Pod koniec października ogłoszono plany dotyczące
rozszerzenia strefy płatnego parkowania. W 2021 roku ma objąć Żoliborz. Przed
urzędnikami dużo pracy, a czasu jest niewiele, zwłaszcza, że drogowcy
zapowiadają wprowadzenie płatnego parkowania na Żoliborzu w pierwszej połowie
2021 roku.
Według początkowych szacunków, żoliborska strefa płatnego parkowania obejmie 8700 miejsc postojowych. Tak wynika z charakterystyki ulic i porównań z miejscami, gdzie SPPN już działa. Zanim kierowcy zapłacą za parkowanie na Żoliborzu, przed drogowcami szereg skomplikowanych działań.
Ten artykuł czytasz bezpłatnie dzięki
"Westfield Arkadia"
Wypróbuj naszą prenumeratę i zyskaj więcej.
Na początku przyszłego roku ZDM ma ogłosić przetarg na
wykonanie badań i analiz stanowiących inwentaryzację dotychczasowych miejsc
parkingowych i możliwości wytyczenia nowych. W ramach tych działań sprawdzany
będzie m.in. czas postoju pojazdów, ich rotacja i w jakich porach dnia jest
największe zapotrzebowanie na parkowanie.
Wyniki analiz będą podstawą do proponowanych zmian w
organizacji ruchu na terenie dzielnicy. Będą one konsultowane z mieszkańcami,
tak jak odbywało się to niedawno na Pradze Północ i na Woli. Dzielnice wówczas
podzielono na podobszary, w których odbyły się spotkania z mieszkańcami. Ulica
po ulicy analizowane były propozycje zmiany organizacji ruchu.
[betterpay amount=”5″ button=”https://gazetazoliborza.pl/wp-content/uploads/2019/11/wesprzyj_nas_banner-4.jpg” description=”Wsparcie” validity=”0″ validity_unit=”d” ids=””][/betterpay]
Na podstawie zebranych opinii sporządzane są szczegółowe
projekty organizacji ruchu. Po ich zatwierdzeniu, przez Biuro Polityki
Mobilności i Transportu, wyłoniony w postępowaniu przetargowym wykonawca wdroży
organizację ruchu w terenie. Równolegle Rada Miasta musi podjąć uchwałę
regulującą granicę i stawki. Jaki jest harmonogram tych prac? Tego jeszcze nie
wiadomo. Data rozpoczęcia konsultacji społecznych i pozostałych działań będzie
znana w momencie rozstrzygnięcia przetargu na analizę i badania potencjału
postojowego dzielnicy.
Jednokierunkowy ruch i strefy dla mieszkańców
Wyzwaniem we wprowadzeniu SPPN może okazać się szerokość
niektórych ulic. Prawdopodobnie na wielu żoliborskich uliczkach będzie niemożliwe
zachowanie dwukierunkowego ruchu przy jednoczesnym wyznaczeniu miejsc postojowych.
Drogowcy przyznają, że Żoliborz jako teren jest bardzo
trudny do wprowadzenia SPPN, ze względu na duża liczbę dróg wewnętrznych
należących do spółdzielni i wspólnot, na których, w świetle litery prawa, nie
mogą pobierać opłat za parkowanie. Tego typu drogi i podwórka wewnętrzne mogą
być dziurą w całym systemie SPPN. Na Woli i Pradze Północ planowane jest wprowadzenie
pilotażowo stref tylko dla mieszkańców, które miałby uszczelnić strefę płatnego
parkowania. Żeby zapobiec dzikiemu parkowaniu, władze Woli wprowadzają znaki zezwalające
na parkowanie jedynie mieszkańcom z identyfikatorami. Jest to jednak obszar, na
którym odpowiednie działania, w przypadku Żoliborza, muszą być podjęte przez
dzielnicę i wspólnoty czy spółdzielnie.
Jeśli chodzi o stawki abonamentów dla mieszkańców, nie padły żadne deklaracje ze strony przedstawicieli ZDM. Stwierdzono jedynie, że opłata za drugi albo trzeci samochód zarejestrowany pod jednym adresem powinna być drastycznie wyższa. Z doświadczenia wynika, że dochodzi do dużych nadużyć ze strony mieszkańców, którzy pod swoim adresem mają zarejestrowanych kilka aut. Rekordzista na jeden adres ma zarejestrowanych 17 samochodów.
Jak poinformowało Radio Kolor pojawiły się również pomysły, aby opłaty były pobierane do godz.
Co z pustką technologiczną pod placem Wilsona?
O wprowadzeniu płatnego parkowania na Żoliborzu mówi się od wielu lat. Tematem pobocznym dyskusji jest kwestia pustki technologicznej pod placem Wilsona. Jaki los czeka niewykorzystaną przestrzeń pod centralnym placem Żoliborza? Tego dowiemy się już 29 listopada, kiedy rozstrzygnie się postepowanie na realizację parkingu podziemnego pod placem Wilsona i pod placem Powstańców Warszawy w Śródmieściu.
Ponadto drogowcy planują stworzenie systemu w formie aplikacji
mobilnej, która obejmie całą strefę płatnego parkowania i będzie podpowiadała
kierowcą, gdzie są wolne miejsca postojowe. Narzędzie będzie prawdopodobnie gotowe
w przyszłym roku.
5 komentarzy
[…] Płatne parkowanie na Żoliborzu w pierwszej połowie 2021 roku. Jak będzie wyglądał cały proces… […]
[…] który poparli mieszkańcy jest z 2017 roku. Korzystając z obecności Tamasa Dombiego z ZDM, podczas ostatniego posiedzenia komisji ładu przestrzennego, radna Rapacka zapytała: – Co z zebrą na ul. Słowackiego? Wicedyrektor Dombi […]
[…] Na początku przyszłego roku Zarząd Dróg Miejskich zapowiedział przetarg na wykonanie badań i a… W ramach tych działań sprawdzany będzie m.in. czas postoju pojazdów, ich rotacja i w jakich porach dnia jest największe zapotrzebowanie na parkowanie. W kolejnym mają odbyć się konsultacje z mieszkańcami i montaż parkometrów. […]
[…] Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego ma objąć Żoliborz w 2021 roku. Drogowcy przyznają, że Żoliborz jako teren jest bardzo trudny do wprowadzenia SPPN, ze względu na duża liczbę dróg wewnętrznych należących do spółdzielni i wspólnot, na których, w świetle litery prawa, nie mogą pobierać opłat za parkowanie. Tego typu drogi i podwórka wewnętrzne mogą być dziurą w całym systemie SPPN. – Nie wyobrażam sobie sytuacji, w której mieszkaniec, mając pilota od szlabanu, może zaparkować pod domem za darmo, a po za terenem osiedla będzie musiał płacić. – mówi Wiktor Zając ze Stowarzyszenia Zatrasie i dodaje: – Administracje muszą przemyśleć swoje działania. […]
[…] Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Żoliborzu ma obowiązywać już w 2021 roku, o czym informowaliśmy na łamach Gazety Żoliborza. Jej wprowadzenie poprzedzą analizy i konsultacje z mieszkańcami. […]