Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 09:28

Z wiejskiej osady do wielkiego blokowiska – jak powstawała Chomiczówka?

Dziś oficjalna, dawniej jedynie zwyczajowa, nazwa osiedla Chomiczówka wzięła się oczywiście od nazwiska rodziny Chomiczów. Nie jest to jednak żaden ród szlachty mazowieckiej panujący tu od pokoleń. Chomiczowie sprowadzili się do Warszawy na początku XX wieku i zrobili tak zawrotną karierę, że osada z nimi związana szybko zyskała unikalne miano.  

Na cmentarzu wawrzyszewskim pod jedną z akacji spoczywa Barbara Chomicz. Nazwisko kojarzy się jednoznacznie – od niego właśnie wzięła się nazwa pobliskiej Chomiczówki, osiedla włączonego do dzielnicy Żoliborz w latach 50. XX wieku. Choć związek między jej nazwiskiem, a określeniem osiedla jest dość ścisły, to sama Barbara Chomiczówna nie miała nawet prawa wiedzieć, że ktoś tak nazwie część Wawrzyszewa - umarła w 1874 roku, jeszcze zanim faktyczni pionierzy, bracia Chomiczowie, przybyli do Warszawy spod Grodna, zaliczając przy okazji imponującą tułaczkę po świecie.

Zobacz też: Jeden z najstarszych grobów na cmentarzu wawrzyszewskim do likwidacji? Interweniują radni i WSBM „Chomiczówka”

Grodno-Quedlinburg-Warszawa

– Po ukończeniu studiów przyrodniczych mój mąż Józef dysponujący pewną sumą przypadającą mu z podziału po sprzedaży rodzinnej Jatwiezi zdecydował się założyć firmę ogrodniczą. Przedtem jednak postanowił zdobyć gruntowną praktykę. W tym celu, nie podając początkowo swoich kwalifikacji, zatrudnił się wiosną 1909 roku jako robotnik ogrodniczy w znanej firmie Bracia Dippe w Quedlinburgu w Saksonii. W trakcie sześciomiesięcznej praktyki właściciele firmy zorientowali się jednakże w umiejętnościach i wiedzy swego pracownika, a dowiedziawszy się o jego planach życiowych, udzielili mu kredytu na uruchomienie firmy – czytamy we wspomnieniach Julii Chomicz w czasopiśmie „Chomiczówka” z 1990 roku.

Pamiętajcie o ogrodnikach

Firma działała prężnie nie bez powodu - Józef w krótkim czasie zrobił wspólnikami swoich wszechstronnie wykształconych i uzdolnionych braci. Szybko w firmie znaleźli się Jan, Bolesław, Kalikst, Leonard i Paulin, którzy mieli wykształcenie lekarskie, leśnicze, prawnicze a nawet filozoficzne.  

Zobacz też: [Wideo]Prezydent Warszawy będzie wyjaśniał sprawę Centrum Lokalnego na Żoliborzu

Na szczególną uwagę zasługuje Bolesław Chomicz, który oprócz udziałów w firmie ogrodniczej życie wiódł jako wszechstronny społecznik. – Już w okresie rewolucji 1905-1907 r. B. Chomicz inspirował i kierował walką strażaków i lokalnych społeczności – podaje Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP. Za tę działalność był internowany i spędził dwa lata w więzieniu. Później pracował w Warszawskim Towarzystwie Ubezpieczeń, dzięki któremu doszkalał się na studiach w Akwizgranie i praktykował w Paryżu. Po powrocie w rodzinne strony zajął się znowu pracą na rzecz pożarnictwa zakładając Związek Floriański, którego został pierwszym prezesem. Redagował również pisma strażackie, a w trakcie II wojny światowej bronił Warszawy podczas kampanii 1939 roku. Później ukrywał Żydów przed nazistowskimi zbrodniarzami. Jego imieniem, w 2008 roku, Rada Dzielnicy Bielany obdarzyła park położony na północ od ul. Conrada i na zachód od ul. Aspekt.

