Park linearny biegnący szlakiem dawnej bocznicy kolejowej jest urokliwym miejscem pełnym historii. Podkłady kolejowe pozostały z czasów, kiedy ta część Żoliborza miała bardziej przemysłowy charakter. Stworzenie zieleńca było projektem wybranym w Budżecie Obywatelskim 2017.
Obecnie jednak od strony ulicy Anny German rozbudowuje się osiedle. Czy firma Matexi, która jest jego wykonawcą, zachowa graniczące z budową drzewa?
Z tego artykułu dowiesz się:
- na jakim etapie jest projekt przebudowy zieleńca,
- w jakim stopniu jego charakter zostanie zachowany,
- kiedy możemy spodziewać się przebudowy,
- jakie są ustalenia między deweloperem a dzielnicą.
Matexi: trwają konsultacje
Jak informuje rzeczniczka firmy Matexi Polska, zarząd jest w stałym kontakcie z Urzędem Dzielnicy Żoliborz. Koncepcja zagospodarowania terenu nie została jeszcze dokładnie ustalona. Matexi zobowiązało się jednak do wykonania "nasadzeń zastępczych" drzew i krzewów. Czy oznacza to, że drzewa z Zieleńca zostaną wycięte?
Dzielnica: jest projekt
Rzeczniczka Urzędu Dzielnicy Żoliborz deklaruje, że sprawa również leży jej na sercu. Wyjaśnia jednak, że zachowanie zieleńca w obecnym stanie jest niemożliwe. Składa się na to kilka czynników. Po pierwsze, olej kreozotowy. Ta kryjąca się w podkładach kolejowych substancja była niegdyś używana do impregnacji, teraz jednak jest zakazana na terenie Unii Europejskiej. Wykazuje bowiem bardzo toksyczne właściwości.
Kolejną kwestią jest dostępność. Spacerowanie po podkładach kolejowych ma swój historyczny urok, ale nie każdy może się nim cieszyć. Teren jest nieprzejezdny dla osób poruszających się na wózkach. Warszawa stawia na likwidację barier architektonicznych, dlatego nowy zieleniec ma być dostępny dla wszystkich.
Powstaje profesjonalny plan zagospodarowania tego terenu zielonego. Projektanci chcą w jakiejś formie zachować ślad bocznicy kolejowej, priorytetem przy projektowaniu muszą być jednak kwestie dostępności, funkcjonalności ciągu pieszego i warunek zbilansowania zieleni na tym obszarze.
Co z drzewami?
Jeśli chodzi o drzewa na granicy nieruchomości stanowiącej własność firmy Matexi i miasta - nie zostaną zachowane. Wrastają one w większości w ogrodzenie nieruchomości prywatnej lub pokładają się na nim i kolidują z zagospodarowaniem jej zgodnie z obowiązującym planem miejscowym.
Obiekt zmieni się zatem dość znacząco. Czy na lepsze? O brak zieleni nie ma się co martwić. Jak pisze Donata Wancel, rzeczniczka Urzędu Dzielnicy:
Ustalenia pomiędzy Dzielnicą Żoliborz i Matexi zakładają nasadzenia zastępcze w liczbie znacznie większej niż drzewa usuwane na terenie dawnej bocznicy kolejowej, w lokalizacji nie kolidującej z zabudową i pozwalającej na stworzenie nowego ciągu spacerowego śladem dawnej bocznicy. Uzgodniliśmy wspólnie, że deweloper dokona nasadzeń zieleni na terenie dawnej bocznicy kolejowej na odcinku od ul. Anny German do terenu zajętego przez garaże przy ul. Krasińskiego (tj. w stronę ul. Przasnyskiej), a także wykona na tym odcinku aleję spacerową z nawierzchni mineralnej oraz oświetlenie ciągu pieszego.
Zapowiada się więc przyjemne miejsce na spacer. Kiedy? Matexi zakończenie budowy planuje na 2025 rok, należy się zatem liczyć z tym, że w przyszłym roku zieleniec, który znamy, zniknie.
Przeczytaj też: Warszawski czynsz
W jednym z mieszkań powiedzieli mi, że szukają tylko mężczyzn. W drugim, że nieaktualne. W trzecim, że jednak są dodatkowe opłaty. W czwartym jako lokalizację podano “Żoliborz”, ale po pytaniu o adres, właściciel mieszkania zaprosił mnie na… Wóycickiego.
Napisz komentarz
Komentarze