Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 19 marca 2024 04:09

[Radio Żoliborz] Przegląd tygodnia #5: SPPN na Żoliborzu coraz bardziej realny. Drogowcy przygotowują się do pierwszego etapu

Czas na przegląd tygodnia w Radiu Żoliborz.

Posłuchaj przeglądu tygodnia w Radiu Żoliborz

Podczas ostatniej sesji rady dzielnicy radni dzielnicy przyjęli stanowisko w sprawie zagospodarowania pustki technologicznej nad stacją metra plac Wilsona. Temat utworzenia parkingu podziemnego w centralnej części Żoliborza powrócił na wniosek klubu radnych Koalicji Obywatelskiej. W ostatecznie przyjętym stanowisku, potrzebę utworzenia miejsc parkingowych pod placem Wilsona argumentowali koniecznością uporządkowania parkowania w tym rejonie dzielnicy w dobie planowanego rozszerzenie płatnej strefy parkowania o cały Żoliborz.

Radni z ramienia Miasto jest Nasze podczas dyskusji zwrócili uwagę, na to że dzielnica ma pilniejsze wydatki jak choćby budowa domu kultury dlatego inwestycja ta nie powinna być realizowana ze środków publicznych. Oponenci wskazywali również, że budowa stu miejsc parkingowych za minimum 20 mln zł, w obliczu walki z kryzysem klimatycznym przeczy polityce miasta, w ramach której ma być ograniczany ruch samochodowy w mieście, a także jest niegospodarnym wydawaniem środków, które mogłyby być przeznaczone części na zieleń.

Ostatecznie jednak w stanowisku, radni apelują o to by miejsca parkingowe powstały jako inwestycja miejska lub, żeby pustkę zaadoptował pod parking prywatny inwestor, co w perspektywie wprowadzenia SPPN wydaje się bardziej realne. Dodam tylko, że przyjęte stanowisko jest apelem radnych i nie rodzi skutków prawnych.


Czytaj też: Żoliborscy radni przyjęli stanowisko w sprawie budowy parkingu pod placem Wilsona




Pozostając w temacie parkowania. Poszerzenie SPPN wykracza poza deklaracje władz. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił dziś przetarg na przeprowadzenie badań parkingowych wraz z kompleksowym opracowaniem niezbędnych zmian w organizacji ruchu na Żoliborzu i Ochocie. Potencjalni wykonawcy swoje oferty mogą składać do 7 kwietnia tego roku. Przypomnijmy że według zapowiedzi urzędników SPPN ma objąć Żoliborz w 2021 roku. Jak działa płatne parkowanie przekonali się niedawno mieszkańcy budynku Przasnyska 11 - wiecznie zapchany niewielki parking przy ich bloku po wprowadzeniu opłat z dnia na dzień opustoszał.

Z samochodów przesiadamy się na rowery. Na stołeczne drogi powróciły rowery miejskie. Sezon rozpoczęły 1 marca. Rowery w trakcie trzymiesięcznej przerwy przeszły konserwację i naprawę. W nowym sezonie warszawiacy mają do dyspozycji niemal 6 tys. rowerów i 400 stacji. Na Żoliborzu dostępnych jest 12 stacji. Do całego systemu dokłada się Zarząd Dróg Miejskich. W skali miesiąca drogowcy wydają na rowery miejskie około 1 mln zł. Wkrótce drogowcy mają ogłosić przetarg na nowego operatora rowerów miejskich ponieważ obecna umowa z Nextbike wraz z końcem tego sezonu wygasa. Czy możemy spodziewać się jakiś zmian? Czas pokaże, choć pojawiają się opinie, że mieszkańcy powinni mieć możliwość korzystania z rowerów w trakcie zimy.

Mieszkańcy Żoliborza Artystycznego od miesięcy domagają się poszerzenia wąskiego chodnika przy zbiegu ulic Rydygiera i Powązkowskiej. ZDM tłumaczy, że nie może nic zrobić póki developer nie ustosunkuje się do uwag drogowców wniesionych przy odbiorach ulicy Powązkowskiej.


Czytaj też: „Chudniemy od samego patrzenia.” Wąskie gardło dla pieszych przy ruchliwej Powązkowskiej



Obecnie chodnik ma 100 cm szerokości a obok znajduje się przystanek autobusowy. W szczycie poruszanie się po nim jest utrudnione i dość niebezpieczne, bo tuż obok przejeżdżają samochody. Wystarczy, że ktoś kogoś przypadkiem popchnie w kierunku jezdni i mamy gotowy czarny scenariusz. O sprawę zapytaliśmy Dom Development. Rzecznik prasowy spółki nie podaje konkretnego terminu, kiedy ustosunkuje się do uwag inspektorów ZDM wniesionych podczas odbiorów. Wiadomo jedynie, że nastąpi to w pierwszym półroczu tego roku. Wtedy też drogowcy będą mogli poszerzyć wąskie gardło dla pieszych.

W tym tygodniu przyjrzeliśmy się audytowi przejść dla pieszych. Przebadano łącznie 180 przejść na Żoliborzu. Z całej puli aż 20 „zebr” ma najniższy stopień bezpieczeństwa. Większość z nich znajduje się na ulicy Mickiewicza. Według zaleceń audytorów ulicę tę należałoby zawęzić tak jak zrobiono to np. w alei Wojska Polskiego. Jak wiadomo ZDM obecnie opracowuje projekt przebudowy ulicy Mickiewicza.


Czytaj też: Audyt przejść dla pieszych. Ulica Mickiewicza wymaga zwężenia


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ
zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 0°CMiasto: Warszawa

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 7 km/h