To kolejny etap w całym procesie objęcia Żoliborza płatną strefą parkowania, która wedle harmonogramu ma obowiązywać od jesieni tego roku. Nowością jest podział na obszary z abonamentami za 600 zł. Mieszkańcy będą mieli do wyboru dwie taryfy.
Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego powstanie jeszcze w tym roku, stołeczni radni podjęli dziś decyzję o objęciu nią całego Żoliborza. W całym harmonogramie prac nad wprowadzeniem w dzielnicy opłat za parkowanie, decyzja radnych wydaje się być jedynie formalność. Dla Rafała Trzaskowskiego i jego urzędników uporządkowanie parkowania w mieście jest jednym z kluczowych celów do zrealizowania. - Wzorem innych europejskich miast chcemy zmieniać nawyki transportowe mieszkańców poprzez rozszerzanie strefy płatnego parkowania. Porządek w tym zakresie robimy już od kilu lat, jednak kulminacja prac nastąpiła w ciągu ostatniego roku - dzięki dobrej współpracy z Radnymi m.st. Warszawy – podkreślał Michał Olszewski zastępca prezydenta Warszawy, który od niedawna sprawuje nadzór nad Biurem Zarządzania Ruchem Drogowym.
Zobacz też: Żoliborz jedyną dzielnicą w Warszawie, która zatrudnia na “śmieciówkach” w Miejscach Aktywności Lokalnej
Żoliborz od dawna odczuwa negatywne skutki rosnącego w mieście ruchu samochodowego
Jak podkreśla stołeczny ratusz, rozszerzanie SPPN w Warszawie o kolejne dzielnice ma być formą ograniczania napływu pojazdów spoza granic miasta, tak by każdy kto musi zaparkować swój samochód, mógł to zrobić. Według urzędników narzędzie, jakim jest wprowadzenie opłat za parkowanie, pozwala też na ochronę miejsc parkingowych dla mieszkańców dzielnic, w których funkcjonuje strefa, a którzy korzystają z abonamentów mieszkańca.
- To szczególnie ważne w sytuacji, gdy w stolicy nadal w dużym tempie przybywa samochodów. Jeszcze 10 lat temu na jedno auto przypadały statystycznie dwie osoby. Dziś wskaźnik motoryzacji sięga już 8 aut na 10 mieszkańców i tempo wzrostu jest nadal wysokie – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich przytaczając dane dotyczące wskaźnika motoryzacji. W 2019 roku wskaźnik ten wzrósł do poziomu 778 pojazdów na tysiąc mieszkańców czyli o 245 pojazdów.
W tym roku strefą płatnego parkowania objęte zostaną kolejne dzielnice: Żoliborz i Ochota. Łącznie to ponad 14 tys. miejsc postojowych. Cała strefa będzie liczyła 52 tys. miejsc parkingowych.
Żoliborz od dawna odczuwa negatywne skutki rosnącego w mieście ruchu samochodowego w postaci deficytu miejsc parkingowych. W przypadku Żoliborza źródła problemu są dwa. Pierwsze to efekt zaniechania wprowadzenia SPPN wraz z oddaniem do użytku żoliborskiego odcinka I linii metra. Drugie to intensywna rozbudowa powierzchni biurowych, w szczególności na postindustrialnych terenach.
Prowadzone na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich analizy wykazały, że w dzielnicy znaczący wpływ na dostępność miejsc parkingowych mają osoby przyjezdne, które parkują na Żoliborzu samochód. Następnie komunikacją miejską wyruszają w dalszą podróż w kierunku centrum lub inną część Warszawy. W trakcie badań i analiz pojazdy przyjezdnych były identyfikowane na podstawie tego jak długo, jak często i o jakich porach parkowały na terenie dzielnicy.
Zobacz też: [Felieton] Park Fosa, czyli zielony i dziki zakątek Żoliborza z miejscem na sztukę
Podział na obszary i nowy abonament
Na potrzeby konsultacji społecznych, Żoliborz podzielono na pięć obszarów. Nie był to jednak ostateczny podział płatnej strefy parkowania w dzielnicy. Po zmianach, Żoliborz podzielono na siedem obszarów, które będą przypisane do nowego rodzaju abonamentu. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, możliwość uzyskania abonamentu uprawniającego do bezpłatnego postoju ma przysługiwać tylko osobom rozliczającym podatek PIT w Warszawie.
Nowy abonament obszarowy zapowiadany był podczas konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia strefy płatnego parkowania na Żoliborzu. Wówczas nie mówiono o tym, że będzie to jedna z dostępnych form abonamentu, droższa od taryfy uwzględniającej parkowanie w zasięgu 8 parkomatów oddalonych nie więcej niż 150 m od domu. Nowy abonament będzie uprawniał do bezpłatnego postoju na dużo większym obszarze, obejmującym całe osiedle lub znaczną część dzielnicy. Według zapowiedzi takie obszary mają obejmować nawet kilkadziesiąt ulic i od kilkuset do 1,5 tysiąca miejsc postojowych. To nie wszystko - dzięki abonamentowi obszarowemu będzie można otrzymać identyfikator uprawniający do postoju na dodatkowych miejscach zarezerwowanych tylko dla mieszkańców. Utworzenie takich miejsc zapowiadane jest w wielu miejscach na Żoliborzu, głównie w starej części dzielnicy, gdzie dominują wąskie uliczki. A co w sytuacji, gdy ktoś mieszka na pograniczu obszarów? Wtedy posiadacz abonamentu obszarowego może sobie wybrać odpowiadający mu dystrykt.
Nowy abonament obszarowy ma kosztować 600 zł rocznie. Tańszą opcją pozostaje wciąż abonament rejonowy, który będzie cały czas obowiązywał na tych samych zasadach co obecnie – czyli za 30 zł rocznie posiadacz abonamentu rejonowego może parkować w zasięgu 8 parkomatów, oddalonych od domu nie więcej niż 150 m. „Każdy może zatem wybrać, która opcja jest dla niego korzystniejsza. To odpowiedź na liczne głosy mieszkańców, proponujących poszerzenie obszaru objętego abonamentem - by można było zostawić auto na nieco bardziej oddalonych, ale mniej obciążonych parkowaniem ulicach." Zmiany wejdą w życie 6 września 2021 r. O abonamenty według nowych zasad będzie można wnioskować już w sierpniu.
Zobacz też: Plac Wilsona z koncepcją rewitalizacji. Zielona rewolucja w centrum Żoliborza
Napisz komentarz
Komentarze