Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 21:19

Na Żoliborzu zieleń zdominowała budżet obywatelski. Znamy wyniki głosowania

Mieszkańcy Żoliborza chcą więcej drzew, krzewów i łąk kwietnych. Projekty dotyczące zieleni zdobyły w dzielnicy najwięcej głosów.

Żoliborzanie w trwającym od 15 do 30 czerwca głosowaniu wybrali łącznie 24 projekty do zrealizowania w 2022 roku. W ten sposób zdecydowali, na co przeznaczyć pieniądze z budżetu Warszawy. Na Żoliborzu do rozdysponowania było niemal 1,9 mln zł. Na co zostanie przeznaczona cała kwota?

Pod głosowanie mieszkańców zostało poddanych łącznie 1429 projektów, z czego 129 propozycji ogólnomiejskich i 1300 dzielnicowych. W skali Żoliborza do głosowania dopuszczono 32 projekty.

Zieleń wygrała

W tegorocznej edycji największym poparciem cieszyły się projekty dotyczące zieleni. Łącznie jest to 11 projektów. Najwięcej głosów, bo aż 1560, zdobył projekt pn. „Drzewa i zieleń na Żoliborzu”. Zakłada on nasadzenie drzew i krzewów wzdłuż ulicy Szamockiej.

Drugi projekt, który cieszył się niezwykłą popularnością i zdobył 1347 głosów, to „Łąka kwietna na Pl. Grunwaldzkim”. – Ta łąka będzie naturalną barierą oddzielającą tamten rejon placu Grunwaldzkiego od ruchu samochodowego – mówiła w czerwcu w rozmowie z Gazetą Żoliborza Katarzyna Nowak, wiceprezeska Żoliborza Przyszłości. W opisie projektu czytamy z kolei, że będzie to: „Antysmogowy i bioróżnorodny, ukwiecony wjazd na Żoliborz – ukwiecona ‘brama’ Żoliborza.”

Przeczytaj również: “Chcemy walczyć ze zmianami klimatu na poziomie lokalnym”. Ma w tym pomóc budżet obywatelski na Żoliborzu

„Drzewa i łąka kwietna” to trzeci projekt pod względem liczby zdobytych głosów. Ten projekt zgłoszony przez Anię Kotowską ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze wybrało 1265 mieszkańców dzielnicy. Projekt zakłada zasadzenie trzech drzew i wysianie łąki na terenie zlokalizowanym przed blokiem zwanym potocznie „Deską”.

Zielone oblicze zyska również ulica Popiełuszki poprzez rozbetonowanie nieużywanych fragmentów chodnika. Projekt zgłoszony przez Antoniego Ożyńskiego ze Stowarzyszenia Żoliborzan przewiduje również powiększenie mis, w których rosną drzewa.

Przy ulicy Krasińskiego, gdzie znajduje się węzeł przy Wybrzeżu Gdańskim i terenach Spójni powstanie strefa przyrody. Chodzi konkretnie o kawałek zieleni, który jest wyłączony z użytkowania. Wedle projektu ma tam powstać zakątek dla dzikiej przyrody poprzez nasadzenia drzew i krzewów, a także ograniczenie zabiegów pielęgnacyjnych.

Co poza drzewami i łąkami kwietnymi?

Choć projekty związane z zielenią zdominowały tegoroczną edycję budżetu obywatelskiego, to mieszkańcy chętnie oddawali swoje głosy na takie projekty jak, rekonstrukcja historycznej formy poidełka w Parku Żeromskiego czy taki, który zapewnia zakup filmów, audiobooków, prasy i książek do żoliborskiej biblioteki. Mieszkańcy zdecydowali również o wybraniu projektu zakładającego organizację wydarzeń kulturalnych w żoliborskiej bibliotece. Z tzw. projektów miękkich w głosowaniu zwyciężył po raz kolejny „III Turniej piłkarski o Puchar Marymontu”.

