Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 11:12

Willa Marysieńki. „Najstarszy żoliborski zabytek”

Okazuje się, że najstarszy żoliborski zabytek ma ponad 300 lat i nie znajduje się na Cytadeli, ani nawet w jej sąsiedztwie, a na Marymoncie, który upodobał sobie Jan III Sobieski i Maria Kazimiera.

W tym artykule przeczytasz m.in.:
- o tym gdzie znajduje się najstarszy żoliborski zabytek,
- o tym skąd wzięła się nazwa Marymont,
- o płacyku Marii Kazimiery.

Kościół Matki Bożej Królowej Polski kryje w sobie wiele tajemnic, a to za sprawą tego, w jakim miejscu się znajduje. – Wbrew temu co można przeczytać w niektórych źródłach, kościół wzniesiono na murach pałacyku Marii Kazimiery, a nie na fundamentach czy częściach podziemnych – mówi ksiądz proboszcz Marcin Jurak.

Wewnątrz kościoła, na ścianach widać oryginalne pozostałości po murach pałacu. Zostały uwydatnione przez konserwatorów. Widząc na własne oczy pierwotne tynki, miejsce po głównym wejściu oraz oknach w namacalny sposób można doświadczyć historii tego miejsca, które zapoczątkował Jan III Sobieski kupując zalesioną posiadłość, na której znajdowały się stawy i przez którą przepływała rzeka Rudawka – dziś na odcinku Żoliborskim schowana pod ziemię.

Pozostałości po pałacyku Marysieńki, które dziś możemy zobaczyć to efekt wieloletnich prac historyków, konserwatorów i badaczy. Wiele wciąż jest jeszcze pod ziemią, co pokazały badania georadarem. Na odkrycie zakopanych elementów takich jak schody, czy kolejny tunel, potrzebne są jednak pieniądze. To długi i żmudny proces. Dotychczasowe prace trwały 8 lat.

"Kościół na górce" kryje najstarszy żoliborski zabytek

Pod koniec XVII wieku na wzgórzu przy dzisiejszej ulicy Gdańskiej powstał nieduży, jak na pałacowe standardy obiekt. Pałacyk miał charakter podmiejskiej willi wypoczynkowej. Za projektem stał Tylman z Gameren. Był to niewielki piętrowy budynek wzniesiony na planie kwadratu. Z każdej strony zewnętrznych ścian rozlokowano schody, które razem z narożami skręcały i prowadziły na piętro. Na tamte czasy było to dość nowatorskie rozwiązanie, zaś same schody wizualnie wzbogaciły bryłę pałacyku.

Na szczycie budynku w jego centralnym punkcie znajdowała się wieżyczka a na jej szczycie orzeł. Budynek otoczony był dwupoziomowym tarasem z murem oporowym podtrzymującym skarpę. Dziś możemy podziwiać jego fragment, który odkryto podczas prac archeologicznych Michała Grabowskiego.

To nie jedyne odkryte znalezisko. W głębi, w podziemiach znajdowały się pomieszczenia połączone tunelami. Jeden z nich jest dziś odrestaurowany, oświetlony i prowadzi do kotłowni kościoła oraz salki muzycznej. – To najstarszy zabytek Żoliborza – mówi Donata Rapacka (Polska2050), radna dzielnicy i przewodnicząca komisji ładu przestrzennego. Jedno z posiedzeń odbyło się właśnie na terenie dawnego pałacu. – Do tej pory wszyscy myśleli, że to co zostało z pałacu Sobieskich, to są fragmenty murów. Tymczasem okazało się, że mamy właściwie cały przebudowany pałac – dodaje radna Żoliborza i zapowiada, że odbędzie się jeszcze jedna komisja poświęcona zabytkowi, a właściwie temu, co jeszcze można zrobić by nie był pominięty, zapomniany i w jaki sposób przedstawić historię tego miejsca. Jednym z pomysłów jest zrobienie wizualizacji przedstawiającej to, jak kiedyś wyglądał pałac.

