Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 09:45

Postawili na kiszonki bo są zdrowe. Żoliborz doczekał się Zakwasowni

Kiszonki mają zbawienny wpływ na organizm człowieka. O tym dlaczego tak jest opowiadają Magda i Mikołaj Batorowie, twórcy Zakwasowni, która zawitała na Żoliborz.

Dziś Zakwasownia to sklepy w największych miastach Polski, cieszące się coraz większą popularnością. Dodatkowo otworzyliście restaurację w Gdańsku. To dowód na to, że Wasze kiszonki i pozostałe produkty przypadły do gustu ludziom. Jaki jest Wasz sekret?

Magda: Sekretem jest Prawda. W Zakwasownię włożyliśmy entuzjazm, towarzyszący temu, co nowe, cholernie dużo pracy i radość z tego, że robimy w życiu w końcu coś naprawdę pożytecznego. Niemal cztery lata temu, z powodów zdrowotnych, przeszliśmy na dietę roślinną i odkryliśmy dla siebie, można powiedzieć  na nowo, kiszonki, w tym naprawdę dobroczynny zakwas. Wszystkie produkty, które mamy w ofercie, znajdują się na naszych prywatnych talerzach. Tak się żywimy.

Mikołaj: Z przekonaniem promujemy roślinną kuchnię, a właściwie, jak go nazywamy - zielony weganizm, bo wierzymy, że jest to droga do zdrowia, a jednocześnie uczestniczymy w budowaniu czy wspieraniu pewnej świadomości konsumenckiej, która w sumie jest drogą do zdrowszego społeczeństwa. Jednocześnie, co warto podkreślić, kochamy jeść. Między innymi dlatego otworzyliśmy wegańską restaurację, połączoną z naszym sklepem w Gdańsku. Warto zajrzeć, bo nasz jadłospis tworzą eleganckie, aromatyczne i pięknie podane dania, które są dowodem na to, że kuchnia roślinna nie musi być jałowa i nudna.

Kiedy zaczynaliście swoją przygodę z kiszonkami pojawiając się na targach ekologicznych w Trójmieście spodziewaliście się sukcesu jaki dziś osiągnęliście?

Mikołaj: W żadnym razie! Kariery bazarowej też się zresztą nie spodziewaliśmy. Zakwas z buraków, przygotowany według prostego, rodzinnego przepisu, nastawialiśmy w domowej kuchni. Piliśmy go codziennie, częstowaliśmy też znajomych. Byli zachwyceni. Pewnego dnia Magda pod wpływem jakiegoś impulsu zapakowała do samochodu 50 zakwasów i pojechała na bazar. W ciągu dwóch godzin sprzedała wszystkie. Wtedy stwierdziliśmy, że wchodzimy w to na całego, tym bardziej, że nastawianie zakwasu, kimchi i w ogóle kiszonek wciągnęło nas bez reszty. Robiliśmy wszystko własnoręcznie, a produkcja odbywała się w domowym garażu, z udziałem naszej rodziny. Cieszyliśmy się, że nasze kiszonki smakują, że ludzie wracają i chcą więcej, więc robiliśmy więcej… Nagle zorientowaliśmy się, że pracujemy nieustannie, a przecież nie o to nam chodziło. Tyle że Zakwasownia się rozwijała, więc podążyliśmy za nią.

Magda: Załoga się powiększyła, a dodatkowo okazało się, że Mikołaja dręczą coraz to nowe pomysły, które z niecierpliwością zaczął wdrażać w życie. Wnikliwe „studia” nad kimchi, w Berlinie profesjonalny kurs nastawiania kombuchy, nowe roślinne dania… Banał, no ale prawdziwy – radość z pracy uskrzydla. Nadal chcemy się na tych skrzydłach wznosić.

Początki zwykle bywają trudne. W jaki sposób wypracowaliście smak kiszonek i z jakimi trudnościami musieliście się zmagać na początku?

Mikołaj: Nasze kiszonki to produkty żywe. Oznacza to, że są po prostu zmienne. Jeśli nie używasz stabilizatorów, konserwantów, nie pasteryzujesz żywności, za każdym razem możesz uzyskać nieco inny smak, konsystencję, aromat… Sama receptura nie wystarcza. Znaczenie ma przede wszystkim warzywo, które samo w sobie może być na przykład bardziej lub mniej słodkie, młodsze lub starsze. Znaczenie ma woda, pochodzenie wszystkich przypraw, a nawet, jak wierzę atmosfera, w której nastawiasz zakwas. Tak więc trudność polega na tym, żeby wypracować na tyle uniwersalną recepturę, by dawała w miarę porównywalny smak konkretnych produktów. Za nami wiele prób i poszukiwań, których szczegółów nie zdradzimy.

Magda: Cieszymy się, że większość naszych klientów to ludzie bardzo świadomi, którzy wiedzą i rozumieją, na czym polega natura żywych kiszonek.

Żoliborz ma swoją Zakwasownię. Sklep znajduje się przy ulicy Rydygiera 12. "Nie wahajcie się porozmawiać z naszymi sprzedawcami, na pewno uważnie i dobrze doradzą" - mówi Magda.

Działacie na coraz większą skalę. Produkcja kiszonek i pozostałych produktów różni się w jakiś sposób niż w momencie kiedy zaczynaliście?