Z tzw. projektów miękkich w głosowaniu wybrano do realizacji „Spacery przyrodnicze dla dzieci i dorosłych”, „Warsztaty stolarskie”, a dla seniorów kurs obsługi komputera.

Przeczytaj również: „Dama z wiertarką” zaprasza na warsztaty stolarskie. To jeden z projektów, na który można zagłosować w ramach budżetu obywatelskiego

Drugą dość popularną kategorią na Żoliborzu była przestrzeń publiczna, a konkretnie projekty, które mają poprawić m.in. bezpieczeństwo w dzielnicy. Jeden z takich projektów opisywaliśmy w czerwcu na łamach Gazety Żoliborza, chodzi o projekt „Jaśniej na Broniewskiego”, który jest najdroższy ze wszystkich wybranych w głosowaniu pomsyłów. Jego autor postuluje za ustawieniem latarni w pasie rezerwy ulicy Broniewskiego.  – Ten teren w żaden sposób nie jest zagospodarowany ani ucywilizowany. Jest tam ciemno. Między Broniewskiego 13 a 19 są drzewa, której dają cień. Latarnie, które znajdują się na ulicy Broniewskiego zlokalizowane są po północnej stronie jezdni, czyli od strony Sadów Żoliborskich, więc światło, które generują nie jest wystarczające by rozświetlało okolicę po przeciwnej stronie – opisywał sytuację w czerwcu Wiktor Zając, prezes Stowarzyszenia Zatrasie: – To oświetlenie w pasie rezerwy jest też ważne, dlatego że jest to niebezpieczne miejsce. W przeszłości doszło tam do napaści z nożem w ręku na kobietę.

Przeczytaj również: „Jaśniej na Broniewskiego.” Czy to początek zmian w niezagospodarowanym pasie rezerwy na Zatrasiu?

Nowe latarnie pojawią się również na chodniku przy Szkole Podstawowej 267, który obecnie według projektodawców tonie w ciemności. Dodatkowo żoliborzanie zdecydowali również o zainstalowaniu monitoringu na Zatrasiu.

Z projektów ogólnomiejskich, które będą zrealizowane również na Żoliborzu znalazł się pomysł polegający na zasadzeniu drzew i krzewów owocowych w Parku Górczewska, Szczęśliwickim i na Kępie Potockiej.

Projekt ogólnomiejski o najwyższym szacunkowym koszcie realizacji to "Nowe drogi dla rowerów" - na jego realizację zostanie przeznaczonych 5 609 539 złotych. Z kolei najdroższy projekt dzielnicowy to "Oddychające chodniki na ul. Puławskiej" za 1 500 000 złotych. Największym poparciem mieszkańców w 8. edycji cieszył się ogólnomiejski projekt "Duże drzewa w Warszawie - zieleń, cień i czyste powietrze" – zagłosowało na niego aż 33 795 osób.

Przeczytaj również: Sady Żoliborskie potrzebują wsparcia. Trwa zbiórka na sąsiedzka inicjatywę

Żoliborz nie powtórzył sukcesu sprzed roku

Największe zainteresowanie głosowaniem odnotowano na Woli, gdzie zagłosowało 66 osób na 1000 mieszkańców dzielnicy. Podobną frekwencją może pochwalić się Wawer (65 głosujących na 1000 mieszkańców dzielnicy).

Prawie 30% wszystkich głosów elektronicznych została oddana w ostatnim dniu etapu głosowania, z czego aż 3,5 tysiąca osób zagłosowało w ciągu ostatniej godziny! Żoliborz nie powtórzył sukcesu sprzed roku, jeśli chodzi o frekwencję. W tegorocznej edycji zagłosowały 52 osoby na tysiąc mieszkańców. Gorzej wypadło tylko siedem dzielnic.

Wyniki głosowania: https://bo.um.warszawa.pl


dni_glosowania

dni_glosowania

microsoftteams-image_18

microsoftteams-image_18

microsoftteams-image_19

microsoftteams-image_19


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.