Tragiczny wypadek, do którego doszło na ulicy Sokratesa, wywołał intensywną dyskusję na temat bezpieczeństwa na stołecznych drogach. W ubiegłym roku na warszawskich drogach zginęło 24 pieszych. Aż 16 z nich zginęło na przejściu dla pieszych, w 10 przypadkach z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przez kierowcę.
Te liczby maleją – 5 lat temu ofiar było dwukrotnie więcej. Jaku ustaliło Radio Kolor, co 10-te przejście dla pieszych w Warszawie zaliczane jest do najbardziej niebezpiecznych. Tak wynika z audytu ZDM.
Ten artykuł czytasz bezpłatnie dzięki "Westfield Arkadia"
Wypróbuj naszą prenumeratę i zyskaj więcej. Pierwszy miesiąc za darmo. Przetestuj i zrezygnuj w kiedy chcesz.
Audyt prowadzony przez drogowców obejmuje „zebry” bez
sygnalizacji świetlnej. Eksperci badają bezpieczeństwo pod kątem około 30
kryteriów. Pod uwagę brana jest m.in. geometria jezdni, organizacja ruchu i
natężenie oświetlenia ulicznego. W tym roku audytorzy sprawdzają przejścia dla
pieszych w Wawrze, we Włochach, na Żoliborzu, Bemowie i Pradze-Północ. Na
Żoliborzu sprawdzanych jest 182 „zebr”. Jednym z głównych problemów
zidentyfikowanych podczas dotychczasowych audytów jest ograniczanie widoczności
przez parkujące samochody. Ten problem dotyka aż 40 proc. zbadanych przejść. 20
proc. zidentyfikowanych zagrożeń wynikało z parkowania aut.
Wśród niebezpiecznych przejść społecznicy wskazują na
rejon skrzyżowania Mierosławskiego i Mickiewicza
Żoliborscy aktywiści ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, na podstawie zebranych opinii stworzyli mapę miejsc, gdzie kierowcy i piesi na Żoliborzu powinni zachować szczególną ostrożność. Ranking otwiera skrzyżowanie Mickiewicza z Mierosławskiego. Wymieniane jest ono, jako jedno z bardziej niebezpiecznych w całym mieście przejść dla pieszych. Kierowcy jadący z i do placu Wilsona mają przed sobą długą prostą. Dodatkowo w obu kierunkach, ruch odbywa się na dwóch pasach, a w miejscu „zebry”, na szerokiej jezdni nie ma azylu dla pieszych.
Łącznie na mapie znalazło się dziesięć lokalizacji z
niebezpiecznymi przejściami dla pieszych.