Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 22 listopada 2024 05:53

Do Warki warto pojechać z dwóch powodów - natury i kultury. Felieton Podróżującej rodziny

Mazowsze obfituje we wspaniałe atrakcje. Warto się skupić na lokalnych specjalnościach i wykorzystywać każdy wolny dzień, na wspaniałą przygodę, również tą całkiem blisko. Warka oddalona jest od Warszawy o 50 km, prowadzi tu szybka droga, okoliczności są bardzo malownicze.

Miasto położone jest nad Pilicą, w pobliżu jej ujścia do Wisły. Droga wiedzie przez połacie sadów, które wiosną pełne są białych i różowych kwiatów, a jesienią dojrzałych jabłek. Do Warki ciągnie z dwóch powodów - natury i kultury. Trudno się zdecydować czy jeden dzień spędzić na rzece spływając kajakiem, czy w doskonale przygotowanym Muzeum Pułaskiego. Najlepszą opcją będzie nocleg - do wyboru na bogato w Sielance nad Pilicą lub na kempingu (poza polem namiotowym są domki).

Warka to dość stare włości. Prawa miejskie uzyskała najpóźniej w 1321 r., jej złoty wiek przypadł na przełom XV i XVI wieku. Mieszkańcy trudnili się wszelakiego rodzaju rzemiosłem, nad miastem rozbrzmiewały wtedy dzwony z aż siedmiu kościołów.

Pierwszy zapisany w historii miasta jest Stefan Czarniecki, znany wszystkim żoliborzanom jako patron jednej z najładniejszych na dzielni ulic. W czasie wszystkich plag potopu szwedzkiego tchnął on światło w dusze narodu zwyciężając bitwę pod Warką. To był pierwszy sukces polskich wojsk w walce ze Szwedami. Warto o nim pamiętać, jak choćby o jedynym polskim zwycięskim powstaniu wielkopolskim. Czarniecki dumnie kroczy na koniu do dziś przed wareckim ratuszem, na rynku. W latach zaborów Warka pozostawała w granicach początkowo Księstwa Warszawskiego, a potem Królestwa Prus.

Przeczytaj również: [Felieton Podróżującej rodziny] Perła Warszawy o włoskim charakterze

Ostatni rycerz Europy

Hołd należy oddać jednak przede wszystkim Kazimierzowi Pułaskiemu, chciałoby się rzec rodowitemu warczaninowi, jak sądzono przez wiele stuleci, jednak w 1985 r. okazało się, iż miejscem urodzenia była jednak Warszawa. Z Warką natomiast był całe życie związany. O Pułaskim mówi się, iż był ostatnim rycerzem Europy, jest to dość zaszczytny przydomek biorąc pod uwagę, iż żył w drugiej połowie XVIII w. Był to jednak żywot dość barwny i intensywny. I wcale nie jeśli chodzi o miłości, a właśnie o walkę. Słynął z brawury i właśnie ona w Savannah go zgubiła, gdzie został ranny, po czym zmarł płynąc statkiem w drogę powrotną do Europy i oceanowi został oddany.

Pomnikiem pamięci Kazimierza Pułaskiego jest jego majątek rodzinny – pałac w dawnej wsi Winiary, obecnie dzielnica Warki. Został on wzniesiony przez podkanclerzego litewskiego Stanisława Szczukę ok 1678 r. według projektu Augustyna Wincentego Locci. Na przestrzeni dziejów majątek wielokrotnie zmieniał właścicieli. Tym, który najbardziej się zapisał w karcie historii jest Kazimierz Pułaski, gdyż właśnie jemu poświęcone jest muzeum urządzone w pałacu.

Zwiedzając (najbardziej polecam opcję z przewodnikiem, nas oprowadzał pan Maciej), dowiemy się smaczków o Pułaskim, jego epoce, zwyczajach i stylach. W salach ekspozycyjnych odtworzone są salony, a ponieważ głównym bohater był mocno związany ze Stanami Zjednoczonymi pochylono się również nad innymi imigrantami za ocean – Tadeuszem Kościuszko, czy Heleną Modrzejewską.

