Za miesiąc na Żoliborzu ma zacząć działać strefa płatnego parkowania. Trwają prace nad wprowadzeniem nowej organizacji ruchu i wytyczeniem miejsc parkingowych. Tymczasem mieszkańcy mogą już wyrabiać abonamenty upoważniające do parkowania w dzielnicy.
W artykule przeczytasz m.in o:
- Czym różni się abonament rejonowy od obszarowego?
- Czy posiadacze abonamentu rejonowego mogą parkować w strefach objetych zakazem parkowania?
- W jaki sposób można wyrobić abonament uprawniający do parkowania w SPPN?
Abonament mieszkańca przysługuje osobie, która jest zameldowana na pobyt stały lub czasowy w miejscu, gdzie obowiązuje strefa płatnego parkowania i jest właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem auta. Jak poinformował na dzisiejszej konferencji prasowej Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, pierwsze wnioski o abonament umożliwiający parkowanie na Żoliborzu wpłynęły już o 7 rano.
Przeczytaj również: Strefa płatnego parkowania na Żoliborzu. Od poniedziałku ruszają prace na ulicy Mickiewicza
Dwa rodzaje abonamentów – jeden za 30 drugi za 600 złotych
Abonamenty wydawane są w Punktach Obsługi Pasażera Zarządu Transportu Miejskiego. Tam należy okazać też wszystkie niezbędne dokumenty i wnieść opłatę w wysokości 30 złotych. Można go wyrobić również przez internet. Abonament ten obowiązuje w rejonie do 8 parkometrów znajdujących się w promieniu 150 metrów od miejsca zameldowania mieszkańca. Wybór parkometrów z tego rejonu przysługuje mieszkańcowi SPPN. Postój pojazdu może mieć miejsce w odległości nie większej niż 100 metrów od parkometrów objętych abonamentem, w okresie jego ważności. A więc promień okręgu abonamentu rejonowego może wydłużyć się nawet do 250 metrów. Ten rodzaj abonamentu wydawany jest na rok. Na mapie z parkometrami dostępne są dwa rodzaje urządzeń: fizyczny i wirtualny. Ten drugi będzie dostępny jedynie dla posiadaczy abonamentów.
Strefa płatnego parkowania na Żoliborzu obejmie 121 ulic o łącznej długości około 59 kilometrów. Ze względu na charakterystykę Żoliborza około 30 ulic po wdrożonej organizacji ruchu będzie jednokierunkowych. Wszystko dlatego, że nie na wszystkich uliczkach można wyznaczyć pełnowymiarowe miejsca parkingowe. Część z nich zostanie przeznaczona wyłącznie dla aut mieszkańców, przez umieszczenie znaków „zakaz postoju” z adnotacją, że nie dotyczy on posiadaczy abonamentów z identyfikatorem B-35. Taki identyfikator będzie wydawany dodatkowo bez opłat do abonamentu rejonowego i będzie uprawniał do postoju na ulicach, gdzie niemożliwe było wyznaczenie pełnowymiarowych miejsc postojowych. Co ważne dla przyjezdnych, parkowanie na tych ulicach będzie dostępne wyłącznie na miejscach wyznaczonych, czyli oznakowanych znakami poziomymi i pionowymi. Ponadto posiadacze abonamentu rejonowego będą mogli parkować również w tzw. "strefie ograniczonego postoju". Taka strefa będzie obejmowała właściwie cały Stary Żoliborz i ulice na tyłach placu Wilsona.
Mapa z parkomatami dostępna jest po kliknieciu tutaj.