Prowadzona przez braci Chomiczów firma ogrodnicza zyskała siedzibę przy ul. Zgoda w Warszawie, ale niezbędne do prowadzenia tej działalności zaplecze sadownicze i agrarne powstało na przedmieściach w osadzie Wawrzyszew. – Niewielka osada, zwana Kolonią Chomiczów, powstała w 1913 roku po północnej stronie ulicy Księżycowej, w pobliżu fortu Wawrzyszew – pisze Jarosław Zieliński w swojej monografii poświęconej historii Bielan. Firma działała prężnie. Nic dziwnego, że wysiłki braci Chomiczów były nagradzane i znajdowały uznanie w całej Polsce. – Firma uzyskała złote medale na wystawach ogrodniczych w Warszawie w roku 1911, w Petersburgu w roku 1912 i srebrny medal na Wystawie Krajowej w Poznaniu w roku 1929 – wspomina Julia Chomicz.  

Ukonstytuowany zwyczaj

Sama nazwa osiedla, jak to zwykle bywa, wykształciła się poprzez zwyczaj. – Jeździł tędy autobus z Warszawy do Izabelina. Ludzie zatrzymywali się i pytali „Jak nazywa się to osiedle?”. Choć pisało się Nowy Wawrzyszew, odpowiadałam: Chomiczówka, od nazwiska pana Chomicza – w rozmowie z Wiesławą Pakułą mówi Leokadia Garncarz-Marciniak, która wraz z mężem przeniosła się na Chomiczówkę ze Starego Miasta w 1933 roku.

Julia i Józef Chomiczowie mieli swój dworek przy ul. Wólczyńskiej. Dziś w tym miejscu znajduje się supermarket

Osada rozwijała się w zawrotnym tempie, co zresztą znajduje wyraz we wspomnieniach mieszkańców: – Mój ojciec nabył w 1920 roku teren pięciohektarowy. Szybko powstały nowe domostwa i na Wawrzyszewie, którego rozwój był tak gwałtowny, że zaszła konieczność podziału na trzy kolonie: Stary Wawrzyszew (Włościański), Nowy Wawrzyszew i Wawrzyszew (bez dodanej mu cechy), który z kolei też dzielił się na mniejsze osady, jak Żbikowianka, Lesiew czy właśnie Chomiczówka – wspomina Mieczysław Michałowski, syn ostatniego sołtysa Chomiczówki. – Chomiczówka była zamieszkała przez rzemieślników i sklepikarzy. Do tego stanu rzeczy przyczynił się bezpośrednio właściciel tego terenu, Prezes Banku Rolnego Pan Chomicz, który rozparcelował tę przestrzeń na 1000 m.kw. działki, które sprzedawał za gotówkę i na raty. Tak było do roku 1939 – opisuje Bronisława Lichniak w „Rękopisie dla prawnuków”.

Zobacz też: Kolonia Oficerska na Żoliborzu

Dzieci Chomiczówki

Zwyczajowa nazwa w oficjalną przerodziła się dopiero po wojnie, po przyłączeniu Wawrzyszewa do Warszawy w 1951 roku. W okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej rodzina Chomiczów została wywłaszczona ze swoich posiadłości, a w 1975 roku rozpoczęto budowę pierwszych bloków. Te właśnie mieszkania zostały wkrótce zasiedlone przez, jak się okazuje, ludzi wybitnych. Mało odkrywcze byłoby przywołanie tu postaci Sidneya Polaka - zarówno jako perkusista zespołu T-love jak i solową działalnością zdobył ogólnokrajową popularność. Okazuje się jednak, że z Chomiczówką związany był nie tylko Jarosław Polak, ale i cała rzesza ludzi równie uzdolnionych, również w innych niż muzyka dyscyplinach. Byli to m.in.: Andrzej Strejlau – piłkarz, wieloletni trener Legii Warszawa i selekcjoner reprezentacji Polski w piłce nożnej; Martyna Wojciechowska – dziennikarka, podróżniczka i pisarka; Agnieszka Rylik – mistrzyni świata w boksie, czy Andrzej Supron – zapaśnik, wielokrotny medalista mistrzostw Europy, mistrzostw świata i igrzysk olimpijskich.  

Źródła:
„Chomiczówka”, nr 2 z 1990 r.
"Nowa Chomiczówka", nr 2 1992 r.
Zieliński J., Bielany. Przewodnik historyczny, Warszawa 2015
Lichniak B., Rekopis dla prawnuków, Warszawa 2004


IMG_20210406_125709

IMG_20210406_125709

IMG_20210406_125730

IMG_20210406_125730

IMG_20210407_094323

IMG_20210407_094323

cennik-3

cennik-3

cennik-2

cennik-2

cennik-1

cennik-1

cennik-1

cennik-1

cennik-2

cennik-2

cennik-3

cennik-3


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