Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:48

Jeden z najstarszych grobów na cmentarzu wawrzyszewskim do likwidacji? Interweniują radni i WSBM „Chomiczówka”

Na grobie Barbary z Chomiczów Jahołkowskiej wywieszono komunikat: „Grób do likwidacji, prosimy o kontakt z kancelarią cmentarza”.

Cmentarz Wawrzyszewski to nie tylko morze postpeerelowskiego lastryka. Cmentarz powstał w 1830 roku i do dziś istnieje tam kilka grobów jeszcze z XIX wieku. Jednym z nich jest miejsce pochówku Barbary z Chomiczów Jahołkowskiej. Właśnie ten nagrobek stał się przedmiotem interpelacji jednego z bielańskich radnych. – […] wnoszę o podjęcie pilnych działań, których celem będzie zachowanie grobu oraz objęcie go ochroną. Będę zobowiązany za udzielenie informacji czy Pan Burmistrz wraz z Urzędem Dzielnicy Bielany ma możliwość pomocy i podjęcia skutecznej interwencji w tej sprawi – pisze w interpelacji radny Krystian Lisiak.

Powszechne oburzenie

To reakcja na pojawienie się na grobie zalaminowanej kartki z komunikatem, z którego wynika, że zarządca cmentarza planuje zlikwidowanie grobu. Wydarzenie poruszyło nie tylko radnego, ale całą społeczność Chomiczowki: – Zarząd cmentarza może robić takie rzeczy? Prawo na to pozwala? Jeśli tak to grube niedopatrzenie. Przecież to jest 150 letni obiekt historyczny. Młodsze są uznawane za zabytki – pisze na Facebooku pan Dariusz. Wtóruje mu pani Mariola: – Jak można takie groby likwidować? To okropne.

WSBM „Chomiczówka” gotowa zainteresować się sprawą

Stanowisko w tej sprawie zajął również zarząd Warszawskiej Spółdzielni Budowlano-Mieszkanowiej „Chomiczówka”. – Informujemy, że od jednego z członków naszej Spółdzielni otrzymaliśmy zdjęcie przedstawiające grób na cmentarzu Wawrzyszewskim, w którym znajdują się miejsca pochówku rodziny Chomiczów. Na grobie 6B-11-19 umieszczono napis „GRÓB DO LIKWIDACJI, PROSIMY O KONTAKT Z KANCELARIĄ CMENTARZA, październik 2020”. Z uwagi na duże zasługi rodziny Chomiczów, która jest m.in. prekursorem nazwy naszego osiedla, Spółdzielnia gotowa jest zainteresować się sprawą, wyjaśnić przyczynę likwidacji grobu i jeżeli powodem jest brak środków finansowych, to złożyć propozycję pomocy – czytamy w piśmie zarządu WSBM „Chomiczówka” skierowanym do samorządu mieszkańców osiedla i stowarzyszenia Chomiczówka – Nasz Dom.

Zobacz też: Czy Żoliborz rzeczywiście jest zielony?

Głaz spod akacji

Barbara Chomicz spoczywa pod starą akacją w sektorze 6B. Grób jest niepozorny i w tym jego urok. To ociosany kamień, który z biegiem czasu zzieleniał od porostu i spowity został pnączami ekspansywnej roślinności. Łatwo go przeoczyć. Sąsiednie masywne pomniki zostały wykonane już we współczesnym stylu, a więc zdominowały stary głaz połyskiem i zasłoniły przed wzrokiem przechodniów spacerujących główną aleją.

Chomiczówka została oficjalnie przyłączona do Warszawy w 1952 roku, ale to nie początek jej historii. Ta nierozerwalnie związana jest oczywiście z rodziną Chomiczów. W 1909 roku bracia Józef i Jan założyli w Warszawie przedsiębiorstwo ogrodniczo-nasienne. Do współpracy zaprosili wkrótce pozostałych braci: Bolesława, Paulina, Leonarda i Adalberta, a zaplecze plantatorskie ulokowali na obrzeżach stolicy, dzisiejszej Chomiczówce. Wszechstronnie uzdolnieni i wykształceni w wielu dziedzinach bracia prowadzili swoje przedsiębiorstwo aż do 1937 roku.

Zobacz też: Włodzimierz Piątkowski o pracy wiceburmistrza Bielan: “To chęć ulepszania rzeczywistości i rozwiązywania problemów”

Kim była Barbara Chomiczówna?

O samej Barbarze Chomiczównie wiemy niewiele. Urodziła się w 1845 roku. Mając siedemnaście lat wyszła za trzydziestojednoletniego Filipa Jahołkowskiego (Jagołkowskiego) syna Cypriana i Emilii. Ślub odbył się w 1862 roku w parafii pod wezwaniem świętego Franciszka Ksawerego w Grodnie. Umarła mając dwadzieścia dziewięć lat i została pochowana na cmentarzu Wawrzyszewskim w 1874 roku, jeszcze długo zanim słynni bracia Chomiczowie sprowadzili się do Warszawy z okolic Grodna, by otworzyć swoje przedsiębiorstwo.

Wcale nie chodzi o likwidację?

Z informacji uzyskanych przez „Gazetę Żoliborza” w kancelarii cmentarza wynika jednak, że wywieszenie na grobie kartki z napisem to tylko cyniczny zabieg mający zwrócić uwagę rodziny na grób ich przodka. Według pracownika kancelarii treść i wydźwięk komunikatu zostawionego na grobie specjalnie został tak skonstruowany, ażeby wymusić interwencję ze strony rodziny. W przypadku uprzejmej prośby o uiszczenie opłaty za dzierżawę grobu, według informatora, najprawdopodobniej nikt by się tym nie zainteresował. Mężczyzna z którym rozmawialiśmy twierdzi, że grób w żadnym wypadku nie zostanie usunięty, bo jest zabytkiem. Jako zabytek wymaga jednak renowacji, na którą zgodzić się musi rodzina, która, jak dotąd, nie podjęła działań związanych z przedłużeniem dzierżawy grobu i jego renowacją. Kancelaria powołuje się na Ustawę o cmentarzach i pochówku.

Zobacz też: Trasa S7 przez Bielany powstanie do 2025 roku?

Rzeczywiście, ustawa mówi, że: „Po upływie lat 20 ponowne użycie grobu do chowania nie może nastąpić, jeżeli jakakolwiek osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i uiści opłatę, przewidzianą za pochowanie zwłok. Zastrzeżenie to ma skutek na dalszych lat 20 i może być odnowione”. W tej samej ustawie można jednak znaleźć zastrzeżenie, że, niezależnie od powyższego przepisu, wzbronione jest użycie do ponownego pochówku grobów o wartości historycznej bądź artystycznej.


IMG_20210327_114745

IMG_20210327_114745

IMG_20210327_114745-1

IMG_20210327_114745-1

IMG_20210327_114333

IMG_20210327_114333

IMG_20210327_114342

IMG_20210327_114342

IMG_20210327_114451

IMG_20210327_114451

IMG_20210327_114505-1

IMG_20210327_114505-1

IMG_20210327_114550

IMG_20210327_114550

interpelacja-1-1

interpelacja-1-1

interpelacja-1-2

interpelacja-1-2

interpelacja-1-3

interpelacja-1-3

tabelka-gorb-chomiczow

tabelka-gorb-chomiczow


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.