Muzeum znajduje się w przepięknym ogrodzie, zaplanujmy conajmniej godzinny spacer.

Przeczytaj również: [Felieton] Park Fosa, czyli zielony i dziki zakątek Żoliborza z miejscem na sztukę

Warka piwem stoi

Mówi się, że Warka piwem stoi, rzeczywiście znajduje się tu browar, produkowane jest tu popularne piwo, obecnie należące do grupy Żywiec. Zakład można zwiedzać w grupie zorganizowanej po wcześniejszym umówieniu się. Popularnym zakładem przetwórczym jest tu też Warwin, producent napojów o wysokiej zawartości procentów i niskiej cenie, ale również ostatnio wychodzi z taśmy bardziej hipsterski cydr i lemoniada. Okolice Warki to królestwo sadowników, rosną tu jabłonie, grusze, wiśnie, czereśnie, śliwki. W przeszłości królowa Bona (ta co sprowadziła włoszczyznę do Polski) uprawiała tu nawet winogrona.

Ważną częścią społeczności Warki byli Żydzi. Tu mieszkali, handlowali, modlili się i chowali zmarłych. Ani po synagodze, ani po domach ślad nie został żaden, Warka mocno ucierpiała podczas działań wojennych. Również kirkut, umiejscowiony na malowniczej skarpie nad samą Pilicą, został zdewastowany. W miejscu grobu cadyka Izraela Iccaka Kalisza przedstawiciele gminy żydowskiej wybudowali murowany ohel upamiętniający żyjących tu chasydów. Wzgórze jest dość mocno zarośnięte, miejscem jednak opiekuje się mieszkający nieopodal mężczyzna. Zdarza się, że wpadają tu delegacje, my trafiliśmy na klimatyczną wycieczkę.

Spływy kajakowe są organizowane przez wiele firm, my sprawdziliśmy tą na kempingu nad Pilicą. Można wybrać trasy różnej długości, trzeba jednak pamiętać, że Pilica to nie Wkra i nurt jest tu bardziej wartki, więc osiem kilometrów to zabawa na krótką godzinkę.

Gdzie zjeść w Warce?

Szalenie polecam restaurację FUM, zlokalizowaną w dawnej Fabryce Urządzeń Mechanicznych. Tutejsze pierogi to poezja, a mięsa taplające się w lokalnych jabłkach to niebo. Umieją też w kluski bardzo dobrze. W ogrodzie jest plac zabaw.

W rynku natomiast koniecznie kawa i ciacho w Galerii Rynek. Tu bije serce Warki, a sroczki na pewno upatrzą sobie piękne kolczyki czy inne dodatki na regałach uginających się pod biżuterią.

Przeczytaj również: [Felieton Podróżującej rodziny] Górujące nad lasem mazowieckie wydmy


fullsizeoutput_16a

fullsizeoutput_16a

fullsizeoutput_155

fullsizeoutput_155

fullsizeoutput_157

fullsizeoutput_157

fullsizeoutput_177

fullsizeoutput_177

fullsizeoutput_179

fullsizeoutput_179

fullsizeoutput_179-1

fullsizeoutput_179-1

fullsizeoutput_16a-1

fullsizeoutput_16a-1

fullsizeoutput_155-1

fullsizeoutput_155-1

fullsizeoutput_157-1

fullsizeoutput_157-1

fullsizeoutput_177-1

fullsizeoutput_177-1

fullsizeoutput_1a2-1

fullsizeoutput_1a2-1

fullsizeoutput_14a

fullsizeoutput_14a

fullsizeoutput_15c

fullsizeoutput_15c

fullsizeoutput_17e

fullsizeoutput_17e

fullsizeoutput_18c

fullsizeoutput_18c

fullsizeoutput_145

fullsizeoutput_145

fullsizeoutput_148

fullsizeoutput_148

fullsizeoutput_150

fullsizeoutput_150


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.

PRZECZYTAJ