Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 23:42

Jaka przyszłość czeka park Sady Żoliborskie?

6 września, podczas posiedzenia miejskiej Komisji Ochrony Środowiska, miała miejsce burzliwa dyskusja w sprawie parku Sady Żoliborskie.

W poniedziałek w trybie zdalnym odbyło się posiedzenie miejskiej Komisji Ochrony Środowiska. Burmistrz Żoliborza nie pojawił się mimo zaproszenia - Urząd Dzielnicy reprezentowała zastępczyni burmistrza Pani Renata Kozłowska, która w dzielnicy nadzoruje m.in. Wydział Ochrony Środowiska. W komisji uczestniczyła również prezes WSM Barbara Różewska, miejska radna Dorota Łoboda, radne dzielnicy Izabela Rychter, Jolanta Zjawińska i Marta Szczepańska, a także mieszkańcy osiedla Sady i przedstawiciele lokalnych stowarzyszeń. Dyskusja była burzliwa - odbyła się dzień po finansowanych przez Urząd Dzielnicy obchodach 50-lecia parku. Uroczystości towarzyszyły protesty mieszkańców, którzy zarzucali dzielnicowym urzędnikom niedostateczne finansowanie pielęgnacji drzew w parku przy równoczesnym wydawaniu pieniędzy na rocznice, które według manifestantów nie mają historycznych podstaw.

Sady Żoliborskie, transparent na manifestacji

Przeczytaj również: Plaża Żoliborz pod wodą

Na czym polega fenomen Sadów?

Obrady nad punktem dotyczącym parku Sady Żoliborskie rozpoczęła radna miejska Dorota Łoboda. – Przez wiele lat istnienia tego parku nie było spójnej koncepcji jego pielęgnacji i rozwoju. W ostatnich latach, po pojawieniu się Budżetu Obywatelskiego, mieszkańcy zgłaszali różne projekty związane z Sadami – mówiła radna i wyjaśniała problem: - Obok drzew owocowych pojawiły się niestety inne gatunki, również takie, których obecność szkodzi drzewom owocowym.

Radna Łoboda podkreślała, że owocowy charakter parku stanowi o wyjątkowości tego parku i jest niezwykle ważny dla mieszkańców. Tezę tę, jak twierdzi radna, potwierdziły wyniki konsultacji społecznych przeprowadzone jesienią 2020 roku, z których wynika, że większość mieszkańców jest za utrzymaniem owocowego charakteru parku.

Przeczytaj również: Na Żoliborzu jeżdżą brawurowo i po chodniku. „Mieszkam na Krasińskiego i codziennie przemierzam te »chodniki grozy«”

Popis dziaderstwa czy troska o zachowanie obecnego kształtu parku? Kontrowersje wokół wypowiedzi prezes WSM

Poniedziałkowe posiedzenie Komisji Ochrony Środowisko obfitowało w opinie wygłaszane zarówno przez mieszkańców jak i miejskich urzędników. Szczególne oburzenie biorących udział w spotkaniu mieszkańców i części radnych wywołały słowa prezes Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej Barbary Różewskiej, która stwierdziła: - Wczoraj było pięćdziesięciolecie utworzenia parku. Zebrało się bardzo dużo mieszkańców. Byli też tacy jak pani radna Dorota Łoboda, że najłatwiej wziąć to, co ktoś już stworzył. Niemniej nie jestem na tym stanowisku, żeby tak po prostu oddawać ludziom młodym, którzy czegoś nie tworzyli, produkt gotowy – mówiła Barbara Różewska i wyjaśniała: - Mówię „produkt gotowy”, bowiem w 2020 roku faktycznie odbyły się konsultacje społeczne, przy czym w tych konsultacjach społecznych brały udział tylko i wyłącznie osoby młode i najwięcej niezwiązane ani z Żoliborzem, ani z Warszawą i to jest przykre, bo jeżeli ktoś miałby decydować, co dalej miałoby być w tym parku, czy miałby to być park krajobrazowy, czy miałby mieć inny charakter, to na pewno powinni decydować o tym ci, których to bezpośrednio dotyczy, którzy tam mieszkają, tworzą, dbają.

Prezes zakończyła swoją wypowiedź wyjaśniając jak widzi przyszłość parku: - Chciałabym to [Park Sady Żoliborskie – przyp. red.] utrzymać w takiej formie w jakiej to jest, a jeżeli miałyby być konsultacje, to żeby były przeprowadzone z udziałem mieszkańców WSM, mieszkańców, którzy bezpośrednio sąsiadują z tym parkiem, a nie młodzież tylko, która ma Internet i mało wie na temat Sadów Żoliborskich, tylko z piosenek, że to jest fajne miejsce.

