Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 24 listopada 2024 10:12

Żoliborz w obronie Prochowni: Radni w ogniu krytyki, a Mieszkańcy wzywają do referendum

Podczas niedawnego posiedzenia radni Żoliborza znaleźli się pod ostrzałem protestujących obywateli, niezadowolonych z decyzji prezydenta Warszawy, Rafała Trzaskowskiego, dotyczącej Prochowni. Mieszkańcy żądają wyjaśnień oraz postulują o przeprowadzenie referendum w tej sprawie. Czy dzielnica ma jasne plany na przyszłość Prochowni? Czy niewygodne pytania mieszkańców zostaną zaspokojone? Ta historia ciągle się rozwija.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

  • o tym dlaczego zdecydowano się na protest,
  • o tym jak radni tłumaczą się ze swojej decyzji,
  • o tym jakie pytania miają pojawić się w referendum.

Po decyzji Rafała Trzaskowskiego, prezydenta Warszawy w sprawie przekazania parku Żeromskiego i Prochowni do dzielnicy, którą jak ratusz później tłumaczył wynikała z podjętego stanowiska radnych dzielnicy i miasta odbył się protest mieszkanek i mieszkańców Warszawy.

Pod urzędem dzielnicy zebrała się grupa mieszkańców i mieszkanek z hasłem na transparentach „Chcemy powrotu Prochowni”. Protest rozpoczął się w środę, 12 lipca pół godziny przed posiedzeniem rady dzielnicy. Wchodzący do urzędu na posiedzenie, radni w milczeniu mijali protestujących. Na dłuższą wymianę zdań zatrzymał się jedynie Łukasz Porębski, radny z ramienia dzielnicy Miasto Jest Nasze oraz Marcin Kozaczuk, radny reprezentujący Koalicję Obywartelską. – Przyznaję, że w tej sprawie nie zrobiłem nic – mówił w odpowiedzi na pytanie protestującej seniorki radny Kozaczuk, który po chwili przyznał, że jest całym sercem za tym, by Prochownia ponownie zaczęła funkcjonować. – Nie miałem świadomości tego, że to głosowanie może mieć taki skutek – mówił.

Oczekuję od radnych stanowiska, że można prowadzić negocjacje z Marianną Zjawińską

Wśród protestujących znajdowały się osoby w wieku studenckim, średnim oraz seniorki i seniorzy. Jedną z organizatorek protestu jest Basia Andrzejewska, którą w trakcie zeszłorocznego Openera prezydent Trzaskowski zapewniał, że zajmie się tematem Prochowni tak, by Marianna Zjawińska znów ją poprowadziła i że znajdzie najlepsze rozwiązanie dla każdej ze stron. – Prochownia była miejscem, które odwiedzałam, odkąd pamiętam. Jestem młodą osobą i dla mnie to miejsce jest zakorzenione w postrzeganiu Żoliborza. To co wydarzyło się w ostatnim czasie, odbieram jako splunięcie w twarz mieszkankom i mieszkańcom oraz osobom, które walczyły o Prochownię. Były puste obietnice, że lokal wróci, co pokazało, że presja społeczna ma sens, po to, żeby dwa miesiąc później dowiedzieć się, że jednak zapadła inna decyzja. Według mnie Rafał Trzaskowski umywa ręce głosami Koalicji Obywatelskiej i Prawa i Sprawiedliwości w radzie dzielnicy – mówi Basia Andrzejewska, współorganizatorka protestu i mieszkanka Żoliborza. – Chcemy pokazać, że cały czas jest duża grupa osób, która oczekuje powrotu Prochowni – dodaje.

- Jestem poruszona, wdzięczna i bardzo dziękuję wszystkim osobom, które nadal, po bardzo długim czasie angażują się w sprawę walcząc o ważne dla nich miejsce – mówiła obecna w czasie protestu Marianna Zjawińska, twórczyni Prochowni.

