Zbliża się remont ul. Przasnyskiej, w związku z tym dzielnica zakończyła konsultacje społeczne i publikuje wyniki. Mieszkańcy chcą zachowania ruchu dwukierunkowego, progów zwalniających i mniejszego ronda.
W tym artykule przeczytasz m.in.:
- o uwagach jakie skierowali mieszkańcy w ramach konsultacji społecznych,
- o przebudowie ul. Przasnyskiej.
W styczniu odbyło się spotkanie z mieszkańcami w sprawie przebudowy ulicy Przasnyskiej. Za pośrednictwem wspólnot mieszkaniowych, zlokalizowanych w obszarze remontu, do końca stycznia zbierane były również opinie i sugestie, które miały posłużyć projektantowi w opracowaniu ostatecznego projektu przebudowy ulicy Przasnyskiej.
Teraz dzielnica podsumowuje cały proces konsultacji i publikuje opracowane wyniki w oficjalnym komunikacie. - W wielu aspektach ustalenia końcowe pokrywają się z zaprezentowaną przez nas propozycją. Naszym zadaniem jest taka aranżacja przestrzeni wspólnej, aby spełniała oczekiwania naszych mieszkańców i odpowiadała na ich potrzeby. Dlatego dużą wagę przyłożyliśmy na wprowadzeniu do tych propozycji zmian, których nie uwzględniała nasza wyjściowa propozycja, a które są ważne dla mieszkańców ulicy Przasnyskiej i okolic – mówi cytowany w nadesłanym materiale Paweł Michalec, burmistrz Żoliborza.
Jakie wnioski z konsultacji?
W czasie spotkania z mieszkańcami najgłośniej wybrzmiał pomysł by odcinek ulicy Przasnyskiej od ulicy Rydygiera do Duchnickiej zwęzić i poprowadzić ruch jednokierunkowy, tak by zmieścił się pas drogi rowerowej lub dodatkowa zieleń. Jak informuje dzielnica pomysł ten na etapie nadsyłania uwag nie spodobał się większości osobom, które wyraziły swoją opinię w tej sprawie. Przeciw takiemu pomysłowi było 94 proc. wszystkich głosów nadesłanych w tej sprawie.
„W obliczu tak stanowczego stanowiska mieszkańców, nie będzie możliwe zrobienie na ww. odcinku oddzielnego pasa dla rowerów, ruch ten będzie więc poprowadzony po jezdni, jak dotychczas. Wspólnoty mieszkaniowe odrzuciły zgłoszony pomysł wytyczenia ścieżki rowerowej kosztem pasa zieleni, z zachowaniem pola ochronnego rosnącego tam pomnika przyrody. Zgodzili się natomiast na wykonanie po tej stronie ścieżki ekologicznej np. z nawierzchni mineralnej, umożliwiającej pieszym przejście także tą stroną ulicy” – poinformował żoliborski urząd.
Zaskoczeniem wydaje się być informacja, że aż 60 proc. mieszkańców nie chce dodatkowych nasadzeń i przedłużenia alei kasztanowców, co uwzględniała zaprezentowana w styczniu koncepcja.
To co wybrzmiało w czasie konsultacji, to by remont Przasnyskiej przeprowadzono ze szczególną troską o istniejącą zieleń. Według zapowiedzi urzędników jedno drzewo zostanie wycięte. Jako powód podano zły stan fitosanitarny. Z kolei jedno drzewo ma być przesadzone w inne miejsce.
Dodatkowa zieleń pojawi się przy Instytucie Mechaniki Precyzyjnej. W tym celu na odcinku od ulicy Rydygiera do ulicy Duchnickiej zostanie zwężona droga.
Remont Przasnyskiej wkracza w kolejny etap. Strefa tempo 30 i mniejsze rondo ma znaleźć się w ostatecznej wersji projektu
Wykonawca projektu, w ostatecznej wersji ma uwzględnić następujące postulaty:
- Zachować ruch dwukierunkowy na całej długości ulicy Przasnyskiej,
- pozostawić istniejącą geometrię ulicy Przasnyskiej na odcinku od ul. Krasińskiego do ul. Rydygiera związane z wytyczne ZTM do prowadzenia komunikacji autobusowej,
- na skrzyżowaniu z ulicą Rydygiera zaprojektować i wybudować „mini” rondo z wyspą przejezdną dla autobusów,
- brak dodatkowego przejścia dla pieszych pomiędzy ul. Krasińskiego a rondem na skrzyżowaniu z Rydygiera ze względu na konieczność likwidacji do 8 miejsc parkingowych,
- nieznaczne zawężenie drogi i dosadzenie małych drzew na odcinku od ul. Rydygiera do Duchnickiej po stronie Instytutu Mechaniki Precyzyjnej,
- poprowadzenie ruchu rowerowego na odcinku od ul. Rydygiera na jezdni,
- wykonanie ścieżki dla pieszych na wysokości adresu Przasnyska 2 z materiałów przyjaznych dla rosnących tam drzew np. z nawierzchni mineralnej,
- szczególna ochrona zieleni podczas prac, zgoda na wycinkę wyłącznie jednego drzewa,
- budowa progów zwalniających na całej długości,
- wprowadzenie strefy "tempo 30" dla uspokojenia ruchu,
- sprawdzenie możliwości wytyczenia miejsc dla dostawców bez naruszania obecnej zieleni.
Planowany termin zakończenia inwestycji to czerwiec 2024 roku. Zanim jednak ruszy remont Przasnyskiej, konieczne jest opracowanie ostatecznego projektu oraz zdobycie niezbędnych pozwoleń i uzgodnień. Prace i projekt wykona firma Wegarten, która wyceniła swoje usługi na 8,2 mln złotych. Koncepcja przebudowy ulicy Przasnyskiej do wglądu jest w linku dostępnym tutaj.
Przeczytaj również: Rondo na Krasińskiego. Blisko 2 mln złotych na realizację projektu
Jak informuje Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich projektowanie ronda rozpoczęło się pod koniec 2021 roku. Przez niewiele ponad rok udało się wykonać znaczną część projektowych, które ostatecznie utknęły w martwym punkcie. Dalsze prace są niemożliwe do wykonania przez brak uzgodnień z zarządcą sieci elektroenergetycznej. – Od 23 lipca 2022 r. czekamy na zgodę STOEN na przebudowę sieci. Mimo poprawek w projekcie i osobistych interwencji w STOEN, do dziś takiej zgody nie dostaliśmy – precyzuje Mikołaj Pieńkos.
Napisz komentarz
Komentarze