Czas na przegląd tygodnia w Radiu Żoliborz.
Podczas ostatniej sesji rady dzielnicy radni dzielnicy
przyjęli stanowisko w sprawie zagospodarowania pustki technologicznej nad stacją
metra plac Wilsona. Temat utworzenia parkingu podziemnego w centralnej
części Żoliborza powrócił na wniosek klubu radnych Koalicji Obywatelskiej. W ostatecznie
przyjętym stanowisku, potrzebę utworzenia miejsc parkingowych pod placem Wilsona
argumentowali koniecznością uporządkowania parkowania w tym rejonie dzielnicy w
dobie planowanego rozszerzenie płatnej strefy parkowania o cały Żoliborz.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
Radni z ramienia Miasto jest Nasze podczas dyskusji zwrócili
uwagę, na to że dzielnica ma pilniejsze wydatki jak choćby budowa domu kultury
dlatego inwestycja ta nie powinna być realizowana ze środków publicznych. Oponenci
wskazywali również, że budowa stu miejsc parkingowych za minimum 20 mln zł, w
obliczu walki z kryzysem klimatycznym przeczy polityce miasta, w ramach której
ma być ograniczany ruch samochodowy w mieście, a także jest niegospodarnym
wydawaniem środków, które mogłyby być przeznaczone części na zieleń.
Ostatecznie jednak w stanowisku, radni apelują o to by miejsca
parkingowe powstały jako inwestycja miejska lub, żeby pustkę zaadoptował pod
parking prywatny inwestor, co w perspektywie wprowadzenia SPPN wydaje się
bardziej realne. Dodam tylko, że przyjęte stanowisko jest apelem radnych i nie
rodzi skutków prawnych.
Czytaj też: Żoliborscy radni przyjęli stanowisko w sprawie budowy parkingu pod placem Wilsona
Pozostając w temacie parkowania. Poszerzenie SPPN wykracza poza deklaracje władz. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił dziś przetarg na przeprowadzenie badań parkingowych wraz z kompleksowym opracowaniem niezbędnych zmian w organizacji ruchu na Żoliborzu i Ochocie. Potencjalni wykonawcy swoje oferty mogą składać do 7 kwietnia tego roku. Przypomnijmy że według zapowiedzi urzędników SPPN ma objąć Żoliborz w 2021 roku. Jak działa płatne parkowanie przekonali się niedawno mieszkańcy budynku Przasnyska 11 – wiecznie zapchany niewielki parking przy ich bloku po wprowadzeniu opłat z dnia na dzień opustoszał.
Z samochodów przesiadamy się na rowery. Na stołeczne
drogi powróciły rowery miejskie. Sezon rozpoczęły 1 marca. Rowery w trakcie
trzymiesięcznej przerwy przeszły konserwację i naprawę. W nowym sezonie
warszawiacy mają do dyspozycji niemal 6 tys. rowerów i 400 stacji. Na Żoliborzu
dostępnych jest 12 stacji. Do całego systemu dokłada się Zarząd Dróg Miejskich.
W skali miesiąca drogowcy wydają na rowery miejskie około 1 mln zł. Wkrótce
drogowcy mają ogłosić przetarg na nowego operatora rowerów miejskich ponieważ
obecna umowa z Nextbike wraz z końcem tego sezonu wygasa. Czy możemy spodziewać
się jakiś zmian? Czas pokaże, choć pojawiają się opinie, że mieszkańcy powinni
mieć możliwość korzystania z rowerów w trakcie zimy.
Mieszkańcy Żoliborza Artystycznego od miesięcy domagają się poszerzenia
wąskiego chodnika przy zbiegu ulic Rydygiera i Powązkowskiej. ZDM tłumaczy,
że nie może nic zrobić póki developer nie ustosunkuje się do uwag drogowców
wniesionych przy odbiorach ulicy Powązkowskiej.
Czytaj też: „Chudniemy od samego patrzenia.” Wąskie gardło dla pieszych przy ruchliwej Powązkowskiej
Obecnie chodnik ma 100 cm szerokości a obok znajduje się przystanek autobusowy. W szczycie poruszanie się po nim jest utrudnione i dość niebezpieczne, bo tuż obok przejeżdżają samochody. Wystarczy, że ktoś kogoś przypadkiem popchnie w kierunku jezdni i mamy gotowy czarny scenariusz. O sprawę zapytaliśmy Dom Development. Rzecznik prasowy spółki nie podaje konkretnego terminu, kiedy ustosunkuje się do uwag inspektorów ZDM wniesionych podczas odbiorów. Wiadomo jedynie, że nastąpi to w pierwszym półroczu tego roku. Wtedy też drogowcy będą mogli poszerzyć wąskie gardło dla pieszych.
W tym tygodniu przyjrzeliśmy się audytowi przejść dla
pieszych. Przebadano łącznie 180 przejść na Żoliborzu. Z całej puli aż 20 „zebr”
ma najniższy stopień bezpieczeństwa. Większość z nich znajduje się na ulicy
Mickiewicza. Według zaleceń audytorów ulicę tę należałoby zawęzić tak jak
zrobiono to np. w alei Wojska Polskiego. Jak wiadomo ZDM obecnie opracowuje
projekt przebudowy ulicy Mickiewicza.
Czytaj też: Audyt przejść dla pieszych. Ulica Mickiewicza wymaga zwężenia