- Prochownia była najfantastyczniejszym miejscem kulturotwórczym, działającym przez lata na Żoliborzu. Cała atmosfera wokół sprawy Prochowni jest dziwna. Temat wymaga wyjaśnień, bo jest mnóstwo niedopowiedzeń i zwalania winy. Mamy drugi sezon bez Prochowni i jest pustka. Rozumiem oczywiście, że Żoliborski Dom Kultury się rozwija, ale potrzebujemy takich miejsc więcej. Nie tylko miejsc dzielnicowych, ale też takich jak Prochownia, która miała fantastyczny program, łącznie z tym, że przecież Simfonia Varsowia miała koncert w parku Żeromskiego, który cieszył się gigantyczną popularnością. Prochownia przez te wszystkie lata stała się symbolem Żoliborza. To, że Prochowni nie ma i te negocjajcje się urwały w sposób tajemniczy i niewyjaśniony budzi niesmak, dlatego tu jestem – mówi Agnieszka Haska, mieszkanka Żoliborza. – Oczekuję od radnych wyjaśnień, bo do tej pory twierdzą, że o niczym nie wiedzą, a przede wszystkim jasnego stanowiska do rady miasta, że można dalej prowadzić rozmowy z Marianną Zjawińską dodaje.  

Mieszkanki i mieszkańcy przez trzy godziny niewidzalni dla radnych

Do Sali im. Aliny Janowskiej, w której obyła się środowa sesja rady dzielnicy przyszła z transparentami spora część protestujących przed urzędem. Mimo czytelnego sygnału, radni zdecydowali się pozostać przy pierwotnym porządku obrad, tym samym mieszkańcy i mieszkanki w celu zabrania głosu musieli czekać niemal trzy godziny.

Wraz z rozpoczęciem posiedzenia jedna z miłośniczek Prochowni rozdała radnym kubeczki przygotowane na nowy sezon działalności Prochowni. Część radnych z Koalicji Obywatelskiej nerwowo odstawiała je na bok.

Dyskusję nad losami Prochowni i Parku Żeromskiego rozpoczęli radni Prawa i Sprawiedliwości. Adam Buława pytał zarząd dzielnicy na jakim etapie jest kwestia przekazania parku. Radny Grzegorz Hlebowicz z kolei podkreślał, że głosował za przekazaniem parku Żeromskiego we władanie dzielnicy. – Zdania nie zmienię. Nadal uważam, że park Żeromskiego powinien być zarządzany przez dzielnicę – mówił radny Hlebowicz i podkreślał, że stanowisko, które zostało przyjęte przez radnych nie wyklucza możliwości podpisania przez miasto umowy z Marianną Zjawińską. Jednocześnie przypomniał, że w przeszłości umowa na dzierżawę Prochowni była z dzielnicą podpisywana i obecnie nie ma formalnych przeszkód by i tym razem tak się stało. – Sądzę, że wskazywanie dzielnicowego stanowiska jest jedynie PR-owym pretekstem do nie zawarcia umowy miasta z twórczynią Prochowni Żoliborz – mówił radny Żoliborza.

Głos w sprawie zabrał również Łukasz Porębski, przywołując w pierwszej kolejności cytat wiceprezydenta Bratka z komunikatu prasowego ratusza mówiącego o tym, że to decyzja radnych zablokowała podpisanie umowy w sprawie Prochowni. – Nie wiem, kiedy pan wiceprezydent Bratek uzyskał informację o tym, że rada dzielnicy stanowczo blokuje podejmowanie dalszych rozmów i zawieranie umowy z panią Marianną Zjawińską – podkreślał radny i odniósł się również m.in. do zamieszczonego cytatu Wiktora Jasionowskiego, radnego dzielnicy (KO), w którym sugerował, że Żoliborski Dom Kultury ma możliwości by wykorzystać obie Prochownie. Wiktor Jasionowski przyznał, m.in., że cytat wykorzystany przez ratusz jest jedynie jego prywatną opinią.

