Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 04:56

Oczekując na dzieło „rewolucyjnego” malarza. Dzieła Caravaggia i caravaggionistów na wystawie w Zamku Królewskim - Materiał partnera

W Zamku Królewskim trwają ostatnie przygotowania do wystawy „Caravaggio i inni mistrzowie”, którą będzie można zobaczyć już od 10 listopada.

Zamek Królewski w Warszawie to miejsce podkreślające tożsamość Polski, jej historię oraz kulturę. Zbiory dzieł sztuki Zamku są odzwierciedleniem jego przeszłości. To miejsce, w którym prezentowane są m.in. wielkoformatowe obrazy Jana Matejki – „Stefan Batory pod Pskowem” i „Rejtan – upadek Polski”. – Zamek realizuje również wystawy z głównego nurtu sztuki europejskiej pokazujące najwybitniejsze dzieła i poświadczające, z jednej strony nasze zakorzenienie w nurcie cywilizacji europejskiej, a z drugiej wysoką pozycję Zamku jako partnera wspólnych projektów wystawienniczych i naukowych. A jednocześnie miejsca, gdzie się bywa, nie tylko jeśli chodzi o mieszkańców Warszawy czy Polski, ale również odwiedzających z innych krajów i metropolii – mówi prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie.

Przeczytaj również: Mija 50 lat od odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie – materiał partnera

Jak eksponować dzieła sztuki i projektować przestrzeń?

W Zamku Królewskim trwają przygotowania do otwarcia wystawy „Caravaggio i inni mistrzowie”. Michelangelo Merisi znany powszechnie jako Caravaggio to jeden z najbardziej nowatorskich malarzy epoki baroku. Jego dzieła sztuki charakteryzuje mistrzowskie operowanie kontrastów między cieniem a światłem. Malarz działał w Neapolu, Rzymie na Malcie i Sycylii w latach 1593-1610. Na ekspozycję składa się ponad 40 arcydzieł z XVI i XVII wieku z Fundacji Roberta Longhiego we Florencji. To niezwykłe przedsięwzięcie, które wymaga pracy wielu specjalistów, posiadających wiedzę o tym, jak eksponować dzieła sztuki w danej przestrzeni, aby wydobyć ich wszystkie walory. Zabytkowe mury Zamku Królewskiego wymagają szczególnego podejścia przy aranżowaniu każdej z wystaw.

– Jesteśmy na bardzo zaawansowanym etapie tworzenia tej wystawy. Architektura wystawy jest już gotowa. Czeka nas jeszcze pomalowanie przestrzeni, w której znajdą się obrazy. W tak przygotowanym miejscu zacznie się najbardziej ekscytujący dla nas muzealników czas w tym kilkumiesięcznym procesie, czyli wprowadzanie obiektów na wystawę – mówi Paweł Martosz, kierownik Działu Organizacji Wystaw.

Pomieszczenia Zamku Królewskiego, w których będzie można podziwiać wystawę dzieł „Caravaggio i inni mistrzowie”, pierwotnie w okresie odbudowy pełniły funkcję magazynu dzieł sztuki i pracowni konserwacji. – Dopiero w latach 90-ych zaczęły być przystosowywane do wystaw czasowych – dodaje Paweł Martosz i podkreśla, że cały czas trwają prace modernizacyjne pomieszczeń, a najnowszym elementem jest oświetlenie, którego możliwości jeszcze niedawno można było obserwować na wystawie „Świat Rembrandta”. Ponadto w dobie rzeczywistości pandemicznej dopilnowano by zwiedzający mieli zapewniony komfort i bezpieczeństwo, a także możliwość doświadczenia bliskości z obiektami wystawienniczymi. – Te obiekty są bardziej rozproszone niż zazwyczaj – mówi Paweł Martosz.

Otoczenie ma zapewniać wyrazistość w odbiorze

Przestrzeń, w której będzie można podziwiać obrazy ma podkreślać walory prezentowanych dzieł. – Architektura sal zamkowych wymagała wprowadzenia dodatkowych wolnostojących ścian, które dzieląc przestrzeń, tworzą odpowiedni nastrój, umożliwiają bliższy kontakt z obrazami i wzajemne relacje między nimi. Zaproponowana w projekcie scenografia, ściśle powiązana z odpowiednim prowadzeniem światła pozwoli widzom na zanurzenie się w świecie malarstwa Caravaggia i innych mistrzów baroku – wyjaśnia Żaneta Govenlock, jedna z autorek (obok Anny Małeckiej) scenografii wystawy.

Jak dodała projektantka, zadaniem było też odpowiednie wyeksponowanie głównego elementu wystawy, czyli obrazu Caravaggia „Chłopiec gryziony przez jaszczurkę”. Precyzyjne oświetlenie i przemyślana lokalizacja sprawią, że dzieło Caravaggia będzie zauważalne od razu po wejściu na ekspozycję. Specjalne pomieszczenie, w którym znajdzie się obraz na potrzeby wystawy pomalowano na kolor zgaszonego granatu. Podłoga z kolei będzie cała w czerni. Wszystko po to, by otoczenie nie dominowało nad dziełem sztuki, a zmysły odbiorcy mogły lepiej i wyraźniej odbierać główny element wystawy.

Pozostałe obrazy również będą otaczały ciemne odcienie zieleni, fioletów czy granatów. – Prezentacja tak ekspresyjnych i ciemnych obrazów w jasnych pomieszczeniach byłaby zaprzeczeniem malarstwa samego Caravaggia jak i caravaggionistów – dodaje Żaneta Govenlock.

Dlatego kolory we wnętrzach są jak w dziełach malarzy, ciemne i głębokie, żeby obrazy mogły być jak najlepiej eksponowane, żeby nic nie rozpraszało przy ich odbiorze. Ciemne zielenie, fiolety i granaty prowadzą nas przez sale wystaw czasowych. Zieleń będzie tłem scen rodzajowych i religijnych, fiolet – biblijnych, a granat pojawia się na ścianach najważniejszej sali z arcydziełem Caravaggia.

Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających Zamek Królewski w Warszawie od 10 listopada 2021 do 10 lutego 2022 roku.


Caravaggio-1

Caravaggio-1

carravagio3

carravagio3

caravaggio-4

caravaggio-4

carravagio-5

carravagio-5


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