw.

Zobacz też: Michał Krasucki. Stołeczny konserwator zabytków: “Na tle innych dzielnic Żoliborz jest dość dobrze chroniony”


3D1AE64B-54E0-49B2-83AE-8BE3DD23608D_1_201_a

3D1AE64B-54E0-49B2-83AE-8BE3DD23608D_1_201_a

6E9D2D08-1979-4CB1-910F-CDE28826F7E9

6E9D2D08-1979-4CB1-910F-CDE28826F7E9

9EDA7BFC-0B6A-41E3-9E41-8A6A94D2A912

9EDA7BFC-0B6A-41E3-9E41-8A6A94D2A912

E5506857-AF04-41E8-AF79-454E11426B42

E5506857-AF04-41E8-AF79-454E11426B42

IMG_1784

IMG_1784

IMG_1785-1

IMG_1785-1

IMG_1788

IMG_1788

IMG_1791-1

IMG_1791-1

IMG_1801

IMG_1801

IMG_1811

IMG_1811

IMG_1815

IMG_1815

IMG_1829

IMG_1829

IMG_1844

IMG_1844


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