Przewodniczący rady dzielnicy Piotr Wertenstein-Żuławski z kolei utrzymywał, że w sprawie Prochowni ani wiceprezydent, ani nikt z ratusza z radnymi dzielnicy nie rozmawiał. Jednocześnie zwrócił uwagę, że ze względu na zasiadanie w radzie dzielnicy Jolanty Zjawińskiej (KO), prywatnie mamy Marianny zachodzi konflikt interesu. Szerzej na ten temat przewodniczący mówił w podcaście Gazety Żoliborza pt. “Park Żeromskiego to nie jest spektakularny sukces ZZW, można wymieniać wiele błędów”.

Z kolei Maricin Kozaczuk podkreślał, że bycie radnym nie powinno wykluczać możliwości prowadzenia przedsiębiorstwa przez swoje dziecko. – Nie widzę tu sprzeczności interesu o ile są transparentne zasady konkursu czy przyznania Prochowni – dodał.

Brak deklaracji burmistrza co dalej w sprawie Prochowni

Burmistrz Żoliborza był pytany przez radnych, czy w związku z przejęciem Prochowni, będzie przeprowadzony transparentny konkurs. Jasnej deklaracji ze strony zarządu nie było, pomimo kilkukrotnych pytań w tej sprawie radnych. Burmistrz Paweł Michalec tłumaczył, że dopóki dzielnica nie otrzyma dokumentów potwierdzających decyzję prezydenta Warszawy, żadnych obietnic nie będzie składał. Z naszych informacji wynika, że projekt zarządzenia prezydenta w sprawie przejęcia Prochowni Żoliborz w parku Żeromskiego wpłynął do urzędu dzielnicy Żoliborz około tydzień temu. Zadaliśmy w tej sprawie pytanie rzeczniczce prasowej ale do czasu publikacji artykułu nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Nie wiadomo więc, czy Prochownie trafią do ŻDK czy ogłoszony zostanie przetarg na prowadzenie w nich działalności przez prywatnych przedsiębiorców. – My jako zarząd zawsze jesteśmy za tym, żeby wszystko odbywało się w jasny i transparentny sposób w oparciu o posiadane dokumenty. Tylko to mogę powiedzieć, bo na razie nie mamy dokumentów, które dawałby nam kompetencje – zaznaczył Paweł Michalec.

Z kolei Renata Kozłowska, wiceburmistrzyni Żoliborza przyznała, że dwa i pół tygodnia temu została zaproszona wraz z dyrektorką ŻDK do prezydenta Bratka. Na spotkaniu mieli być również obecni przedstawiciele ZZW. – Pan prezydent Bratek poinformował wszystkie zainteresowane strony, że park przechodzi do dzielnicy, ale to była informacja – powiedziała wiceburmistrzyni Kozłowska.

Po około 40 minutach dyskusji radnych, do głosu postanowili dojść obecni na sali mieszkańcy. – Siedzimy tu od 3 godzin i nawet nikt nas nie zapytał co tu robimy – rozpoczęła swoje przemówienia jedna z mieszkanek, która próbowała się dowiedzieć, dlaczego radni nie mogli poczekać ze swoim stanowiskiem do chwili podpisania umowy miasta z Marianną Zjawińską. Na to pytanie zdecydował się odpowiedzieć radny Hlebowicz, który przypomniał, że ratusz w marcu opublikował komunikat, w którym ratusz ogłosił porozumienie z twórczynią Prochowni. – Jeśli prezydent Bratek nie potrafił podpisać umowy przez cały marzec, kwiecień, maj i czerwiec, to ja sądzę, że dalsze wstrzymywanie się ze stanowiskiem dzielnicy byłoby bez sensu, tym bardziej, że pretekst który wiceprezydent znalazł jest iluzoryczny. Przekazanie zarządu pomiędzy dwoma podmiotami nie wyklucza zawarcia umowy – dodał Grzegorz Hlebowicz.

