Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 20:41

Pałac i Ogród w Wilanowie. "Posiadłość przypomina włoskie rezydencje".Felieton

Jeśli mowa o pierwszych wspomnieniach z dzieciństwa, to w moim przypadku to będzie niskie ceramiczno ceglane ogrodzenie w charakterystyczne łuski. Wilanów, nie Żoliborz. Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego odwiedzaliśmy w każdą słoneczną niedzielę, bo choć naszym podwórkiem był konstanciński Park Zdrojowy, to szukaliśmy spokoju w dawnych alejkach, stawach i magnoliach.

W tym artykule przeczytasz m.in. o:

  • o tym dlaczego Jan III Sobieski upodobał sobie Wilanów na swoją rezydencję?
  • dlaczego warto odwiedzić tmtejsze muzeum?
  • o Ogrodzie Północnym i jego walorach?

Wilanów był symbolem rodzinnych spacerów, święconek, bożonarodzeniowych przechadzek. Razem z braćmi chowałam się w labiryncie wysokich żywopłotów, tuliłam się do mamy na schodach Chińskiej Altany, karmiłam kaczki z łódki, którą wiosłował wujek, podziwiałam dwustuletnie drzewa. I teraz z moimi potworkami, również lubię się tam wybierać. Z Żoliborza polecam jednak samochód, choć mamy bezpośrednie 116 i 180, to okrutnie się wleką.

Gdy król Jan po raz pierwszy zobaczył Marysieńkę (i od razu się w niej zakochał) była już obiecana Janowi Zamoyskiemu. Mezalians więc na dzień dobry. O losach przyszłej królowej decydowała Ludwika Maria Gonzagi i mimo wielkiego uczucia, które od razu zapłonęło, oddała rękę damy dworu bogatszemu i starszemu Janowi (temu nie Sobieskiemu). Małżeństwo trwało sześć lat, Zamoyski zmarł, a Maria Kazimiera mogła zostać żoną Pana w Wilanowie.

Przeczytaj również: “Neogotycki zameczek przez wiele lat był malowniczą ruiną”. Wyremontowano go o zachwyca. [Felieton]

Król Sobieski nie chciał mieszkać w warszawskich rezydencjach, były one dla niego zbyt mało okazałe. Cenił sobie spokój i ciszę i właśnie Wilanów mu to dawał, gdy przebywał w Warszawie (około dwóch miesięcy w roku). Rdzeń budowli był niegdyś dworem szlacheckim, rozbudowany został dopiero po śmierci króla. Nad jego rozbudową pieczę trzymali najlepsi włoscy architekci pracujący w Polsce – August Locci, Belotti, Affati, Ceroni, jak również flamandzki artysta Tyllmann, niemiecki rzeźbiarz Schulter. Skrzydła pałacu dobudowano dopiero za czasów Augusta II. Powstała mieszanka wpływów flamandzkiego i włoskiego baroku oraz założeń typowych dla polskiego dworu. Po śmierci Jana III pałac kupiła Helena Sieniawska, przez krótki czas rezydencję dzierżawił August II. Kolejnymi właścicielami byli Czartoryscy, Potoccy i Braniccy. W 1945 roku pałac stał się filią Muzeum Narodowego w Warszawie, dziś jest samodzielną instytucją.

To ogrom symboli i nawiązań do antyku. Posiadłość przypomina włoskie rezydencje, oddycha się tam kilkusetletnią spuścizną. Szalenie interesujące są założenia ogrodowe, podzielone na wiele tematycznych sektorów. Zdjęcia, które dziś prezentuję są z przedwiośnia, ogród dopiero będzie się budził i zarastał pnączami. Przed wejściem na główny dziedziniec jest tzw. Przedpole – charakterystyczne jest tu Mauzoleum Stanisława Kostki i Aleksandry Potockich, z tłem kościoła św. Anny. Kamienny most nad fosą z 1850 roku i barokowa brama prowadzą na rozległy dziedziniec. W bramie na bocznych filarach znajdują się symboliczne wyobrażenia wojny i pokoju.

Dziedziniec to cudowna perspektywa. Po lewej stronie znajduje się wejście do parku, po prawej są kasy biletowe i wejście do muzeum. Jeśli odwiedzacie pałac jednorazowo i szukacie odpowiedniej pory – niech to będzie przełom kwietnia i maja. Lewe skrzydło pałacu należało do królowej, pod oknami jej komnat rosną czarujące magnolie, kwitnące najpiękniej w Warszawie.

