Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 13:16

Gościł w nim Ken Kesey, Allen Ginsberg czy Peter Greenaway. Prawie stuletnia historia budynku kina Tęczy w niezwykłej wystawie

Wystawa jest efektem wielu poszukiwań materiałów w archiwach. Zapowiada się ciekawa podróż w czasie, opisująca losy kina Tęcza.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

- krótki rys kina Tęczy,
- o zapowiadanej wystawie, będącej opisem historii budynku, w którym znajduje się kino Tęcza,
- o pracach nad wystawą.

"7 ujęć Tęczy. Kino, architektura, ludzie", tak nazywa się wystawa, której wernisaż odbędzie się w czwartek, 7 lipca. Budynek kina Tęcza od prawie stu lat pełni rolę ważnego ośrodka kulturalnego na mapie Warszawy. Zapowiadana wystawa ma przybliżyć i zobrazować historię tego miejsca.

Historia Kina Tęcza sięga czasów, gdy wolna przestrzeń w kotłowni została przekształcona w salę widowiskową. W tamtym okresie brakowało właśnie takiego miejsca na Żoliborzu, gdzie działały teatry, kina, a także niezależne kolektywy artystyczne. Pierwszym teatrem, który zagościł w Tęczy, był teatr z rewolucyjną sceną zaprojektowaną przez Helenę i Szymona Syrkusów, a jego działalnością kierowała Irena Solska. Później na przestrzeni czasu działały tu także teatr kukiełkowy Baj oraz trzy kina: Żoliborz, Stella, Świat i wreszcie samo Kino Tęcza.

Dla wielu mieszkańców Warszawy, kino Tęcza było miejscem pierwszego spotkania z filmem. Kino Tęcza było świadkiem trudnych czasów wojny i okupacji, ale jednocześnie dostarczało widzom odrobinę rozrywki i nadziei zaraz po ich zakończeniu. Przez lata przetrwało trudności okresu PRL-u oraz burzliwą transformację lat 90., kiedy to działała tu prężnie Akademia Ruchu. Budynek na Suzina odwiedzali wówczas artyści światowej sławy, tak jak Derek Jarman, Ken Kesey, Allen Ginsberg czy Peter Greenaway.

Obszerne badania w celu opisania historii

Teodor Toeplitz, działacz WSM, pisał w 1933 roku w przemowie na otwarcie kina w budynku kotłowni przy Suzina: „Znajdujemy się w przestronnej, jasnej, pogodnej, pięknej sali – znajdujemy się w teatrze wyczarowanym z kotłowni”. - W CKF marzymy o chwili, gdy będziemy mogli za Toeplitzem powiedzieć, że znajdujemy się w nowoczesnej, przestronnej, wyremontowanej sali kina Tęcza i zaprosić Państwa do korzystania z jej walorów. Czekamy na ten moment z niecierpliwością i za Toeplitzem nie wahamy się powtórzyć, że w tym miejscu będzie biło źródło życiodajnego ciepła. W powiązaniu siła, a tą wartością spajającą nas jest działalność kulturalna. Dlatego też podczas gdy niestrudzenie kontynuujemy inwestycję modernizacji kina, chcemy podzielić się z Państwem efektami merytorycznej pracy naszego zespołu. Na tegoroczną odsłonę letnich działań kulturalnych, przygotowaliśmy wystawę pod tytułem „7 ujęć Tęczy. Kino, architektura, ludzie” traktującą o historii tego niezwykłego budynku – mówi Joanna Rożen-Wojciechowska, dyrektorka CKF i kuratorka

W celu stworzenia jak najbardziej kompletnego obrazu historii kina Tęcza, dyrektorka Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, Joanna Rożen-Wojciechowska oraz kuratorka wystawy Izabela Wyciszkiewicz, przeprowadziły obszerne badania. Przeszukiwały ogromne archiwa różnych instytucji i organizacji, korzystały ze zbiorów prywatnych, wycinków prasowych oraz zbierały wspomnienia mieszkańców Żoliborza. Celem było przybliżenie ponad stuletniej działalności kulturalnej Kina Tęcza w formie plenerowej wystawy. Ze względu na duże ilości materiałów tekstowych i audiowizualnych oraz przeprowadzone wywiady, multimedialne rozwinięcie wystawy będzie dostępne bezpłatnie na platformie VOD Warszawa.

Opowieści mieszkańców inspiracją do budowania historii

- Nie znałam Żoliborza ani historii WSM. Czułam się trochę jak podróżniczka, która wyrusza w nieznane, co prawda zaopatrzona w niejeden przewodnik, ale licząca, że na miejscu odkryje nowe fakty. Tak się też stało. Kolejne znaleziska, takie jak wzmianki prasowe o wydarzeniach, które się tu odbyły lub opowieści naszych rozmówców z Żoliborza, otwierały mi kolejne drzwi do tajemnicy Tęczy. Szukanie w archiwach potwierdzenia słów snutych przez żoliborzan we wspomnieniach, weryfikacja u źródeł poznanych informacji potwierdziła, że pamięć ludzka mimo, iż wybiórcza, jest nie do przecenienia. To, o czym mówią mieszkańcy było kanwą, na której zaczęłam snuć opowieść o Tęczy – dodaje Izabela Wyciszkiewicz, kuratorka wystawy.

Wernisaż wystawy odbędzie się 6 lipca o godzinie 19:00 na dziedzińcu kina Tęcza, przy ulicy Suzina 6. Wydarzenie jest otwarte i bezpłatne, zapraszając wszystkich mieszkańców stolicy do udziału. To niezwykła okazja, aby zgłębić historię tego miejsca i poznać tajemnice związane z kinem i kulturą filmową na Żoliborzu.


Wystawa-7-UJEC-TECZY

Wystawa-7-UJEC-TECZY

KINO TĘCZA WYSTAWA

KINO TĘCZA WYSTAWA

5089a137d793e9a67a4f38196b7dddec

5089a137d793e9a67a4f38196b7dddec


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 2°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1016 hPa
Wiatr: 33 km/h