Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 23:43

Spotkanie w sprawie kawiarni Prochownia Żoliborz w Urzędzie Miasta

Wciąż czekamy na przełom, ale nie było nim spotkanie, które odbyło się 31 marca w Urzędzie Miasta.

Byliśmy tam jako sygnatariusze Listu otwartego do Radnych Warszawy i Żoliborza, prezydenta Rafała Trzaskowskiego i Urzędu Dzielnicy. Zaprosił nas wiceprezydent Tomasz Bratek, obecna na spotkaniu była zastępczyni dyrektora Gabinetu Prezydenta Joanna Popielawska.

Z początkiem marca prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zapalił światełko w tunelu. – Prochownia to miejsce, które trwale wpisało się w żoliborską tkankę. Mamy pełną świadomość tego, jak istotną rolę pełniła w życiu dzielnicy. To nie był kolejny punkt gastronomiczny, to było także centrum życia kulturalnego. O miejsca, które ożywiają przestrzeń miejską nawet w czasach postępującej izolacji społecznej, należy dbać. Czas na uporządkowanie spraw związanych z Prochownią i jak najszybsze przywrócenie tego miejsca w formie, na którą czeka wiele mieszkanek i mieszkańców – czytamy w informacji prasowej Urzędu Miasta z 31 marca, wraz z dodatkiem, że prezydent Trzaskowski „wychodzi naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców”.

Oczekiwania mieszkańców wyrażone zostały w petycjach, listach otwartych, licznych wypowiedziach prasowych, a najpełniej w trakcie zorganizowanych przez Zarząd Zieleni jesienią 2021 roku konsultacjach społecznych, które podsumować można jednym zdaniem – jest bardzo dobrze, prosimy nic nie zmieniać!

Prochownia Żoliborz jako samofinansująca się instytucja kultury

By reaktywacja kawiarni Prochownia Żoliborz mogła dojść „jak szybciej” do skutku, potrzebna jest uchwała Rady Warszawy. Przygotowanie projektów uchwał oraz ich wykonywanie to kompetencja prezydenta Trzaskowskiego. Realizację tego zadania zlecił swojemu zastępcy Tomaszowi Bratkowi wraz z decyzją przeniesienia administrowania, położonymi w Parku Żeromskiego Prochownią Północną i Południową, z Zarządu Zieleni Warszawy do Zarządu Mienia. Administrowanie przestrzenią parkową pozostawił w Zarządzie Zieleni. Czyli w przygotowanie projektu uchwały zaangażowane są ZM i ZZW.

Z informacji prasowej Urzędu Miasta wiemy, że toczą się rozmowy dotyczące „prowadzenia lokalu”. Danuta Kuroń i Mateusz Durlik, sygnatariusze listu będącego odpowiedzią na słowa prezydenta Rafała Trzaskowskiego, zostali zaproszeni do tych rozmów przez wiceprezydenta Tomasza Bratka. Mam poczucie, że nie udało nam się porozumieć co do istoty rzeczy, więc stanowisko nasze postaram się sformułować jeszcze raz.

Gdy w 2007 roku Rada i Urząd Dzielnicy, przy współudziale organizacji i mieszkańców Żoliborza, wypracowali założenia programu modernizacji i rewitalizacji Żoliborza Historycznego, w tym Fortu Sokolnickiego i obu Prochowni, przeznaczeniem tych przestrzeni miała być szeroko pojęta kultura. To oznacza przestrzeń niekomercyjną. Przeznaczenie to zostało potwierdzone przy pozyskiwaniu europejskich środków finansowych na remont w Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2007-2013 (Priorytet: Wykorzystanie walorów naturalnych i kulturowych dla rozwoju turystyki i rekreacji. Działanie: Kultura) .

Nie wiemy czy wiceprezydent Bratek mówiąc o konieczności zmiany wysokości czynszu, tak by „dostosować go do stawek obowiązujących w analogicznych miejscach”, miał na myśli miejsca niekomercyjne czy komercyjne. Zarejestrowana jako firma Kawiarnia Prochownia Żoliborz przez blisko dziesięć lat była jednym z niewielu przykładów długiego funkcjonowania samofinansującej się, dostępnej, społecznej instytucji szeroko pojętej kultury. Dlatego w naszym liście pisaliśmy o wysokości czynszu adekwatnej do prowadzonej działalności. Gdy mówimy o czynszu, mamy na myśli sumę czynszów za użytkowanie budynku Prochowni administrowanej przez Zarząd Mienia i przestrzeni kawiarnianego ogródka administrowanego przez Zarząd Zieleni.