Lasy, widok na Wisłę i młyny zaciszem od dworskiego życia

Skąd obecność Marii Kazimiery i Jana III Sobieskiego na tych ziemiach, skoro mieli pałac po przeciwległej stronie dzisiejszej Warszawy? Wzgórze, na którym wyrósł pałacyk otoczone było wielkimi połaciami lasu, z liczną zwierzyną. Był to więc idealny teren na polowania, co docenili następni właściciele posiadłości. Ponadto, ze względu na piękne widoki na ciągnącą się Rudawkę a wzdłuż niej rozlokowane młyny, Las Bielański, Wisłę, Warszawę i sielski charakter, miejsce to było idealnym wyborem na wypoczynek i zdystansowanie od dworskiego życia.

Pałacyk stał się ostoją dla Marii Kazimiery, żony Jana III Sobieskiego. Stąd też nazwa Marymont, czyli z francuskiego Marie Mont co oznacza Góra Marii.

Po śmierci Króla, Maria Kazimiera przez jakiś czas mieszkała na Marymoncie, jednak w chwili, gdy opuściła Polskę, posiadłość przejął najmłodszy syn Konstanty, który po latach odsprzedał ją Królowi Augustowi II. Nowy właściciel urządził w posiadłości willę myśliwską, zaś na zboczach założył winnice. W chwili, gdy posiadłość odziedziczył August III w sąsiedztwie wzgórza urządził zwierzyniec otoczony wysokim parkanem. Po śmierci króla, właściciele posiadłości zmieniali się aż do zaboru pruskiego.

Od Instytutu Agronomicznego po kościół

Następnie to co zostało z pałacyku przeszło na własność Księstwa Warszawskiego a w 1815 roku Królestwa Polskiego. Rząd przekazał Rudę, Buraków, Bielany, Wawrzyszew i Marymont na potrzeby Instytutu Agronomicznego. Była to wówczas trzecia tego typu placówka w Europie. Na potrzeby placówki, pałacyk zaczęto przebudowywać. Pracę rozpoczęto od likwidacji schodów zewnętrznych, zaś parter pałacyku przeznaczono na kaplicę uczelnianą. Na piętrze z kolei urządzono gabinety.

Historia placówki na Marymoncie dobiegła końca w latach 60 XIX wieku. Po likwidacji, opuszczony Marymont przejęły wojska carskie, który włączyły nieruchomość do Cytadeli przeznaczając je na koszary wojskowe. Wówczas wycięto stare dęby i zniszczono ogrody.

Po opuszczeniu nieruchomości przez wojska rosyjskie w 1915 roku w opustoszałym gmachu urządzono Schronisko św. Józefa dla nieuleczalnie chorych, które wówczas prowadziły siostry szarytki. Obecnie pieczę nad kościołem na Marymoncie sprawuje Zgromadzenie Księży Marianów, którzy osiedlili się w Lasku Bielańskim w kościele pokamedulskim. W 1916 roku otworzyli kapliczkę dla mieszkańców, która była filią bielańskiej parafii. Po latach dobudowano od frontu fasadę, która do dziś góruje nad głównym wejściem do kościoła.

W czasie II wojny światowej zniszczeniu uległy dawne zabudowania instytutu agronomicznego. Kościółek przetrwał. Miał jedynie uszkodzone sklepienie nad prezbiterium. W 1946 roku zezwolono władzom kościelnym na niewielką rozbudowę kościoła, która jednak nie doszła do skutku. Rozbudowę rozpoczęto dopiero 1956 roku, jednak ze względu kolejnych szykan władz zrealizowano jedynie część planowanych prac. Wówczas wybudowano sale katechetyczne, które kilka lat temu wyremontowano i pełnią funkcję społeczno-kulturalną dla parafian.

Dziś kościół w zasadzie jest wyremontowany od zewnątrz i wewnątrz. Również teren wokół jest uporządkowany.


IMG_5986-1

IMG_5986-1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