Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 21:45

Park Młociński. Leśny zakątek na brzegu Wisły - Felieton

O Żoliborzu można powiedzieć wiele, również to, że bywa wspaniałym oknem do szerszych możliwości. Wzdłuż Wisły ciągnie się fantastyczna ścieżka rowerowa, która leci daleko na północ, nawet do Nowego Dworu Mazowieckiego. Po drodze jest wyjątkowej urody Park Młociński, o którym chciałam Wam opowiedzieć dziś. To idealne miejsce na spacer, na przejażdżkę rowerem, na piknik i na zabawę.

Centralna atrakcja to ogromny drewniany plac zabaw, złożony z dwóch stref - dla maluchów i dla starszaków. Maluchy są w ogrodzonym grodzie, starszaki szaleją na otwartej przestrzeni i wymagających konstrukcjach. Przy placu zabaw znajduje się miejsce piknikowe - na ognisko czy posiadówki. Ta rekreacyjne polana znajduje się w centrum bardzo interesującego przyrodniczo miejsca - Parku Młocińskiego.

Przeczytaj również: August III Sas i Stanisław Poniatowski z wizytą na Młocinach – historia pałacu Brühla

Niegdyś znajdowała się tu wieś Młoszczyny, której nazwa pochodziła od młoka lub młaka, czyli moczar, bagna, mokrej łąki. To była część pradawnej Puszczy Mazowieckiej, pierwsze wzmianki pochodzą z XIV wieku, a rozwojowi wsi sprzyjał trakt z Warszawy do Zakroczymia. W XVI wieku działał tu królewski zwierzyniec, a w XVIII wieku wybudowano pałac Brühla na Młocinach otoczony parkiem krajobrazowym wraz z kolejnym zwierzyńcem. W 1822 r. na Młociny i Bielany zaczęły docierać pierwsze konne omnibusy. Na początku XX w. miasto Warszawa zakupiło teren tzw. Budek i Gór Burakowskich pod planowany park miejski i w 1930 roku pojawiła się ona na planach jako Młociński Park Miejski.

Równocześnie według projektu architekta Ignacego Miśkiewicza powstawały Młociny. Zaprojektowano je według popularnej wówczas koncepcji jakim było miasto-ogród. Plan ten przewidywał budowę kilkuset willi na terenie przyległym do pałacu. Realizację projektu wstrzymał wybuch I wojny światowej. W tym czasie na Młociny można było już dotrzeć parostatkiem lub autobusem. Planowana była również budowa tramwaju, którą zrealizowano dopiero po II wojnie światowej. Sam teren parku już wtedy był modnym i lubianym miejscem wypoczynku warszawiaków. W 1929 roku otwarta została w sąsiedztwie parku także linia kolejowa Warszawa Gdańska - Palmiry, którą zlikwidowano w latach 40. XX w. (mam nadzieję, że ktoś to czyta i może powrót do tego pomysły w ramach budżetu obywatelskiego?).

Przeczytaj również: Las, który zachwyca – Felieton

Działania obecne w czasie II wojny światowej nie ominęły parku. W czasie wojny obronnej w 1939 roku 30 Pułk Strzelców Kaniowskich dowodzony przez mjra Bolesława Kamińskiego toczyły bój z Niemcami. Teren ten znalazł się również w obszarze działania Zgrupowania AK Kampinos, szczególnie aktywnego w okresie powstania warszawskiego. Pozostałością tych walk są do dziś widoczne ślady pocisków w starodrzewie i kule wyłuskiwane z drewna ściętych starych drzew. W lesie znajdują się groby polskich żołnierzy z 21 Pułku Ułanów Nadwiślańskich poległych w czasie bitwy pod Łomiankami.

Park Młociński to otulina Kampinoskiego Parku Narodowego. Osobiście uwielbiam ścieżkę wzdłuż Wisły, która ciągnie się aż od mostu Północnego, po przystań Młociny i dalej przez Łomianki wzdłuż rzeki. Ścieżka jest poprowadzona tarasem zalewowym Wisły. Teren porośnięty jest drzewostanem i zaroślami o cechach łęgu wierzbowo-topolowego. Fauna jest tu szalenie bogata. Wyciszającym spacerom sprzyjają jeziorka, bajorka i starorzecze Wisły, powalone drzewa oraz gęsta roślinność. Jest to stała ostoja dzika, sarny, bobra i wydry, a jesienią i zimą – bielika. Ścieżka początkowo dzika i wąska w pewnym momencie otwiera się na piękną łąkę. Wszystko pachnie dobrem.

Wzdłuż jest sporo ławek i wyciętych z pni. Nawierzchnia jest stabilna, idealna do prowadzenia wózka, biegania i jeżdżenia na rowerze. Jest parę momentów, w których mogą się zdarzyć podtopienia przy wyższym stanie wód w Wiśle.

Przeczytaj również: Szakal niespodziewanym gościem w Lesie Młocińskim


IMG_1670

IMG_1670

IMG_1678

IMG_1678

IMG_1710

IMG_1710

IMG_2913

IMG_2913

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_8ea5

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_8ea5

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_8ee6

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_8ee6

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7b28

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7b28

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7b29

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7b29

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7b45

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7b45


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.