Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 00:10

Wycinka w alei Wojska Polskiego. „Nikt nie podejmie się dalszego utrzymywania tak niebezpiecznych drzew”

Zapowiadana wymiana drzewostanu w alei Wojska Polskiego ma stać się faktem. W związku z tym usuniętych może zostać 58 drzew. Czy tak się stanie? Wszystko zależy od decyzji Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Warszawie stanowiącej ostatni etap weryfikacji wniosku złożonego przez Zarząd Zieleni Warszawskiej. W ocenie pracowników ZZW objęte wnioskiem o wycinkę drzewa stanowią zagrożenie.

– Temat drzew w alei Wojska Polskiego, dla mnie jako inspektora zajmującego się zielenią na Żoliborzu, to najtrudniejsze z dotychczasowych wyzwań. Przeważająca liczba drzew rosnących w tym rejonie jest w bardzo złym stanie zdrowotnym. Właściwie należałoby ograniczyć mieszkańcom możliwość przebywania w ich pobliżu, zwłaszcza kiedy wieje wiatr. Jednak takie rozwiązanie jest trudne do wyobrażenia w terenie miejskim, w obrębie jednej z głównych ulic tej dzielnicy.  – tłumaczył w Radiu Żoliborz Tomasz Niewczas, inspektor zajmujący się żoliborską zielenią z ramienia Zarządu Zieleni Warszawskiej.  

ZZW zawnioskował o wycinkę 58 drzew w alei Wojska Polskiego. W większości są to klony srebrzyste. Jest to element wymiany drzewostanu w alei, polegający na nasadzeniu nowych drzew z gatunków, które mają radzić sobie znacznie lepiej w przestrzeni miejskiej. Jak podkreśla jeden z inspektorów ZZW jest to wymagająca operacja o istotnym znaczeniu dla Żoliborza. 

W ten sposób na odcinku od Placu Inwalidów do ulicy Przasnyskiej w trakcie niecałego roku wyciętych może być łącznie ponad 90 drzew (przyp. red. w związku z przebudową ulicy Rydygiera Urząd Dzielnicy wyciął ponad 30 drzew).

Termin ujęty we wniosku złożonym do Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, do którego mają być przeprowadzone wycinki w alei Wojska Polskiego - to 29 lutego. Ze względu na ciągnącą się procedurę uzyskania pozwolenia zostanie on przedłużony do grudnia 2020 roku.

Wniosek nie jest jeszcze rozpatrzony, dlatego wizja wycięcia 58 drzew w alei Wojska Polskiego nie jest jeszcze przesądzona. Jeżeli WUOZ nie wyda pozwolenia do końca lutego, prace przy drzewach zostaną rozłożone w ciągu roku tak, by już jesienią rozpocząć nasadzenia nowych drzew.

Proces wymiany drzewostanu i związanej z nią wycinki uwzględniał m.in. wykonanie obserwacji ornitologicznej każdego drzewa wytypowanego do usunięcia. W efekcie powstała ekspertyza, którą dołączono do wniosku. W przypadku, gdy prace wycinkowe będą realizowane w tzw. okresie lęgowym, specjaliści ornitologii dokonają ponownego sprawdzenia każdego z drzew. Jeżeli okaże się, że ptactwo upatrzyło sobie któreś z drzew do gniazdowania, ma być ono odpowiednio zabezpieczone poprzez całkowite wygrodzenie, zaś jego usunięcie nastąpi dopiero po wyprowadzeniu się lęgu ptasiego.


Czytaj też: Jak miniony rok kształtuje się pod względem wycinek i nowych nasadzeń?




Miały szybko zazielenić dzielnicę

W istniejącej wzdłuż alei Wojska Polskiego zieleni dominującym obecnie gatunkiem jest klon srebrzysty. Prawdopodobnie wydawał się on atrakcyjny włodarzom w XX-leciu międzywojennym. - W czasach, kiedy w okolicach przedpola Cytadeli Żoliborz zaczął się gwałtownie zabudowywać, uświadomiono sobie istotne w tym otoczeniu braki w zieleni wysokiej. Zdecydowano wówczas, by zasadzić drzewa z gatunków szybkorosnących, które w krótkim czasie są w stanie wytworzyć okazałe korony. Tyle tylko, że drzewa te równie szybko, bo w ramach jednego pokolenia, zamierają,  zwłaszcza w warunkach miejskich – tłumaczył dzielnicowy ogrodnik i dodaje: - Klony srebrzyste, w przeciwieństwie do wielu  innych gatunków, należą do drzew, których mechanizmy grodziowania, czyli obrony przed grzybami, działają bardzo słabo. Doprowadza to do sytuacji, w której każda powstała rana skutkuje dalszą infekcją. Niewystarczająca regeneracja klonów implikuje kolejne, duże zniszczenia i następnie wpływa na ogólny zły stan całego układu znajdujących się w alei drzew.

