Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 21 listopada 2024 09:51

„Witkacy to nasza bezpieczna strefa” – Jak nauka w szkole przyjaznej LGBTQ+ wygląda z perspektywy uczniów?

W najnowszym rankingu szkół LGBTQ+ żoliborskie liceum im. „Witkacego” zostało sklasyfikowane na 4. miejscu w Warszawie oraz 10. miejscu w całej Polsce. Ponad 22 tysiące uczniów i uczennic oceniało swoje szkoły pod względem otwartości i bezpieczeństwa osób LGBTQ+. Żoliborska szkoła wypadła jako jedna z najbezpieczniejszych szkół w Polsce. Aby dowiedzieć się, jak wygląda to naprawdę, porozmawialiśmy z osobą niebinarną, która spędziła w „Witkacym” 3 lata.

Nat jest osobą niebinarną. Oznacza to, że nie utożsamia się z żadną z płci, męską ani żeńską. Mówiąc o sobie, używa więc zaimków bezosobowych oraz słów rodzaju neutralnego (nijakiego). Nat spędziło w LXIV Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Ignacego „Witkacego” 3 lata i w tym roku napisało maturę. Zgodziło się opowiedzieć nam o wyjątkowości swojej szkoły z perspektywy uczniów.

Jakub Łasicki: Co jest wyjątkowego w Witkacym", że akurat ta szkoła została tak wysoko sklasyfikowana w rankingu?

Nat: Myślę, że przede wszystkim atmosfera i relacje zarówno między uczniami, jak i uczniami a nauczycielami. Przyjazną atmosferę poczułom już podczas dnia otwartego, jeszcze przed rozpoczęciem nauki w „Witkacym”. Jest w tej szkole jakaś magia. Sprawia to, że jest ona naprawdę wyjątkowa.

Czy każdy nauczyciel respektuje sytuację osób LGBTQ+ i chociażby do Ciebie lub do osób transpłciowych  zwraca się w preferowany sposób?

Jeśli chodzi o imię i w ogóle osoby transpłciowe, to nie ma właściwie problemu. Moja sytuacja jest o tyle nietypowa, że używam rodzaju neutralnego, więc nie zawsze jestem  w stanie powiedzieć każdemu nauczycielowi, że używam takich form. Zazwyczaj odnosili się więc do mnie w formach żeńskich, ale myślę, że gdyby przedstawić im moją sytuację, to nikt nie miałby problemu. Sama szkoła jest bardzo progresywna jeśli chodzi o osoby transpłciowe i niebinarne, zarówno jeśli chodzi o imiona, jak i zaimki.

Przeczytaj również: Szkoła z Żoliborza w czołówce rankingu placówek przyjaznych uczniom LGBTQ+

Czy przez 3 lata Twojej nauki w „Witkacym” spotkała Cię jakakolwiek sytuacja dyskryminacji?

Bodajże w 1 albo 2 klasie wraz ze znajomymi, w niemej zgodzie z nauczycielami, zorganizowaliśmy akcję „Kolorowa przedsobota”. Miała być to mało oficjalna akcja, próba podłączenia się pod „Tęczowy piątek”. Rozwiesiliśmy kilka plakatów i naklejek nagłaśniających wsparcie społeczności uczniowskiej dla osób LGBTQ+ i otwartość szkoły dla nich. Ktoś postanowił wówczas powiesić na głównej tablicy ogłoszeń rozporządzenie Ordo Iuris. Było to dość dziwne zachowanie. Ktoś po prostu postanowił zbojkotować całą akcję. Na koniec dnia, pomimo że uznaliśmy go za udany, pozostał jednak niesmak, że ktoś chciał ten dzień nam zepsuć.

Jak się wówczas zachowaliście? Przeszliście obok tego obojętnie czy zerwaliście ten plakat z tablicy?

Nie przeszliśmy obok tego obojętnie. Zdjęliśmy to pismo z tablicy i kontynuowaliśmy całe wydarzenie. Przyszło do nas nawet kilku nauczycieli, którzy powiedzieli, że bardzo nas wspierają i stoją za nami murem. Nie zostaliśmy więc w tej sytuacji sami.

Ranking szkół LGBTQ+ pokazał, że jedynie 26% uczniów uważa, że otrzymałoby pomoc w sytuacji dyskryminacji. Jakie Ty masz zdanie na ten temat odnośnie do liceum Witkacego"?