Głos w dyskusji zabrał Wiktor Zając, prezes Stowarzyszenia Zatrasie, który odczytał odpowiedź na złożony do Biura Mienia Miasta i Skarbu Państwa w sprawie Prochowni. Odpowiedź otrzymał dwa dni po ogłoszeniu przez miasto decyzji o przekazaniu Prochowni i parku Żeromskiego do dzielnicy, a w niej można było przeczytać, że od przejęcia przez jednostkę obu budynków poczyniono wszelkie niezbędne kroki by podpisać umowę z twórczynią Prochowni.

Padła propozycja referendum

Na ręce przewodniczącego rady Maria Janiak, współorganizatorka protestu złożyła podpisaną przez ponad 3,5 tys. osób petycję w sprawie powrotu Prochowni. Jako ostatnia głos w sprawie zabrała Danuta Kuroń, odczytując list podpisany przez osoby ze środowiska artystycznego i mieszkanek oraz mieszkańców Żoliborza. W jego treści opisana jest cała sytuacja związana z Prochownią, a także przypomnienie, że w tej sprawie w przeszłości do rady dzielnicy trafił apel, by radni zajęli się tematem Prochowni. Danuta Kuroń przypomniała, że został on przemilczany przez radę.

– Sprawa Prochowni nigdy nie znalazła się w porządku obrad rady dzielnicy i nie omawiano jej na komisji dialogu społecznego, zdrowia i kultury. Siedemnastego maja również nie było w porządku obrad sprawy parku Żeromskiego i mieszczących się w nim Prochowni. Wniosek o przyjęcie stanowiska w sprawie wystąpienia do prezydenta Warszawy o oddanie parku Żeromskiego w administrowanie dzielnicy Żoliborz został wniesiony pod obrady po rozpoczęciu sesji. To jest tryb, który uniemożliwia mieszkańcom i mieszkańcom obecność w momentach, gdy poruszane są sprawy dla nas ważne – cytowała treść listu Danuta Kuroń.  – Dzień wcześniej, w akcie rozpaczy widząc, że demokracja przedstawicielska nie działa, odwołaliśmy się do demokracji bezpośredniej i złożyliśmy powiadomienie o zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum lokalnego – ogłosiła Danuta Kuroń. Zaproponowano dwa pytania referendalne.

Pierwsze brzmi: „Czy park Żeromskiego ma pozostać w zarządzaniu i administrowaniu Zarządu Zieleni Warszawy, czy ma zostać powierzony w zarzadzanie i administrowanie dzielnicy Żoliborz?”

Pytanie drugie brzmi: „Czy położone w parku Żeromskiego Prochownia Północna i Południowa, będące w Zarządzaniu Mienia Miasta Warszawy, mają zostać wynajęte twórczyni kawiarni Prochowni Żoliborz, czy mają zostać powierzone w zarządzanie i administrowanie zarządowi dzielnicy Żoliborz?”

Przeczytaj również: Prochownia nie wróci. Dzielnica przejmuje cały Park Żeromskiego

Trzaskowski zmienia zdanie w sprawie Prochowni. – Tak stanowcze i jednoznaczne stanowisko radnych blokuje możliwość realizacji przyjętego na jego polecenie scenariusza – mówi zastępca prezydenta Warszawy Tomasz Bratek.


IMG_6732

IMG_6732

IMG_6734

IMG_6734

IMG_6736

IMG_6736

IMG_6738

IMG_6738

IMG_6739

IMG_6739

IMG_6741

IMG_6741

IMG_6742

IMG_6742

IMG_6750

IMG_6750

IMG_6752

IMG_6752

IMG_6753

IMG_6753

prochownia sm

prochownia sm

procho

procho


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

słabe opady śniegu

Temperatura: 1°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1021 hPa
Wiatr: 37 km/h