Jako dowód złego stanu drzew w alei Wojska Polskiego, do wniosku, dołączono dokumentację obrazująca powalone i połamane w wyniku nawałnic w 2016 i 2017 roku drzewa. - Żaden odpowiedzialny administrator nie podejmie się utrzymywania tak niebezpiecznych drzew – dodaje inspektor żoliborskiej zieleni. Według sporządzonych ekspertyz drzewa są osłabione m.in. przez infekcje grzybów patogenicznych (owocniki tzw. huby są widoczną tego oznaką). - Zaatakowany nimi pień staje się kruchy i podatny na złamania, mimo że gałęzie w porze letniej obrastają zielonymi liśćmi i na pierwszy rzut oka drzewa wydają się być zdrowe. Zły stan pnia najlepiej widać na złamanych fragmentach przerośniętych strzępkami grzybni, gdzie krawędź jest poszarpana w jednym poziomie, a jego wypełnienie można łatwo odrywać  – tłumaczy Tomasz Niewczas. Wskazane drzewa zdaniem inspektora z ramienia ZZW są nie do uratowania głównie ze względu na występujące zagrzybienia.  

Przypomnijmy, że w sierpniu 2018 roku w Parku Praskim doszło do tragicznego w skutkach wypadku. Zielony konar kolonu runął wówczas na rodziców siedzących z dzieckiem na ławce pod drzewem. W wyniku tego zdarzenia matka i córka trafiły do szpitala z ciężkimi obrażeniami. Dziewczynka zmarła, zaś jej matka wybudziła się ze śpiączki po kilku dniach. Warto zaznaczyć, że drzewo, które stało się przyczyną tragedii nie miało widocznych oznak chorobowych np. suchych gałęzi czy liści. W sprawie tej prowadzone jest obecnie postępowanie sądowe.

O konieczności przeprowadzenia wymiany drzewostanu wiadomo nie od dziś

O złym stanie drzew w alei Wojska Polskiego wiadomo od lat. Informacje na ten temat, a także o konieczności przeprowadzenia niezbędnych  wycinek, pojawiały się już od 2016 roku. Wówczas, w skutek nawałnic, powalonych zostało kilka drzew, runęło też wiele konarów. Sytuacja powtórzyła się dokładnie rok później, podczas kolejnej silnej burzy.

W 2018 roku rozpoczęto kompleksowe badanie drzew w całej alei Wojska Polskiego, które później stało się podstawą do planowania dalszych działań. Pracownicy ZZW przeprowadzili wówczas szczegółową inwentaryzację drzewostanu. Każde z drzew oznaczono i ponumerowano. Jak się okazało, problem chorych drzew dotyczy niemal całej alei, nie zaś pojedynczych drzew.

W ramach projektu, jeszcze w tym samym roku posadzono 40 nowych drzew. Jak podkreśla inspektor z ZZW były to nasadzenia dodatkowe, a nie tzw. kompensacja.

Kwestia planowanych wycinek 58 drzew omawiana była także w marcu zeszłego roku na posiedzeniu dzielnicowej Komisji Ochrony Środowiska. Już wtedy przedstawiciele ZZW wskazywali na konieczność przeprowadzenia wymiany drzew i związanej z nią wycinki.

W międzyczasie, ZZW przeprowadził w alei Wojska Polskiego szereg prac pielęgnacyjnych i działań zmierzających do ochrony rosnących tam drzew. Podczas remontu alei prowadzonego przez ZDM, w rejonie wielu drzew zdecydowano się zrezygnować z betonowych krawężników, tak by uchronić od zniszczenia systemy korzeniowe. Zastosowano wówczas, jako alternatywne rozwiązanie, stalowe listwy podtrzymujące chodnik, mocowane szpilami wchodzącymi punktowo w głąb ziemi. Ponadto, na co zwraca uwagę dzielnicowy ogrodnik, dokonywane były liczne specjalistyczne zabiegi, w tym formowanie rosnących w alei platanów czy odciążenie koron chorych drzew, tak by pomóc im przetrwać 2019 rok. Tego typu działania zaplanowano z trzyletnim wyprzedzeniem o czym można przeczytać w załączonym do wniosku projekcie gospodarki drzewostanem przy alei Wojska Polskiego.


Posłuchaj też: Tomasz Niewczas w Radiu Żoliborz opowiada o swoich działaniach na Żoliborzu. Gdzie jeszcze czekają nas wycinki?



Nowe drzewa jesienią tego roku

Wraz z punktową wycinką w 2017 roku zdecydowano się rozpocząć również działania pozwalające na zachowanie przyrodniczej różnorodności w alei. Pozostawiono niektóre pnie drzew, będące dziś doskonałym żerowiskiem m.in. dla dzięciołów. - Skala planowanego usunięcia drzew, wymagała jednoczesnej zmiany w sposobie zarządzania terenem. Zrezygnowano więc z koszenia trawy czy jesiennego grabienia liści na znacznej powierzchni. Chodziło to, by przyszłe prace były jak najmniej odczuwalne dla lokalnego ekosystemu. W ten sposób przyroda łatwiej przetrwa trudny okres przejściowy, w który, wymieniane będą drzewa – wyjaśnia inspektor ds. zieleni z ramienia ZZW.

Nowe nasadzenia planowane są już jesienią tego roku. Zgodnie z informacjami zamieszczonymi we wniosku będzie to 55 drzew – 7 klonów i 48 platanów. Kolejne 3 platany mają być posadzone dopiero w 2023 roku, dlatego, że trzy z drzew wskazanych do wycinki pozostaną do tego czasu w formie stojących pni mających posłużyć lokalnej przyrodzie.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