Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 22:54

Zielona i po pas, czy krótka i wysuszona – trawa na Żoliborzu powinna być koszona?

Pierwsze koszenie trawników na Żoliborzu za nami. W dzielnicy widać skutki koszenia jak i nie koszenia. W związku z tym pytanie czy trawa w mieście powinna być koszona pojawia się ponownie.

Trawa wysoka po pas jest uznawana w mieście ze względu na czynniki przyrodnicze. Jest ona schronieniem dla wielu żyjących zwierząt i owadów. Wysokie trawy przyczyniają się również do obniżenia temperatury w danym obszarze.

Przeczytaj również: “Chcemy walczyć ze zmianami klimatu na poziomie lokalnym”. Ma w tym pomóc budżet obywatelski na Żoliborzu

Trawę trzeba kosić

Mimo to, trwa skoszona jest w wielu miejsca. Z kolei miejscy ogrodnicy uważają, że trzeba ją kosić. „Koszenie jest absolutnie konieczne dla prawidłowego rozwoju i wzrostu traw. Trawy lepiej się ukorzeniają, są mocniejsze, wytwarza się silna darń. Zbyt wyrośnięta trawa kładzie się, a dolne części roślin ulegają zdrewnieniu. Ponadto, gdy jednocześnie występują opady i wysoka temperatura, może rozpocząć się proces gnilny, który skutkuje wypadami roślin i powstaniem tzw. „łysych placków”. Przy zbyt wyrośniętych trawach utrudniony jest też dostęp do gleby wysiewających się roślin dwuliściennych” – informuje Zarząd Zieleni Warszawskiej, który precyzyjnie określa również wysokość koszenia na maksymalnie od 7 do 10 cm a cały proces nazywa pielęgnacją trawników. Dzięki temu, że jednostka ma zaplanowane koszenia, trawa w miejscach, gdzie kosiarki poszły w ruch jest nadal zielona. Liczy się odpowiednia częstotliwość koszeń.

Park Fosa i Stoki Cytadeli, gdzie miejscami w tym roku koszona była ok. 4 jest nadal zielona. Wszystko za sprawą odpowiednie rozłożenia w czasie koszenia.

Koszona jest również zieleń przyuliczna. To konieczne ze względów bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego. Wysoka trawa zasłania widoczność. W tym roku nastąpiła kluczowa zmiana. Obecnie obowiązuje całkowity zakaz stosowania dmuchaw, dlatego też pracownicy muszą grabić i zamiatać skoszoną trawę, co wydłuża cały proces pielęgnacyjny. Zaletą jest fakt, że jest mniej hałasu i spalin, które powstawały na skutek użycia dmuchaw.

Przeczytaj również: [Felieton] Park Fosa, czyli zielony i dziki zakątek Żoliborza z miejscem na sztukę

Są wyjątki, gdzie wykaszane są jedynie fragmenty zieleni

Jednocześnie miejscy ogrodnicy podkreślają, że w ramach zróżnicowanego reżimu koszenia, kluczowe jest określenie częstotliwości pielęgnacji trawników uwzględniają warunki pogodowe i tempo przyrostu traw. Prace polegające na koszeniu trawników przyulicznych realizowane są trzy razy w roku. Pierwsze koszenie w tym roku rozpoczęto już w połowie maja.

Zróżnicowany reżim koszenia ZZW wprowadził kilka lat temu. „Najczęściej kosimy trawniki gazonowe, czyli reprezentacyjne, a najrzadziej łąki miejskie. Podczas trwających obecnie prac ok. 200 ha łąk miejskich – z 1300 ha terenów zieleni przyulicznej, którymi się opiekujemy – pozostanie nieskoszonych. Wielobarwne, kwitnące łąki wzmacniają miejski ekosystem i dzięki różnorodności występujących w nich roślin stanowią miejsce do życia dla pożytecznych owadów i innych małych zwierząt. Na wielu terenach zieleni przyulicznej ograniczamy koszenie do pasa o szerokości ok.1 m od strony jezdni” – wyjaśniają stołeczni ogrodnicy. Miejscem, gdzie można spotkać nieskoszoną trawę jest park Fosa na Żoliborzu, czy aleja Wojska Polskiego.