Myślę, że ze strony nauczycieli na pewno każdy uczeń LGBTQ+ miał wsparcie. Także panie psycholożki były bardzo otwarte na rozmowy. Myślę więc, że u nas w szkole jest bezpiecznie, co ma odzwierciedlenie w rankingu. Zarówno osoby transpłciowe, jak i nieheteronormatywne mogą liczyć na wsparcie i czuć się bezpiecznie w każdej sytuacji.

A gdyby spotkała Cię dyskryminacja, lepiej najpierw szukać pomocy u innych uczniów czy nauczycieli w Witkacym?

Myślę, że zarówno nauczyciele, jak i uczniowie są otwarci na rozmowę. Gdyby spotkałaby mnie taka sytuacja, to oczywiście rozmawiałobym o tym. Jednak aby zgłosić to w celu rozwiązania problemu i podjęcia jakichś kroków, zgłosiłobym wszystko do nauczycieli. Każdy wychowawca jest otwarty na rozmowy o problemach swoich podopiecznych, więc w szkole można się zgłosić do nauczycieli bez obaw wyśmiania lub zignorowania problemu.

Tak, jak mówisz, jesteś osobą zaangażowaną w działalność na rzecz społeczności LGBTQ+. Co powoduje u Ciebie chęć organizacji akcji takich, jak „Kolorowa przedsobota”?

Na pewno jest to w jakiś sposób motywowane moimi doświadczeniami z poprzednich szkół. Zarówno gimnazjum, jak i podstawówka nie wykazywały się żadnym wsparciem. Przykre doświadczenia z tamtych lat przekładam więc na chęć pokazania, że jestem. Chcę również, żeby mój przykład pokazywał innym, że warto znaleźć osoby, wśród których ujawnienie się będzie bezpieczne. W „Witkacym” jest wiele takich osób, jest to nasza bezpieczna strefa.

Czy wszystkie osoby LGBTQ+ w Witkacym, które znasz, nie ukrywają się i spokojnie mogą być sobą czy jednak niektórzy mają obawy przed „ujawnieniem się”?

Sytuacja każdego ucznia ze społeczności LGBTQ+ jest inna. Nie każdy może ujawnić się na forum szkoły. Ja akurat mam ten komfort, że mogę żyć otwarcie. Nie znam jednak żadnej osoby LGBTQ+, która w ciągu 3 lat nie zrobiłaby tzw. coming outu. Większość osób nie tyle żyje otwarcie, co będąc zapytanym o przynależność do LGBTQ+, nie zaprzeczyłoby. Nikt nie czuje w „Witkacym” presji konieczności życia w dany sposób, nikt nie traktuje też bycia osobą LGBTQ+ jako coś nienormalnego.

Przeczytaj również: Burzliwa historia miłosna. Zobacz serial „Kontrola” reżyserki z Żoliborza

Jakie przykre sytuacje spotkały Cię w poprzednich szkołach?

W podstawówce, w wieku 13 lat, szukałom własnej tożsamości. Miałom krótkie włosy, odstawałom trochę od rówieśników. Pod koniec 6. klasy inni uczniowie zaczęli narzucać mi, że skoro mam krótkie włosy i różnię się nieco sposobem bycia, to od razu chcę być chłopcem i podjąć się tranzycji. Ja wówczas nie byłom nawet uświadomione o osobach transpłciowych, lecz szybko zaczęły się niemiłe komentarze „kiedy operacja?”, „kiedy zmieniasz płeć?”. Pamiętam to do tej pory. Choć nie są to przyjemne wspomnienia, pokazują że potrzebujemy zmienić nastawienie społeczeństwa, by było bardziej otwarte dla innych osób.

Czyli z czystym sumieniem możesz się zgodzić z tak wysokim miejscem zajmowanym przez liceum Witkacego w rankingu szkół przyjaznych LGBTQ+?

Tak, moje doświadczenie pokazuje, że „Witkacy” wyróżnia się na tle innych szkół. Jest wysoko w rankingu, ponieważ jest szkołą bezpieczną dla każdego człowieka, bez znaczenia, kim jest i kim się czuje. Jest miejscem, w którym możemy rozwijać i poznawać swoją tożsamość, a jednocześnie uczyć się także na bardzo wysokim poziomie.

W szkole czujesz się więc bezpiecznie. Zmienia się to po wyjściu na ulice Żoliborza czy innych dzielnic Warszawy?

