Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 23 listopada 2024 08:45

Biodrukowana trzustka 3D, czyli innowacyjna terapia dla chorych na cukrzycę

Naukowcy z Fundacji Badań i Rozwoju Nauki mającej swoją siedzibę na Żoliborzu tworzą bioniczną trzustkę. Są o krok od światowego przełomu w medycynie, ale potrzebne jest wsparcie finansowe.

W tym artykule przeczytasz m.in.:

  • o tym czym jest bioniczna trzustka,
  • dlaczego jest tak potrzebna,
  • w jaki sposób powstaje.

Bioniczna trzustka 3D to ratunek dla osób żyjących z cukrzycą typu 1. Badania nad nią są w zaawansowanym stadium i wszystko wskazuje na to, że zespołowi naukowców pod kierunkiem dr hab. med. Michała Wszoły w niedalekiej przyszłości uda się stworzyć bioniczną trzustkę. W 2019 roku wydrukowali jej prototyp, będący funkcjonalnym narządem o wymiarach 4 cm x 3cm x 2cm. Badania z użyciem rezonansu magnetycznego potwierdziły, że w wydrukowanym narządzie odwzorowano zaprojektowany układ naczyniowy.  - To osiągnięcie na skalę światową, ponieważ jako pierwsi stworzyliśmy bioniczny organ produkujący insulinę i glukagon – mówi Aleksandra Socha z Fundacji Badań i Rozwoju Nauki.

Insulina wytwarzana jest przez trzustkę w sytuacji, kiedy poziom glukozy w organizmie jest zbyt wysoki. Glukagon z kolei jest produkowany w chwili, gdy w organizmie jest zbyt niskie stężenie cukru. Insulina ma za zadanie regulować poziom glukozy we krwi. To w jej obecności część glukozy trafia do wszystkich komórek naszego organizmu, a część pozostaje w krwioobiegu, będąc paliwem dla funkcjonowania człowieka. Zaburzenia wytwarzania insuliny przez trzustkę prowadzi do rozwoju cukrzycy typu 1.

Cel realny, ale brakuje pieniędzy

Pomocna w normalnym funkcjonowaniu chorych na cukrzycę może okazać się bioniczna trzustka. To wydrukowany w technologii biodruku 3D w pełni funkcjonalny narząd stworzony z żywych komórek. Dzięki temu pacjent może otrzymać organ stworzony specjalnie dla niego. Obecnie naukowcy przygotowują się do przeprowadzenia badań klinicznych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem w ciągu kilku najbliższych lat będzie można rozpocząć kwalifikację pacjentów.

Cały proces do tej pory poprzedził szereg badań i doświadczeń. Działanie bionicznej trzustki sprawdzono już na myszach i świniach. Do dalszych etapów potrzebne są pieniądze, a tych obecnie Fundacji brakuje. – Zbieramy środki z 1 procenta podatku dochodowego od osób fizycznych. Dodatkowo można nas wesprzeć wpłacając pieniądze przelewem na nasze konto. Szczegóły dostępne są na stronie fundacjabrin.pl w zakładce „wesprzyj” – wyjaśnia Justyna Wojtalik z Fundacji Badań i Rozwoju Nauki.

Polskim naukowcom udało się osiągnąć coś wyjątkowego na skalę światową

Bioniczna trzustka ma szansę zmienić sposób leczenia pacjentów z przewlekłym zapaleniem trzustki oraz cukrzycą typu 1. Jak podkreślają naukowcy, wydrukowana trzustka nie zastąpi w pełni pierwotnego organu, a będzie stanowić jego uzupełnienie, przejmując funkcje związane z regulowaniem poziomu cukru we krwi

Dlaczego bioniczna?

Dr n. med. Marta Klak, główny badacz i manager laboratorium naukowego Fundacji jest przekonana, że bioniczna trzustka to określenie najlepiej opisujące nasz pomysł. „Bioniczny” narząd jest stworzony przy użyciu najnowszych technik inżynieryjnych z wykorzystaniem elementów biologicznych. I dokładnie taka jest bioniczna trzustka. - To organ wydrukowany na drukarce 3D z opracowanych przez nas biotuszy oraz z żywych komórek, gdzie bazą jest materia organiczna, czyli biotusz składający się z żywych elementów.

Proces biodrukowania jest skomplikowany, ponieważ drukowany narząd musi być unaczyniony, czyli musi przez niego przepływać krew. W związku z tym musi być na tyle elastyczny i wytrzymały by równocześnie wytrzymać jej ciśnienie. To innowacja na skalę światową, ponieważ do tej pory nikt nie odniósł porównywalnego sukcesu drukując tkanki miękkie. W medycynie do tej pory wykorzystywano biodruk 3D kości czy chrząstek, które w swojej strukturze są twarde i stałe – dodaje dr Klak.

„W zależności od ilości przeszczepów cały koszt zwróciłby się w ciągu 5-8 lat”

Z cukrzycą typu I żyje w Polsce ok. 200 tys. osób, u 10 procent z nich, mimo prawidłowej insulinoterapii, rozwijają się ciężkie powikłania: niewydolność nerek, choroby niedokrwienne serca, udar mózgu i neuropatia, czyli uszkodzenie nerwów, prowadzące do amputacji kończyn. Cukrzyca jest jedną z głównych przyczyn niedowidzenia i utraty wzroku u pacjentów przed 60 r.ż. To właśnie ci pacjenci z powikłaniami trafiają później na oddziały transplantacji, gdzie chirurdzy transplantacyjni, mogą albo przeszczepić trzustkę, albo wysepki trzustkowe. Obydwie te techniki mają swoje blaski i cienie. Gdy wszystko pójdzie dobrze, pacjenci na wiele lat są wyleczeni z cukrzycy. Trzeba jednak pamiętać, że wielkim problemem jest dostępność organów do przeszczepu.

Przeszczepienie bionicznej trzustki nie dość, że może odbywać się przy minimalnym ryzyku powikłań, to w dodatku jest ekonomicznym rozwiązaniem. Walka z cukrzycą obecnie pochłania ogromną część pieniędzy przeznaczonych na ochronę zdrowia. – Chcemy, żeby nasz projekt przyczynił się do obniżenia kosztów w służbie zdrowia, bo osoby chore z cukrzycą żyją z nią do końca życia i przez ten cały czas leczenie wymaga nakładów finansowych. Przeprowadziliśmy analizę, żeby sprawdzić, ile państwo zyskałoby na naszej bionicznej trzustce. W zależności od ilości przeszczepów cały koszt zwróciłby się w ciągu 5-8 lat.

Bioniczna trzustka może być krokiem milowym w nauce i kierunkiem w rozwoju innych bionicznych narządów, jak choćby bionicznej wątroby, która może już wkrótce zostać wykorzystana do testowania leków.


model_bionicznej_trzustki

model_bionicznej_trzustki

Polbionica31

Polbionica31

krs-fundacja

krs-fundacja


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

pochmurnie

Temperatura: 0°C Miasto: Warszawa

Ciśnienie: 1012 hPa
Wiatr: 32 km/h