Dzielnica wzorem ubiegłego roku zmienia częstotliwość koszenia, ale dlaczego Kępa wygląda jak klepisko?

Tymczasem jak zauważyli nasi czytelnicy na Kępie Potockiej skoszona trawa pożółkła i wyschła. To park zarządzany przez dzielnicę, która od zeszłego roku zmieniła zasady koszenia terenów administrowanych.

Kępa Potocka

"W tym sezonie trawnik na terenie Kępy Potockiej był koszony po raz pierwszy i miało to miejsce przed prognozowanymi na nadchodzący tydzień intensywnymi opadami deszczu. Pozostawione zostały łany traw przy pasiece oraz przy neonie, a także nieskoszone powierzchnie na skarpie pomiędzy mostkami od strony ul. Gwiaździstej i na części skarpy pomiędzy drzewami od ul. Wybrzeże Gdyńskie" - wyjaśnia Donata Wancel, rzecznik żoliborskiego urzędu i dodaje:

"Teren Parku Potocka jest rekomendowany jako przestrzeń piknikowa, na obszarze którego dozwolone jest również grillowanie. Otrzymujemy zarówno bardzo dużą liczbę zgłoszeń od mieszkańców, którzy proszą o częstsze koszenie traw, aby korzystać z terenów w celach rekreacyjnych, jak i tych którzy chcą jego ograniczenia z uwagi na zachowanie bioróżnorodności. Staramy się, aby potrzeby tych dwóch grup były przez nas w sposób zrównoważony realizowane."

Przeczytaj również: Żoliborz w obliczu suszy

Dzielnica zgodnie z wytycznymi Dyrektor Koordynator ds. zrównoważonego rozwoju i zieleni stołecznego ratusza od zeszłego roku zmieniła zasady koszenia żoliborskich terenów zielonych. Liczba koszeń w sezonie została znacznie ograniczona i dostosowana do warunków atmosferycznych, zmieniony został także ich zakres. Trawniki na terenach rekreacyjnych, jak w przypadku parku Kępa Potocka stanowią nie tylko walory estetyczne, ale i użytkowe, dlatego ich koszenie jest niezbędne.

„W żoliborskich parkach, skwerach i na zieleńcach będziemy zostawiać nieskoszone przestrzenie, aby zwiększać powierzchnie biologicznie czynne, dawać schronienie pożytecznym zwierzętom i owadom zapylającym, zapewnić pokarm dla ptaków i drobnych ssaków. Przykładowo – wzorem ubiegłego roku – aż do jesiennego koszenia pozostawione będą łąki kwietne, łany traw przy pasiekach w parku Kaskada oraz parku Kępa Potocka oraz na skarpie pomiędzy mostkami od strony ul. Gwiaździstej. Pozostawimy również nieskoszoną trawę wokół drzew owocowych sadowniczych w parku Sady Żoliborskie, w odległości około 1 m od pnia.” – informował w oficjalnym komunikacie z maja urząd dzielnicy.

Jak zapowiadał w maju żoliborski urząd w tym roku koszenie zieleni w pasach drogowych prowadzone będzie maksymalnie cztery razy w sezonie. Wszystko jednak zależy od tempa wzrostu traw.

Kępa Potocka - fragment przy Światłotrysku

Ponadto jak informuje urząd: "z uwagi na osoby z alergiami, dla których okres kwitnienia oraz pylenia traw i drzew jest bardzo trudny i może powodować duże kłopoty ze zdrowiem, trawniki w okolicach nieruchomości zarządzanych przez ZGN mogą być koszone częściej, ale także z uwzględnieniem tempa ich wzrostu i warunków pogodowych."


kępa potocka

kępa potocka

park-fosa

park-fosa

park-fosa-bio-

park-fosa-bio-

aleja-wojska-polskiego

aleja-wojska-polskiego

kepa-potocka-wysuszona-trawa

kepa-potocka-wysuszona-trawa

kepa-potocka-wysuszona-trawa-1

kepa-potocka-wysuszona-trawa-1

kepa-potocka-1

kepa-potocka-1

kepa-potocka-laka

kepa-potocka-laka


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.