Z tym bywa różnie. Mam podejrzenie agorafobii, czyli ogólnego lęku przed miejscami publicznymi, czy nawet wyjściem z domu. Sytuacja polityczno-społeczna w naszym kraju na pewno nie pomaga. Jak słyszę prawicowe hasła, naprawdę czasem boję się gdziekolwiek wyjść. Jak już wychodzę z domu, to czuję się różnie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Na Żoliborzu nigdy nie spotkała mnie przykra sytuacja, ani nie czułom żadnego zagrożenia. Myślę, że Żoliborz jest dość bezpieczną strefą, a przynajmniej okolice ulicy Elbląskiej.

Jako ostatnie pytanie wyjdźmy trochę poza Witkacego i Warszawę. Co według Ciebie, w ogólnym rozumieniu, jest powodem dyskryminacji osób LGBTQ+ w szkołach i poza nimi?

Czynników jest wiele. Myślę, że najbardziej podstawowym jest odgórna narracja ze strony ministerstwa edukacji, które prowadzi narrację przeciwko ludziom. Społeczność LGBTQ+ tworzą przecież zwykli ludzie. Mówienie, że jest to tylko ideologia, nie są to normalni ludzie, przekłada się na ogólny strach społeczeństwa i niezrozumienie. Innym czynnikiem jest brak rzetelnej edukacji seksualnej w szkołach. Na lekcjach wychowania do życia w rodzinie powinno mówić się o różnościach wśród ludzi. Powinno się więc poruszać tematy o różnej tożsamości płciowej i odmiennych orientacjach seksualnych. Obecnie się o tym nie mówi, co przekłada się na poglądy radykalnie transfobiczne i homofobiczne.

Przeczytaj również: Flagi Dzikości Serca na Żoliborzu po raz kolejny zostały zniszczone – wandalizm z nienawiści?

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Aby zostać naszym prenumeratorem, wystarczy wejść na stronę https://www.gazetazoliborza.pl/platny-dostep. Następnie należy wybrać jedną z trzech opcji prenumeraty i postępować zgodnie z instrukcjami podanymi w kolejnych krokach.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Jako prenumerator zyskujesz dostęp do ekskluzywnych treści (w tym pełnych treści artykułów prezentowanych na naszym portalu oraz publikacji dedykowanych tylko naszym prenumeratorom) oraz specjalne rabaty od naszych partnerów lokalnych. Oferujemy zniżki od 10% do 20% na produkty i usługi firm z Żoliborza i Bielan (okazjonalnie także z innych dzielnic).

Z rabatów mogą korzystać tylko prenumeratorzy posiadający aktywną (wykupioną) prenumeratę.

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Aktualną listę partnerów oraz informacje o oferowanych przez nich rabatach znajdziesz na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów" oraz w przesyłanych do Ciebie newsletterach.

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna.

Po wykupieniu prenumeraty będziesz mieć dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

Dokonując zakupu online u naszych partnerów, aby otrzymać rabat, należy przy zamówieniu wpisać specjalny kod, który zostanie wygenerowany przez partnera i przekazany prenumeratorowi.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online i/lub realizacji vouchera (będącego nagrodą w konkursie dla prenumeratorów, o którym piszemy w pkt. 9) trzeba powołać się na kod/voucher wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę lub odebrać nagrodę w konkursie.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem. Szczegółowe informacje znajdziesz w opisie oferty każdego z nich.

Jeśli napotkasz jakiekolwiek trudności, skontaktuj się z naszym działem obsługi klienta pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [535249771]. Postaramy się pomóc jak najszybciej.

Rabatów przeznaczonych dla prenumeratorów nie można przekazywać osobom trzecim. Są one dedykowane wyłącznie dla naszych prenumeratorów jako forma podziękowania za wsparcie. Udowodnione przypadki łamania tego postanowienia będą skutkowały anulowaniem prenumeraty, bez możliwości jej odnowienia.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Nie. Każdy z partnerów ma swoje odrębne rabaty, które nie łączą się z rabatami od innych partnerów.

Tak, ale Twoja subskrypcja będzie aktywna do końca okresu rozliczeniowego, na który się zdecydowałeś.

Wystarczy zaoferować zniżki (10%, 15% lub 20%) na swoje produkty lub usługi dla naszych prenumeratorów. W zamian otrzymasz pakiet promocyjny opisany w naszej ofercie.

Skontaktuj się z nami pod adresem [[email protected]] lub telefonicznie pod numerem [662001449]. Omówimy szczegóły i odpowiemy na wszelkie pytania.

Po skontaktowaniu się z nami ustalimy szczegóły współpracy, podpiszemy umowę i przekażemy wszystkie niezbędne materiały do realizacji promocji.

Nie, udział jest całkowicie bezpłatny. W ramach współpracy barterowej oferujesz rabaty dla naszych prenumeratorów, a my zapewniamy Ci promocję i zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki.