„Jestem po prostu oburzona”

Wypowiedź prezes WSM wywołała duże poruszenie wśród obecnych na posiedzeniu. – Mam nadzieję, że wszyscy mieszkańcy będą mogli korzystać z Sadów, włączając tych, którzy korzystają z Internetu – skomentowała przewodnicząca Komisji Ochrony Środowiska Renata Niewitecka. – Jestem po prostu oburzona wypowiedzią pani prezes Barbary Różewskiej, uważam ją za obraźliwą dla młodych ludzi, dla ich działań, dla ludzi, którzy chcą się zaangażować również w przyszłość dzielnicy i dla dobra dzielnicy. Chciałabym podkreślić, że wiek nie ma żadnego znaczenia jeżeli chodzi o czyjąś wiedzę – mówiła wiceprezeska stowarzyszenia Żoliborz Przyszłości Katarzyna Nowak. Prezes Różewskiej odpowiedziała również Maria Janiak z inicjatywy Owocowe Sady Żoliborskie i wiceprezeska stowarzyszenia Żoliborz Przyszłości – Chciałabym poprosić państwa, żeby nie patrzyli państwo przez pryzmat jakichś konfliktów międzypokoleniowych, dlatego że widzę, że mieszkańcy są dzieleni pod względem różnic wiekowych – mówiła Maria Janiak i dodawała: - Mieszkańcom zależy na tym, żeby Sady pozostały Sadami. Potwierdzili to w konsultacjach społecznych zorganizowanych w sposób transparentny, w których uczestniczyć mógł każdy, również osoby nieposiadające Internetu, ponieważ były spotkania w parku. Argument jakiegoś wykluczenia pewnej części mieszkańców jest niezasadny.

Mieszkańcy mają obawy co do realizacji Budżetu Obywatelskiego

Podczas posiedzenia poruszono również problem realizacji projektu z Budżetu Obywatelskiego, który zakłada m. in. ochronę unikalnego, owocowego charakteru parku, pielęgnację i inwentaryzację drzew oraz stworzenie długofalowej strategii dotyczącej parku. Swoje wątpliwości wyraziła podczas posiedzenia komisji autorka projektu Maria Janiak ze inicjatywy Owocowe Sady Żoliborskie: - Jeżeli chodzi o projektu z Budżetu obywatelskiego 2020/2021 to mam wątpliwości co do możliwości zrealizowania tego projektu w skali, w której był zaplanowany i zatwierdzony. W ramach projektu była zaplanowana kompleksowa pielęgnacja. Jeżeli chodzi o drzewa owocowe, zwłaszcza te stare, zaniedbane, które nie były pielęgnowane przez dziesiątki lat, nie można jednorazowo zrobić pielęgnacji gwałtownej i kompleksowej, zwłaszcza jesienią, ponieważ cięcia odmładzające powinny być wykonywane tylko wiosną. Jako autorka mam bardzo poważne wątpliwości, ponieważ nie mam wpływu na realizację tego projektu, czy ten projekt nie zrobi większej szkody dla parku niż pożytku – wyrażała swoje obawy Maria Janiak z inicjatywy Owocowe Sady żoliborskie i prosiła o rzetelny nadzór nad wykonawcą projektu, bo, jak twierdziła: „my, jako mieszkańcy i autorzy projektu, nadzoru sprawować nie możemy”.

Wiceburmistrz odpowiada

- Jesteśmy w trakcie realizacji tych dwóch projektów z Budżetu Obywatelskiego – mówiła wiceburmistrz Kozłowska i wyjaśniała kwestię owocobrań, wokół, których od pewnego czasu trwa spór: - myśmy wydali jako urząd i oświadczenie w tej sprawie, i odpowiadaliśmy na interpelacje – zapewniała wiceburmistrz i dodawała, że urząd w odpowiedzi na pismo mieszkańców poparł owocobrania, a jedyne zastrzeżenie było takie, żeby takie owocobrania zgłaszać mailowo do urzędu. – Chodzi nam o to, żeby nie niszczyć drzew i o bezpieczeństwo mieszkańców. To są dwie nadrzędne kwestie – zapewniała wiceburmistrz Kozłowska.

Przeczytaj również: Miasto Jest Nasze i Zielone Mazowsze chcą walczyć z rowerowymi absurdami


banner-1

banner-1

240941936_232242165576252_9002739990788069482_n

240941936_232242165576252_9002739990788069482_n

240932381_385707969601517_4055726569119614402_n

240932381_385707969601517_4055726569119614402_n

240699156_838144566853736_3435732416565246793_n

240699156_838144566853736_3435732416565246793_n

241230718_213136514204781_8509672013896952442_n

241230718_213136514204781_8509672013896952442_n

239460259_402876704679226_624902633529423816_n

239460259_402876704679226_624902633529423816_n


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