Z załącznika do zarządzenia prezydenta w sprawie powierzenia w zarząd administrowania Prochownią Północną wiemy, jaki ma wymiar nieruchomość na której położona jest Prochownia. Wielkość działki w zasadzie pokrywa się z wielkością powierzchni parteru budynku. Nie wiemy natomiast jak będzie wyglądać załącznik do projektu uchwały Rady Miasta na dzierżawę przestrzeni przeznaczonej na ogródek kawiarni. Z ogromnych niepokojem odnotowaliśmy fakt, ze Zarząd Zieleni rozpoczął prace ogrodowe w części, którą dotychczas użytkowała kawiarnia Prochownia. W parkach miejskich standardem jest, że część trawników przeznaczona jest na rekreację lub działania (kocyki, leżaki, joga itp.) i taki charakter miał trawnik położony na wprost wejścia do Prochowni do granicy wyznaczonej przez głogi.

Do rozmów z Miastem przygotowaliśmy się bardzo starannie, ponieważ spór o kompetencje w zakresie zarządzania żoliborskimi parkami, skwerami, zielenią przyuliczną, a przede wszystkim sprzeciw wobec przekazania Zarządowi Zieleni Parku Żeromskiego, a następnie nieruchomości położonych w Parku, toczy się od sierpnia 2016 roku. Spór prowadzony był przez Radę i Urząd Dzielnicy, organizacje społeczne, mieszkanki i mieszkańców Żoliborza. Obecny spór o Prochownię Północną jest jego częścią.

W sytuacji tak trudnej jak ta ważna jest dobra orientacja w zawiłościach prawnych i proceduralnych. Wielokrotnie konsultowaliśmy się ze specjalistami, w tym twórcami ustawy o samorządzie. W informacji prasowej Urzędu Miasta czytamy, że twórczyni Prochowni zostanie przedstawiona oferta i „jeśli z niej nie skorzysta, to miasto przeprowadzi otwarty konkurs”. Otwarty konkurs to znaczy, że Prochownia otworzy się dla mieszkańców tak naprawdę dopiero w sezonie jesiennym. Poprosiliśmy jedną z kancelarii adwokackich o przygotowanie dla nas pro bono opinii, czy możliwe jest procedowanie w trybie bezprzetargowym z racji na to, że sezon wiosenny już się zaczął, a w wypowiedzi prezydenta Trzaskowskiego mowa była o  „jak najszybszym przywróceniu miejsca”.

Pełne pytanie dotyczyło podstaw prawnych bezprzetargowego zawarcia umowy użytkowania, najmu lub dzierżawy na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony oraz podstaw prawnych regulacji wysokości czynszu. Przywiązujemy wielką wagę do tego, by wszystkie decyzje podejmowane były zgodnie z prawem, w sposób czytelny i zrozumiały dla mieszkanek i mieszkańców Żoliborza

Jeśli Prochownia ma wrócić „w formie na którą czeka wiele mieszkanek i mieszkańców”, to znaczy, że nie ma trafić w ręce nastawionych na wysoki zysk inwestorów, lecz w ręce potrafiące ją prowadzić. Proszę mi wierzyć, że takich osób nie ma zbyt wiele w Warszawie. Dlatego pytaliśmy o prawne możliwości dzierżawy na okres dłuższy niż 3 lata. Urządzenie i wyposażenie placówki to wysoki koszt finansowy i pozafinansowy, na który nie stać osób prowadzących firmę finansującą działania kulturalno-rekreacyjne.

Mam poczucie, że tkwimy ciągle w impasie, ale wierzę, że uda nam się z niego wyjść.

Tak! dla kultury w Prochowni! 

Przeczytaj również: Ruszyły rozmowy w sprawie Prochowni, bez strony społecznej

Strona społeczna chciała wszystkie problemy związane z reaktywacją kawiarni Prochownia Żoliborz omówić z Urzędem Miasta, stąd list do Prezydenta Trzaskowskiego czterdziestu osób z żoliborskiego świata kultury wysłany w piątek, 24 marca.  Czytamy w nim, że do przygotowania umowy konieczne jest poznanie specyfiki miejsca i dlatego strona społeczna proponuje rozmowy nie w gabinecie lecz w Parku Żeromskiego, w Prochowni. Niestety, wiceprezydent Bratek do rozmów, które mają się odbyć jutro w Urzędzie Miasta, zaprosił tylko twórczynię Prochowni.
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