Nie. Program skierowany jest głównie do firm z Żoliborza i Bielan, aby wspierać lokalną społeczność. Jeśli Twoja firma działa w tym obszarze lub kieruje ofertę (także) do mieszkańców tych dzielnic, zapraszamy do współpracy. Zapraszamy zatem do współpracy także firmy i instytucje z innych warszawskich dzielnic!

Nie. Z rabatów oferowanych przez partnerów będą mogli skorzystać wszyscy aktywni (posiadający opłaconą prenumeratę) prenumeratorzy „Gazety Żoliborza”, bez względu na miejsce ich zamieszkania.

Twoja firma otrzyma bezpłatną reklamę w naszych mediach: na portalu, w social mediach, grupach lokalnych, w artykułach oraz w kampaniach reklamowych. Dzięki temu zwiększysz rozpoznawalność marki i dotrzesz do szerokiej lokalnej społeczności. Zrobisz to w sposób innowacyjny i efektywny – całkowicie bezpłatnie. Naszym głównym celem jest nie tylko uhonorowanie naszych prenumeratorów, ale też skuteczne zareklamowanie ofert firm, które zostaną naszymi partnerami.

Oferujemy m.in.:

  • Baner reklamowy z Twoim logotypem na naszym portalu i w social mediach.
  • Publikację artykułu zbiorczego promującego wszystkich partnerów.
  • Top Layer z informacjami o prenumeracie i partnerach.
  • Stałą komunikację w naszych grupach społecznościowych.
  • Zdjęcie w tle w mediach społecznościowych z logotypami partnerów.
  • Relacje (stories) z logotypami partnerów.
  • Plakat promocyjny informujący o współpracy.
  • Mailingi do prenumeratorów (dla partnerów oferujących 15% i 20% rabatu).
  • Promocję w Kinie Wisła (dla partnerów oferujących 20% rabatu).

Nasi partnerzy będą przedstawieni na stronie głównej naszego portalu, w zakładce PREMIUM w artykule "Rabaty dla Prenumeratorów". Będą umieszczeni wg dwóch kryteriów: wysokość rabatów i kolejność alfabetyczna. Ich lista będzie też wysyłana w newsletterach dla prenumeratorów.

Obsługa partnera będzie sprawdzać, czy prenumerator, który chce skorzystać z rabatu, ma dostęp do specjalnie dedykowanego artykułu („Rabaty dla Prenumeratorów”), w którym będą wymienieni wszyscy nasi partnerzy (będą tam także ich logotypy). Przy zakupie w sklepie stacjonarnym lub w momencie płatności za usługę wystarczy pokazać jego treść obsłudze partnera, wskazując baner odpowiadający miejscu, w którym dokonujemy zakupów/płacimy za usługę.

W przypadku zakupów online należy podać kod wygenerowany przez partnera. Dzięki temu będzie można zakupić produkt/usługę.

Wspólnie z naszymi partnerami będziemy organizowali konkursy dla naszych prenumeratorów. Do wygrania będą w nich między innymi bilety czy karnety. Wśród nagród będą też zniżki na produkty i usługi oferowane przez partnerów. Laureaci takich konkursów otrzymają specjalnie dedykowany voucher, wygenerowany przez partnera konkursu, dzięki któremu będą mogli zrealizować nagrodę. By odebrać nagrodę, trzeba będzie okazać ten voucher lub wpisać (w przypadku realizacji online) umieszczony na nim kod, wygenerowany przez partnera.

Szczegóły dotyczące sposobu wykorzystania, ilości i dostępności rabatów ustalamy indywidualnie, aby najlepiej dopasować ofertę do potrzeb Twojej firmy. Stałe są tylko wysokości oferowanych rabatów: 10%, 15% i 20%.

Wysokość rabatu u każdego partnera jest stała w czasie jednego cyklu, który trwa miesiąc. Partner może zmienić wysokość rabatu w każdym cyklu.

Zależeć to będzie od indywidualnych ustaleń z każdym partnerem.

Oczywiście! Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie i propozycje, które mogą przynieść korzyści obu stronom.

Czas trwania współpracy ustalamy indywidualnie, ale minimalny okres to jeden miesiąc (jeden cykl współpracy). Możesz zdecydować się na okres próbny (miesięczny) lub długoterminową współpracę.

Tak, aczkolwiek Twoja obecność – a zatem przywileje i obowiązki partnera – będą obowiązywały do zakończenia miesięcznego cyklu współpracy.