Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 16:45

Pomiary czystości powietrza w okolicy warszawskich szkół. Raport pokazuje: dzieci oddychają spalinami

Łukasz Porębski, radny dzielnicy Żoliborz, podzielił się w mediach społecznościowych szokującym raportem sporządzonym przez Smoglab.pl. Monitorowanie stanu zanieczyszczenia powietrza w okolicach szkół pokazuje, że nasze dzieci codziennie wdychają toksyczne tlenki azotu.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie dane ujawnia raport,
  • dlaczego w okolicach szkół zawsze są korki,
  • w jaki sposób można przeciwdziałać zanieczyszczaniu powietrza.

Dlaczego? Wciąż panuje bowiem moda na podwożenie dzieci do szkoły. I o ile bywa to zrozumiałe w przypadku małych dzieci, których szkoła jest daleko, to nagminne jest na przykład dowożenie młodzieży na lekcje w szkole przy ul. Anny German. Czy jest to konieczne?

https://www.youtube.com/watch?v=C88lClkCysE
Korek przy ul. Anny German. Źródło: media społecznościowe radnego Porębskiego

Największe stężenia toksycznych substancji obserwuje się podczas szczytów komunikacyjnych. Rodzice z różnych przyczyn decydują się, by swoje dzieci podwieźć aż pod same drzwi szkoły. Co stoi na przeszkodzie, aby młodzież dojeżdżała do szkoły rowerem, komunikacją miejską bądź szła pieszo?

Zarkorkowane ulice i zapchane parkingi przy szkołach wskazują, że jakieś przeszkody jednak są. Czy chodzi tu o wygodę, prestiż, obawę o bezpieczeństwo dziecka? Skutki długofalowe takiego postępowania są opłakane.

Dzieci, których organizm wciąż się rozwija, zmuszane są do wdychania smogu. Podwożąc swoją latorośl pod same drzwi szkoły, tak naprawdę szkodzisz jej i pozostałym dzieciom. Niedotlenienie spowodowane zanieczyszczonym powietrzem bardzo negatywnie przekłada się na sprawność oraz wyniki w nauce u dzieci. Smog powoduje alergie, niewydolność oddechową, podrażnienie błon śluzowych, a także częste infekcje.

Jak ochronić dzieci przed smogiem?

Aby ochronić dzieci przed szkodliwym wpływem wdychania smogu, warto odejść od zwyczaju dowożenia ich samochodem do placówki. Po pierwsze, powoduje to korek, co jest udokumentowane na jednym z filmów autorstwa radnego Porębskiego. Po drugie, samochody jeżdżące na wolnych obrotach - właśnie podczas zawracania, szukania miejsca parkingowego czy zatrzymywania się bez wyłączania silnika - produkują o wiele więcej spalin.

Warto zmienić swoje przyzwyczajenia. Dla zdrowia dziecka o wiele lepiej będzie, jeśli dojedzie ono do szkoły rowerem. Po ukończeniu 7 roku życia, dziecko może wracać ze szkoły bez opieki. Młodsze mogą wracać z placówki na przykład w towarzystwie starszego rodzeństwa, o ile ma ono ukończone 10 lat.

Czy samochód to konieczność?

Nie mówimy oczywiście, żeby całkowicie zakazać dowożenia dzieci na lekcje. Są różne sytuacje: jakaś duża makieta do przewiezienia, ulewa czy spóźnienie. Warto jednak zachęcać dzieci do samodzielności i ruchu na świeżym powietrzu.

Jak zaznaczają autorzy raportu, jedną z możliwości poprawy jakości powietrza w okolicach szkół mogłyby być regulacje prawne, na przykład zakaz podjeżdżania do szkoły na bliżej niż 100 metrów.

To wszystko nie miałoby jednak sensu bez sprawnie działającego transportu zbiorowego. I choć warszawska sieć komunikacyjna jest najlepsza w Polsce, to posiada pewne niedociągnięcia. Ostatnio głośna stała się sprawa jednego z osiedli położonych na granicy Ursynowa i Zgorzały. Rodzice nie mają zbyt wielkiego wyboru, niż dowożenie dzieci do szkoły, bo jedyna droga jest grząska i nieoświetlona. Dochodzi tu do absurdu, że do przedszkola położonego w tej samej wsi trzeba jechać naokoło, zahaczając o Warszawę...

Żoliborz jest jednak dzielnicą niewielką i dość dobrze skomunikowaną. Zadbajmy także o to, by był dzielnicą o dobrym stanie powietrza.

Przeczytaj również: Żoliborzanki i Żoliborzanie na Marszu Miliona Serc. Zobacz zdjęcia

W niedzielę, równo o 12:00 z ronda Dmowskiego, wystartował opozycyjny marsz, nazwany marszem miliona serc. Uczestnicy poszli ul. Marszałkowską, następnie skierowali się w Świętokrzyską, a na koniec szli Al. Jana Pawła II aż do ronda Zgrupowania AK Radosław. Na miejsce dotarli około godziny 14:00 gdzie odbyły się finał marszu. Poniżej prezentujemy galerię zdjęć wykonaną przez żoliborzanki i żoliborzan. Każde zdjęcie podpisane jest nazwiskiem autorki lub autora.


dzieci-szkola

dzieci-szkola


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1019 hPa
Wiatr: 37 km/h