Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 01:24

32 lata temu zmarła Kalina Jędrusik

Mijają 32 lata od śmierci Kaliny Jędrusik - znanej aktorki mieszkającej na Żoliborzu. Z tej okazji Aleksandra Wierzbicka, jej przybrana córka, udzieliła Polskiej Agencji Prasowej wywiadu. Brał w nim również udział Mikołaj Milcke - współautor biografii.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • kiedy zostanie wydana biografia Kaliny Jędrusik,
  • jakie mity o znanej aktorce zostaną obalone,
  • jaka była relacja Kaliny Jędrusik z Aleksandrą Wierzbicką.

Aleksandra Wierzbicka spędziła z Kaliną Jędrusik ponad ćwierćwiecze. Aktorka traktowała ją jak przybraną córkę i uczyniła ją swoją jedyną spadkobierczynią. Wierzbicka postanowiła wraz z Mikołajem Milcke napisać książkę, w której rozprawia się z niektórymi mitami o artystce. A było ich sporo: że kąpie się w szampanie, że ma całe stado kochanków, że nienawidziła swojej pasierbicy, że na stare lata została dewotką, że Wierzbicka była tak naprawdę jej gosposią... Nawet podana w Wikipedii data urodzenia jest błędna.

Premiera książki „Kalina Jędrusik. Opowieść córki z wyboru” już 29 - go sierpnia.

"Myślałam o tym od dawna, ale nie miałam osoby, która by ze mną taką książkę napisała. Musiałam spotkać pana Mikołaja Milcke, mojego sąsiada z Żoliborza. Nasi wspólni sąsiedzi nas sobie przedstawili. To on mi zaproponował, że zrobi ze mną wywiad - rzekę. Przyszedł z konkretnym pomysłem, który w rok zrealizowaliśmy. Zgodziłam się, bo książki o Kalinie, które się do tej pory ukazały, nie przedstawiają jej takiej, jaka była w rzeczywistości. Pojawia się w nich mnóstwo w nich błędów, stereotypów, plotek. Po śmierci Kaliny różni ludzie opowiadali na jej temat niestworzone historie, które potem były powielane i zaczęły żyć własnym życiem"

- mówi Wierzbicka.

Prywatne listy do Dygata pierwszy raz ujrzą światło dzienne

Osobiste listy, ukazujące całą głębię relacji małżonków, po raz pierwszy zostaną udostępnione szerszemu gronu odbiorców. W książce pojawi się również sporo wcześniej niepublikowanych fotografii z prywatnego albumu aktorki.

Mikołaj Milcke, współautor książki, od dawna zafascynowany był postacią Kaliny Jędrusik. Gdy przyprowadził się na Żoliborz, pierwsze kroki skierowały go na spacer ulicą Kochowskiego, gdzie przez lata zamieszkiwała słynna aktorka.

Biografia bez siódemki

Artystka obsesyjnie nienawidziła cyfry 7 uważając, wbrew przesądom, że przynosi ona pecha. Dlatego autorzy książki postanowili usunąć tę cyfrę. Nie ma rozdziału siódmego, brak też stron 7, 17, 27... Skąd wzięło się uprzedzenie Jędrusik do siódemki? Zarówno jej ojciec, jak i mąż, zmarli w latach 70.

A jak to się stało, że Wierzbicka została przybraną córką Jędrusik, skoro nie była sierotą? Okazuje się, że działo się to za zgodą jej biologicznej matki.

 Z moją mamą może nawet by to załatwiła, bo Kalina wszystko potrafiła załatwić, poza tym się lubiły. Ale kiedy chciała mnie adoptować, byłam już pełnoletnia i nie było to formalnie możliwe. Mama nie miała nic przeciwko Kalinie. Gdy, zupełnie przypadkiem, poznały się na ulicy, Kalina jej powiedziała, że ona i Staś zajmą się mną, a mama niech wychowuje Bożenę, moją młodszą siostrę. Gdy kilka lat temu podczas pandemii zamknęli cmentarze, moja mama dopytywała mnie: „A byłaś u swojej drugiej mamusi?”. Kalina mówiła, że połączyły nas gwiazdy. Ona urodziła się 5 lutego, ja 14, więc obie byłyśmy spod znaku Wodnika. Kiedyś mi powiedziała: „Twój ojciec ma na imię Stasiek i mój mąż ma imię Stasiek. Doszukiwała się różnych znaków, powiązań. Uważała, że to przeznaczenie.

Jaka była Kalina Jędrusik?

Kalina Jędrusik miała córkę, która zmarła tuż po urodzeniu. Później nie mogła już mieć dzieci. Być może to niespełniony instynkt macierzyński kazał jej zająć się młodą Olą Wierzbicką?

Kalina Jędrusik opisywana jest przez przybraną córkę jako duże dziecko. Potrafiła być kapryśna i rozrzutna, lubiła się stroić, kokietować. Choć opowieści o całych tabunach kochanków są przesadzone. Wszystkie romanse zresztą odbywały się za wiedzą i zgodą męża, Stanisława Dygata.

Wierzbicka deklaruje, że bardzo wiele zawdzięcza swojej przybranej matce. To ona dopingowała ją do nauki, motywowała, poznawała z ciekawymi ludźmi.

Jak mówi Mikołaj Milcke:

Ciszę się, że nasza książka powstała, bo jest przeciwwagą do tego, co do tej pory o Kalinie powiedziano. Ale to prawda, nie wszystko, co zostało powiedziane, zostało napisane. Chcieliśmy uszanować rodzinę Kaliny, bo te relacje i zawiłości są ich sprawą, a nie naszą. Nie chcieliśmy też wytaczać najcięższych dział wobec osób, które już nie żyją i nie mogą powiedzieć, że było inaczej. Zależało nam, żeby powiedzieć prawdę o Kalinie i jednocześnie nikogo nie skrzywdzić. Chociaż od śmierci Kaliny mijają już 32 lata, ona wciąż generuje emocje, jej piosenki zdobywają nowych fanów. Jaka siła musiała być w tej kobiecie, jaka charyzma. Dla mnie jest ogromnym zaszczytem, że mogłem tak głęboko wejść w życie Kaliny, że pani Ola mi zaufała. Teraz marzy mi się, żeby na Żoliborzu powstał mural poświęcony Kalinie. Na pewno będzie jeszcze długo obecna w moim życiu.

Przeczytaj również: Odkryj tajemnice Mazowsza!

Rozmawiamy z Izabelą Stelmańską, która opowiada nam o fascynujących atrakcjach, ukrytych skarbach i kulturalnym bogactwie tego regionu. Prezeska Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej dzieli się swoją wiedzą na temat uroków rzek, tajemniczych podziemi, tętniącej życiem Warszawy oraz miejsc, które zachwycają nie tylko latem, ale przez cały rok. Odkryj z nami, co warto zobaczyć na Mazowszu!


KalinaJedrusik

KalinaJedrusik

kalina

kalina


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