Mikołaj: Oczywiście. Przede wszystkim wyszliśmy z domowej kuchni, zatrudniamy ludzi, mamy chłodnie, magazyny i wspaniałe miejsce, w którym się eksperymentuje i gotuje. Nie wypisujemy już ręcznie etykiet, mogliśmy kupić sporo urządzeń przyspieszających pracę, ale w procesie produkcyjnym cały czas uczestniczy człowiek. To nadal nie jest taśma. Wszystkiego się dogląda i „dotyka”.

Zakwasownia jest przedsiębiorstwem rodzinnym. Pojawiają się jakieś trudności w życiu zawodowym, albo prywatnym w związku z tym, że pracujecie razem?

Mikołaj: Rzeczywiście Zakwasownia to rodzinny projekt. Mówiąc o rodzinie właściwie mamy na myśli także znajomych i przyjaciół. Zawsze uważałem, że rodzina jest najlepszym ludzkim „materiałem” na firmę, chociaż bywa trudno, ponieważ czasem emocje trudno oddzielać od wieloletnich relacji i osobistych przekonań. Bywa jednak, że najbliżsi nas zaskakują bardzo pozytywnie i zmieniają się wraz z rozwojem firmy.

Magda: My w tym rodzinnym gronie czujemy się dobrze i pracujemy dobrze. Rodzinne relacje bywają wspaniałym buforem dla złości czy zniechęceń, które przecież wszystkich nas czasem dopadają. Niejednokrotnie to taki komunikacyjny trening. Wiadomo przecież, że swoje wymagania czy rozczarowania wyrazisz innymi słowami córce i koleżance niż zupełnie obcemu człowiekowi.

Co kiszonki i jednocześnie nieprzetworzona żywność mogą wnieść do życia człowieka?

Mikołaj: Samo dobro oczywiście. Przede wszystkim produkty fermentowane są źródłem kwasu mlekowego, który oczyszcza organizm i wzmacnia system obronny, chroniąc nas przed chorobami. Reguluje florę bakteryjną w jelitach, wspomaga trawienie i wchłanianie produktów przemiany materii, zmniejsza poziom cholesterolu. Poza tym są prawdziwą atrakcją dla układu pokarmowego, gdyż zawierają liczne i różnorodne kultury drobnoustrojów, współpracujące z naszą florą bakteryjną. Zawierają mnóstwo błonnika, a poza tym fermentacja nie tylko konserwuje składniki odżywcze, ale także rozkłada je do lepiej przyswajalnej postaci. W kiszonkach w wersji niepasteryzowanej, a więc żywej, znajdziemy bogactwo składników pokarmowych. Po szczegóły zapraszamy na naszego bloga.

Magda: Nieprzetworzona żywność to też naturalne źródło energii. Jeśli żywisz się tym, co „żywe”, co daje życie, czujesz się po prostu lepiej. Współczesna medycyna, ta „światła”, leczy obecnie dietą wiele chorób, takich jak choćby nadciśnienie, otyłość, cukrzyca, anemia, alergie, choroby tarczycy, a przede wszystkim nowotwory.

Komu szczególnie polecacie kiszonki?

Mikołaj: Wszystkim dla budowania sprawnie działającego mikrobiomu jelitowego, a tym samym dla odporności. Sportowcom polecamy naturalne izotoniki, którymi są zakwasy z kapusty. Zakwas z buraka dla zapobiegania anemii i jako pomoc w regeneracji organizmu w trakcie choćby leczenia choroby nowotworowej. Oj, cukrzykom, alergikom, odchudzającym się… , jak mówiłem – wszystkim.

W dobie pandemii wielu z nas postanowiło bardziej zadbać o własne zdrowie. Dostrzegacie ten trend?

Mikołaj: Pandemia i zalecenia immunologów, by poprzez żywienie zadbać o system odpornościowy zdecydowanie wpłynęły na wybory żywieniowe Polaków. Coraz więcej osób kupuje żywność świadomie, dba o jej pochodzenie i jakość. Dlatego generalnie sprzedaż produktów ekologicznych rośnie i my także to odczuwamy. Choć ciągle nam daleko do innych krajów europejskich, ten znaczący wzrost cieszy.

Od niedawna swoją Zakwasownię ma Żoliborz. W piątek, 12 lutego odbędzie się oficjalne otwarcie Waszego sklepu przy ulicy Rydygiera. Tym, którzy po raz pierwszy Was odwiedzą co byście polecili?

Magda: Lubimy wszystko, więc to trudne zadanie, ale z pewnością musicie zacząć od naszych zakwasów z buraka i kapusty. Poza tym kimchi, jakiego, nieskromnie powiem, nie znajdziecie w kraju. Skosztujcie kombuchy i któregoś z prozdrowotnych shotów… Mamy też całą gamę produktów, po które wracają nie tylko roślinożercy – cheddar z nerkowców, majonezy i sosy, a wegańskie śledzie były w wielu domach hitem ostatniej Wigilii. Nie wahajcie się porozmawiać z naszymi sprzedawcami, na pewno uważnie i dobrze doradzą. Spróbujcie.


1

1

DSC_1782

DSC_1782

DSC_1813

DSC_1813

DSC_3519-3

DSC_3519-3

DSC_7328

DSC_7328

zakwasownia_wilcza-88-of-104

zakwasownia_wilcza-88-of-104

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