Miasto szykuje się do wprowadzenia ograniczenia prędkości do 30 km/h na większości stołecznych ulicach. Najpierw jednak pomysł konsultuje z mieszkańcami.
W tym artykule przeczytasz m.in.:
- o tym, dlaczego urzędnicy chcą wprowadzać strefę Tempo 30,
- jakie drogi mają obejmować strefy Tempo 30,
- o konsultacjach,
- o tym w jaki sposób, poza ustawieniem znaków urzędnicy chcą zmusić kierowców do zdjęcia nogi z gazu.
Władze stolicy chcąc poprawić bezpieczeństwo na lokalnych i osiedlowych drogach chcą wprowadzić ograniczenie prędkości do 30 km/h. – Wieloletnie badania prowadzone na całym świecie potwierdzają, że ograniczenie prędkości do 30 km/h znacznie podnosi bezpieczeństwo. To powszechnie uznana granica prędkości, przy której 90% zdarzeń drogowych nie ma poważnych skutków dla zdrowia. Dlatego będziemy dążyli do jej wprowadzenia na osiedlach, uliczkach i ulicach, bezpośrednio w sąsiedztwie miejsc zamieszkania warszawianek i warszawiaków. W trosce o bezpieczeństwo, ale również z pożytkiem dla środowiska – wyjaśnia Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w Warszawie.
Mimo, że na wielu żoliborskich uliczkach obowiązuje ograniczenie do 30 km/h to, niezbyt jest ono respektowane przez kierowców. Przykład? Fragment ulicy Rydygiera na odcinku od ulicy Matysiakówny w kierunku wiaduktu przebiegającego nad torami, gdzie rozpędzeni kierowcy na pewno nie jadą niewiele szybciej niż, osoba poruszająca się na rowerze.
Jak w takim razie urzędnicy chcą osiągnąć pożądany efekt i wymusić na kierowcach zdjęcie nogi z gazu? Chcą to zrobić z wykorzystaniem m.in. progów zwalniających czy skrzyżowań wyniesionych. Są to tzw. rozwiązania techniczne a są jeszcze organizacyjne takie jak m.in. zwężenie jezdni, zastępowanie skrzyżowań z pierwszeństwem przejazdu, skrzyżowaniami równorzędnymi lub rondami.
W jakich miejscach strefa Tempo 30?
Wstępne założenia zakładają wyznaczenie obszarów do wprowadzenia stref ruchu uspokojonego (stref Tempo 30 i stref zamieszkania) na drogach klasy D (dojazdowych), L (lokalnych) i niektórych Z (zbiorczych). Zmianie nie ulegnie podniesiona (od 60 do 80 km/h) prędkość na trasach tranzytowych. Według propozycji ratusza drogami spoza stref o ruchu uspokojonym są m.in. ulica Broniewskiego, Krasińskiego, Słowackiego, Popiełuszki czy Mickiewicza, czyli główne arterie dzielnicy.
Urzędnicy zinwentaryzowali obecne strefy Tempo 30 i opracowali projekt mapy wprowadzenia ruchu uspokojonego, czyli takiego, w którym maksymalna prędkość wynosi 30 km/h.
Teraz swoje zdanie na temat proponowanych zmian mają wyrazić mieszkańcy stolicy – podczas konsultacji społecznych. – Chcemy zweryfikować wstępne propozycje i wspólne określić docelowy kształt sieci dróg objętych uspokojeniem ruchu – wyjaśnia Tamás Dombi.
- To się nie uda. Proszę zobaczyć jakie w Warszawie są korki - mówi pan Marek, warszawski taksówkarz. Jego zdaniem znacznie lepszym pomysłem byłoby wprowadzenie opłat za wjazd samochodem do ścisłego centrum. Według niego - wtedy byłoby na ulicach dużo mniej samochodów. - Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to tego powinna pilnować policja czy straż miejska. Widzi Pan tu gdzieś policję? - pyta taksówkarz stojący na postoju dla taksówek przy placu Grunwaldzkim.
Z kolei Kasia spacerująca z córką po ulicy Felińskiego uważa, że ograniczenie prędkości na lokalnych ulicach na pewno będzie dobrą zmianą. - Pytanie, tylko czy kierowcy będą przestrzegać ograniczeń sami z siebie. Progi zwalniające mają wiele wad, ale są chyba najskuteczniejsze, choć niektórzy jak widać nawet przy takiej przeszkodzie nie zwalniają - mówi Kasia, w chwili, gdy przejeżdżający z dużą prędkością samochód trze podwoziem o próg zwalniający.
W jaki sposób można wyrazić swoje zdanie na temat proponowanych uwag?
Jednym ze sposobów jest udział 15 i 24 listopada o godzinie 17:30 w spotkaniach online. Będą ono transmitowane na YouTube. Każdy kto będzie chciał wyrazić swoje zdanie w czasie spotkań online musi wcześniej wysłać maila [email protected]. W wiadomości zwrotnej zawarty będzie link do spotkania na Zoomie.
Z kolei 29 listopada, w godzinach od 14 do 19 będzie działać punkt konsultacyjny w Centrum Aktywności Międzypokoleniowej Nowolipie.
Uwagi można przesyłać również do 30 listopada na adres: [email protected]. Szczegółowy przebieg konsultacji znajduje się na stronie warszawskiego ratusza.
Napisz komentarz
Komentarze