Na zlecenie Zarządu Dróg Miejskich przeprowadzono audyt przejść dla pieszych. Na ponad 180 zaudytowanych „zebr” na Żoliborzu, 20 wymaga natychmiastowych usprawnień poprawiających bezpieczeństwo. Według sporządzonych badań na ulicy Mickiewicza aż pięć przejść otrzymało najniższą ocenę.
„Audytorzy ocenili oświetlenie uliczne w rejonie przejścia
oraz przyjrzeli się funkcjonującej tam organizacji ruchu. Podstawą audytu były
wizje lokalne przeprowadzane przez audytora w terenie, na konkretnym przejściu.
Odbywały się one od poniedziałku do soboty, wykluczając czas opadów. W ramach
tych prac zebrane zostały dane m.in. na temat organizacji i geometrii ruchu.” –
czytamy na stronie internetowej Zarządu Dróg Miejskich.
Ten artykuł czytasz w ramach bezpłatnego dostępu do wybranych treści. Jeśli chcesz zyskać dostęp do wszystkich artykułów, wykup prenumeratę.
Audyt na Żoliborzu zakończono pod koniec ubiegłego roku.
Zbadano łącznie 182 przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. Dla
każdej z „zebr” wykonano ocenę oświetlenia ulicznego oraz organizacji ruchu na
przejściu i w jego otoczeniu. Przejścia badano pod kątem 30 kryteriów.
Badania przeprowadzały 3 lub 4 osobowe zespoły złożone z
osób o różnych kompetencjach i doświadczeniach. Według drogowców takie
podejście pozwoli spojrzeć na problemy w konkretnych przypadkach z każdej
możliwej perspektywy. Metodyka opracowana na potrzeby Warszawy, jak podkreśla
ZDM, jest unikalna i prawdopodobnie nigdzie na świecie nie prowadzono tak
kompleksowego audytu na tak dużą skalę.
Gdzie według ekspertów piesi mogą być najbardziej
zagrożeni?
Spośród ocenionych 180 przejść, wyłoniła się lista 20, które
charakteryzuje najniższy poziom bezpieczeństwa pieszych. Znalazło się na niej 5
zebr z oceną 0 (wszystkie w ulicy Mickiewicza) oraz 15 z oceną 1 są to
przejścia, gdzie działania na rzecz poprawy powinny zostać podjęte równie
pilnie, co w przypadku ocen 0.
Skala jaką przyjęto zaczyna się od 0 co oznacza „bardzo
wysokie ryzyko zdarzeń drogowych z udziałem niechronionych użytkowników ruchu
drogowego z dużym ryzykiem skutku śmiertelnego.” Ocena 5 oznacza niskie ryzyko
zdarzeń drogowych z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego.

Najczęściej wskazywanymi zagrożeniami są te z grupy
określonej „widoczność”. Według ekspertów ograniczają ją m.in. zaparkowane
samochody, słupy, reklamy, drzewa, krzewy czy budynki. Drugą w kolejności grupą
zagrożeń jest „geometria”. W tej kategorii jako zagrożenia wymieniane są m.in.
zbyt małe szerokości azylu, za długie przejścia dla pieszych czy za szerokie
pasy ruchu. Trzecią grupą są zagrożenia „pozostałe” rozumiane m.in. jako: zły
stan techniczny nawierzchni jezdni; brak odpowiedniej powierzchni akumulacji
dla pojazdów skręcających; brak ciągłości trasy pieszych przed lub za
przejściem dla pieszych. W trzeciej, „urządzenia”, a właściwie ich brak. Chodzi
przede wszystkim o ułatwienia dla osób niepełnosprawnych. Najmniej liczną
grupą, jest grupa „brak uwag” oznaczająca „brak poważnych zagrożeń
bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wad technicznych.”

Na Mickiewicza najniebezpieczniejsze „zebry”
Wśród 20 „zebr” charakteryzujących się najniższym poziomem
bezpieczeństwa aż 13 znajduje się na ulicy Mickiewicza. W ocenie audytorów w
pobliżu audytowanych przejść w ulicy Mickiewicza kierowcy poruszają się ze
znaczną prędkością. Powołują się na dane z 2017 roku według, których na
południe od placu Inwalidów średnia prędkość wacha się w granicach od 58 do 64
km/h. Z kolei jednostkowe prędkości maksymalne wynoszą 115 km/h. Audytorzy
wskazują, że zachętą do rozwijania prędkości może być obecny przekrój jezdni,
która ma po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W sporządzonym raporcie czytamy:
„Dla całego odcinka ul. Adama Mickiewicza od ul. Krasińskiego do ul. Potockiej
należy podjąć działania systemowe. Przede wszystkim należy ocenić czy przekrój
2×2 jest niezbędny. Na podstawie obserwowanych niewielkich natężeń ruchu oraz
parkowania na obu zewnętrznych pasach nasuwa się wniosek, że taki przekrój na
tym odcinku nie jest niezbędny.”
Posłuchaj też: [Radio Żoliborz] Wiktor Zając: „Sprawa przejścia na Broniewskiego toczy się odkąd ono istnieje”
Na Mickiewicza po jednym pasie ruchu
Jedną z proponowanych koncepcji na tym odcinku jest
pozostawienie po jednym pasie w każdym kierunku, zaś drugi przeznaczyć pod
ścieżkę rowerową czy miejsca parkingowe lub zlikwidować jedną jezdnię, a na
drugiej wprowadzić ruch dwukierunkowy.
Obecnie drogowcy, mając na uwadze opinie ekspertów biorących
udział w audycie, pracują nad projektem przebudowy ulicy Mickiewicza na odcinku
od ulicy Rudzkiej do placu Inwalidów wyłączając ze swych zamiarów plac Wilsona.
Założeniem projektu jest przekrój ulicy 2×1 (czyli dwie jezdnie po jednym pasie
ruchu) wraz z pasami ruchu dla rowerów oraz postojowymi dla samochodów. Całość
ma przypominać organizację ruchu wprowadzoną choćby w alei Wojska Polskiego. Po
zatwierdzeniu przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu, projekt zostanie
skierowany do realizacji w terenie.