Warto wejść do muzeum, jest ono bardzo ciekawe! Mogłabym (i chciałabym) opisać Wam każdy obraz i fresk, każdą filiżankę, stół i zdobienie. Jednak dam Wam szansę do samodzielnego odkrycia. Bardzo polecam Wam zwiedzanie z przewodnikiem. Takie miejsca żyją anegdotami, niuansami historycznymi, smaczkami towarzyskimi. Nam towarzyszyła pani Wiktoria, skarbnica wiedzy, przygotowana doskonale na okoliczności zwiedzania z dziećmi – była lalka z małą królową, stroje w rozmiarze zupełnie nie dorosłym. W takich dostojnych miejscach sposób na dzieci jest tyko jeden – zainteresować je czymś atrakcyjnym dla nich. Szukanie zwierzątek, podobieństwa na portretach, luster i świecidełek.

Muzeum Pałacu Króla Jana III Sobieskiego to dawny rdzeń, czyli komnaty króla i królowej. Przedmioty codziennego użytku, meble. Ale to też ogrom dzieł sztuki i reprezentacji królewskiej – poczekalnie króla, sala balowa, cudny widok na ogród, okazałe freski i piękne rzeźby. Zewsząd na nas patrzą starożytni bogowie i historyczne postaci.

Mi, archeolożce umiłowanej w recepcji antyku, totalnie spodobała się rzeźba króla wykonana na okoliczność zwycięstwa pod Wiedniem. Gdyby nie wąsy, to byłabym pewna, iż jest to wódz rzymski. Cały strój, symbolika, lwy, dzielność – cudo.

Jak już wspomniałam wiele jest zagonków w Wilanowie, w bardzo odmiennym stylu. Zadbano o wielką różnorodność podczas królewskich spacerów. Wchodzimy przez bramę po lewej stronie dziedzińca – znajdują się tu automaty kasowe – można zaplacić gotówką lub kartą, bilet normalny kosztuje 5 zł.

Przeczytaj również: Park krajobrazowy w Warszawie pełny ukrytych historii. – Felieton

Ogród Północny – tu dziś zachwycają geometryczne wycinki, a niegdyś Jan III hodował owoce, warzywa i zioła. Jest tu fontanna, w której kiedyś umoczyłam nie tylko stópkę, jako niesforne dziecko. W zachodniej części ogrodu znajduje się Gaj Akademosa, zaprojektowany w połowie XIX wieku jako oaza ciszy i spokoju. Są tu posągi Jana Kochanowskiego i Franciszka Karpińskiego, polskich lubicieli wsi. Najbardziej lubiany przez plenery ślubne, jest ogród barokowy. To górny i dolny taras, symetryczne z główną osią zabudowań. Siedemnastowieczne założenie na planie prostokąta, najbardziej regularne z możliwych.

Jezioro Wilanowskie, wzdłuż którego biegnie miła promenada, ogranicza teren i rozbija go na kolejne osi, które ciągną się w obu kierunkach.

W kierunku północnym i po drugiej stronie Jeziora znajduje się rezerwat Morysin – uroczy park krajobrazowy. Most rzymski, który prowadzi na sztuczną dziką wyspę z pomnikiem bitwy pod Raszynem w formie antycznego grobowca. Z pomostu w sezonie letnim można wypożyczyć łódkę, by przymierzać wodne szlaki rezydencji.

Południowy kraniec ogrodu jest najmniej okiełznany, przecina go Potok Służewiecki, a za nim w niezbyt dobrym stanie stoją dawne zabudowania Folwarku Wilanowskiego, które czekają na remont. Ja węszę ogromny potencjał!

Przeczytaj również: Muzeum Warszawy opowiada o mieście na nowo. Felieton


13-14-2048x1365-1

13-14-2048x1365-1

1-33-2048x1365-1

1-33-2048x1365-1

2-31-2048x1365-1

2-31-2048x1365-1

4-31-2048x1365-1

4-31-2048x1365-1

5-28-2048x1365-1

5-28-2048x1365-1

6-29-1365x2048-1

6-29-1365x2048-1

7-42-2048x1365-1

7-42-2048x1365-1

8-23-1365x2048-1

8-23-1365x2048-1

10-29-2048x1365-1

10-29-2048x1365-1

15-9-2048x1366-1

15-9-2048x1366-1

16-9-2048x1365-1

16-9-2048x1365-1

17-5-2048x1365-1

17-5-2048x1365-1

18-5-2048x1365-1

18-5-2048x1365-1

19-5-2048x1365-1

19-5-2048x1365-1

20-6-2048x1365-1

20-6-2048x1365-1


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.