Drugi rodzaj abonamentu kosztuje 600 zł rocznie. Mieszkańcy również od dziś mogą się o niego starać. W piątek wojewoda miał ostatni dzień, żeby się odwołać od uchwały radnych. Tak się nie stało, więc uchwała w sprawie nowego abonamentu obszarowego uprawomocniła się. Daje on możliwość parkowania na znacznie większym obszarze. Na potrzeby wprowadzenia nowego rodzaju abonamentu Żoliborz podzielono na siedem obszarów. I tak np. żoliborzanin mieszkający przy ulicy Anny German po wykupieniu abonamentu obszarowego będzie mógł parkować właściwie na całym Żoliborzu Południowym i Artystycznym, czyli na obszarze wytyczonym pomiędzy południową granicą dzielnicy, gdzie przebiegają tory, a ulicą Krasińskiego, Powązkowską, Broniewskiego oraz aleją Jana Pawła II. Takie obszary obejmować będą nawet kilkadziesiąt ulic i od kilkuset do 1,5 tysiąca miejsc postojowych.
Obszary są różnej wielkości. Jak wyjaśniał Michał Lejk wynika to z metody, którą posłużono sie do wytyczenia obszarów. - Wyszstkie te obszary były wyznaczane po dość dużej pracy analitycznej - podkreślał dyrektor ZDM. W każdym z obszarów znajduje się podobna liczba miejsc postojowych w stosunku do liczby mieszkańców. - Staraliśmy się utrzymać ten współczynnik na poziomie jeden do jednego - dodał dyrektor.
Granice abonamentu obszarowego są po obu stronach. Czyli jeżeli granica obszaru jest na ulicy Broniewskiego to jest ona po obu stronach. Osoby mieszkające na pograniczu mogą wybrać sobie obszar, z którego będą korzystać. - Z naszej strony nie jest to rozwiązanie na stałe. Będziemy mogli sprawdzać po czasie jak się te proporcje zmieniają i ewentualnie rekomendować zmiany granic tych obszarów - mówił dyrektor Puchalski.
Przeczytaj również: Parkowanie na Żoliborzu. Kierowcy będą mogli zostawić samochód na znacznie większym obszarze
Jakie dokumenty są potrzebne by wyrobić abonament?
Zarząd Dróg Miejskich zachęca, by wyrabiać abonamenty drogą elektroniczną. Pozwoli to na uniknięcie kolejek w Punktach Obsługi Pasażera ZTM. Osoby decydujące się na załatwienie abonamentu przez Internet muszą do wniosku zawierającego imię i nazwisko oraz datę dołączyć w formacie PDF lub JPG skany albo zdjęcia potwierdzenia m.in. dokonania opłaty abonamentowej czy dowodu rejestracyjnego. Cała procedura i opis wszystkich niezbędnych dokumentów dostępny jest po kliknięciu tutaj. Jednym z niezbędnych dokumentów jest oświadczenie dostępne po kliknięciu tutaj. Komplet dokumentów należy przesłać na adres [email protected].
Po weryfikacji płatności przez ZDM, wnioskodawca otrzyma informację o wydaniu abonamentu. Czas wyrobienia dokumentu zdalnie wynosi ok. 7 dni. Abonament wydany drogą mailową jest widoczny dla kontroli w systemie elektronicznym i dlatego nie trzeba go drukować i wykładać za szybą pojazdu.
Wszystkie osoby, które otrzymały abonament drogą elektroniczną, od 1 października nie muszą już stawiać się osobiście w jednym z punktów obsługi pasażerów ZTM z oryginałami dokumentów, aby potwierdzić tożsamość.
Co ważne jednemu mieszkańcowi przysługuje jeden abonament na jeden pojazd.
Prace ruszyły
Od poniedziałku, 18 października ruszą z kolei prace polegające na wdrożeniu nowej organizacji ruchu. W pierwszej kolejności na zlecenie ZDM Zakład Remontów i Konserwacji Dróg rozpocznie prace na ulicy Mickiewicza, na odcinku od placu Wilsona do ulicy Potockiej, gdzie, po wdrożeniu zmian, na skrajnych pasach zalegalizowane zostaną miejsca postojowe.
W kolejnych dniach ZRiKD będzie pracować na ulicy Mickiewicza na odcinku od placu Wilsona do ul. gen. Zajączka. Etap prac w tym tygodniu zakończą roboty na placu Wilsona.
Przeczytaj również: Płatne parkowanie na Żoliborzu od listopada
Napisz komentarz
Komentarze